Hur aktiverar ni era katter?
Ja, som rubriken säger, hur aktiverar ni era katter?
Skriv gärna om du har utekatt eller innekatt också.
Mvh Linn
Jag har en kisse som får gå in och ut som han vill, så han aktiverar sig själv :)
Dock har jag en ganska stor pärla fastknutet på ett snöre som vi gärna leker med. Ibland får han en toarulle med nedvikta kanter, där jag lagt godis, så han måste kämpa för att få godiset :P
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Mina är innekatter men får var ute på inglasad altan och i koppel. Jag klickertränar dom, leker med vippor och kastar leksaker som dom springer efter. Sen busar dom ju med varandra också.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Har två innekatter, f d skyggisar från Stockholms katthem. Det viktigaste är att de har varandra i alla lägen! De har följts åt sedan de var små. Annars så står den in-nätade balkongen högt på tio-i-topplistan, liksom det takhöga klätterträdet. Annat som är extra uppskattat är pingisbollar, laserpekaren, papperskassar (klipp bort handtagen först!), prassel-tunneln, Kitty boinks (de gillar dock INTE om jag sprätter iväg dessa, utan de vill leka själva med dem!). En favoritlek tillsammans med matte är att jag kastar iväg torrfoder-prickar åt dem som de får springa och jaga. Ena missan vill helst ha all sin mat serverad på det sättet…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Mina katter är innekatter.
De leker o busar tillsammans och med sina leksaker.
Ett stort lek klösträd som når upp i taket har de mycket roligt med. De springer och jagar varandra ända från köket och in i rummet och upp på pelaren ända upp till taket och sen ner igen osv….
Gosis Älskar laserpekaren den kan jag hålla på med jättelänge och hon hoppar jättehögt för att fånga den 😃 De andra gillar den oxå men Gosis hon känner igen ljudet bara jag plockar fram den.
Sen fjädervippan gillar de alla, helst den lite längre varianten, Silver är heltokig i den.
När jag dricker te brukar jag skrynkla till höljet till påsen och kasta ner på golvet. Speciellt Estelle tar den i munnen direkt och springer iväg med. Jag får hålla noga koll på mina saker för hon tar allt i munnen och kutar 😃
Sen brukar jag kasta ner torrfoderbitar på golvet och de springer runt som yra höns för att ta dem.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.

Mina e innekatter med tillgång till innätad balkong, de aktiverar sig bra själva o busar med varandra, ibland leker jag med dem men inte ofta
Här är det koppelpromenader som gäller. Annars är det mycket Da Bird-lek men han verkar ha börjat tröttna på den. Måste hitta någon ny favoritleksak.
Min brukar säga till själv när han vill leka..ibland kommer han av sig och inser att ingen av mattes lekar är skoj. Han är ganska omständig (och han blir värre med åldern, är nu 6,5) när han leker.. Jag ska kasta en mus på tre och sedan ska han skutta efter och rörá vid den och sedan gömmer han sig på andra sidan hörnet och så håller vi på en stund. Ibland passar ett snöre ett tag. Ofta måste jag vänta, då han ska trampa igång sig innan han tar leksaken. Det händer att han får sina milda tokryck, då kan en tops (under mattes tillsyn) eller paketsnöre fungera De roligaste leksakerna tycks vara sådant som han inte får leka med själv. Helst ska han leka när jag är i badrummet, kasta små bollar av toapapper och annat…vad gör man inte för hjärtat:)
Jag har 3 innekatter som har tillgång till innätad balkong :)
Jag leker flera gånger om dagen med DaBird och laserpekare..DaBird är tyvärr helt sönder tuggad så försöker få tag på en ny :)
Jag har också 3 innekatter. Min pojke Bliz älskar att leka med ett snöre som har följt med honom från personen jag köpte honom ifrån.
Varje morgon i princip när jag öppnar min sovrumsdörr så kommer han in och med dom andra katterna i släptåg och gosar några sekunder, sen springer han glatt och hämtar sitt snöre som han hoppar upp till mig med.
Han tittar storögt på mig medans han väntar på att jag ska kasta iväg det så han får springa och hämta tillbaka det till mig igen. Och så håller det på ett bra tag. Han är min enda apporterande katt. Dom andra tycker också om snöret, men bara när jag finns i andra änden.
Fjädervippor är väldigt populära också och laserpekaren. Även det takhöga klätterträdet.
Jag har en innekatt. Hennes favoritlek är jaga/kurragömma. Aportera leksaker och dribbla med bollar är också en favorit. En annan läsare skrev att hon brukade ta stolar och kasta ett lakan över. Det tycker min katt är riktigt kul. Hon kan hålla på i timmar! Brukar möblera på olika sätt innan jag åker till jobbet. Godis i en toarulle är också kul. Och så har hon ett stoooort klätterträd som hon brukar härja omkring på.
Jag har två katter¨på 12 år.
De har möjlighet att gå in och ut som de vill. Ute följer de ibland med när jag går ut med hunden. Inne blir det lite klickerträning ibland, jaga godis mm. jag aktiverar dem betydligt mer under vintern då de inte är så förtjusta i att vara ute. Nu är de mest inne för att äta och sova.
Tack för era svar! Anledningen till att jag undrar är för att jag har en katt som inte är så bra på att aktivera sig själv. Eller, egentligen är han väldigt bra på det men jag ser det mer som en protest mot mig för att han vill att jag ska leka med han. Laserpekaren gillar han och sen brottas han mycket med större gosedjur och leksaker. Han försöker brottas med både den andra katten och med hunden men ingen av dom gillar det. Så jag försöker hitta på något annat sätt att aktivera han lite på så jag får sova om nätterna :)
Mvh Linn
Min katt är en perserhona på 3,5 år. Hon är innekatt men har en innätad balkong där hon spenderar mycket tid åt fågelskådning. Hon är mycket lugn och vill leka med oss max 10 min per dag.
Hennes favoritleksak är kittenator-leksaken till Nekoflies spö. Har provat en annan leksak till spöt, någon insekt, men den var hon rädd för. Det ska vara mjukt och luddigt. Om hon ska leka själv så är det små runda pälsbollar med bjällra i som gäller. Ibland vill hon leka med laserpekaren, gärna mot en vägg.
Man ska ju inte uppmuntra aggressiva lekar mot händer, men vi kör ändå en jaktlek där man "springer" med fingrarna under täcket och så får hon jaga och fånga fingrarna. Gäller ju att ha ett tjockt och oömt täcke, och att inte bry sig om att det blir fläckar med kattdregel. Jag tror inte hon förstår att hon jagar händer, för hon försöker aldrig annars anfalla händer. Ibland sitter hon och anfaller täcket utan att det finns någon hand under, då får man komma och leka en stund. Detta är nog inget att rekommendera till mer jaktiga och energiska katter som sover i ens sovrum, men för oss går det bra.
Sedan har hon en boll som går i en bana som hon gillar. Den heter Catit senses play circuit. När hon inte leker med den så sover hon på den. Hon uppskattar att någon är med och leker med den tillsammans med henne.
Annars gillar hon att leka med husses skosnören när han knyter dom så det tar längre tid för honom att gå hemifrån.
#14 Jag undrar om det där är ngt symboliskt, just skosnören. När jag kommer hem efter en promenad så ska han alltid leka lite med dem innan jag kliver ur skorna, som en liten hälsningsceremoni:)
#15 Min gör också så :D