Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 5159 ggr
[octopus]
0

Katt fäller otroligt mycket päls

Jag har en hankatt som heter Nemo, han är innekatt, han väger 5 kilo, är medelstor och är runt 4 år gammal. Han äter Purina Friskies Adult. Han fäller så himla mycket päls, och jag kan knappt hålla i honom utan mina tröjor förvandlas till stora, tjocka, vita pälsjackor. Det är jätte jobbigt efter som jag och min pappa är lite allergiska, och han funderar på att ge bort honom pågrund av allt katthår. Varför fäller han så mycket och kan man få honom att sluta?

Sagolika
7

Byt till ett bättre foder, kamma honom och använd Furminator.

Uppkatten
2

Bra tips i #1.

Fråga även veterinären om misse kan ha nytta av B-vitamin tillskott.

För att få bort katthår från soffor, mattor, överkast etc kan du prova att ha ett par vanliga diskhandskar på händerna som du drar med över t ex överkastet. Fungerar ofta bra.

Att katter fäller (och värre i perioder) - tjaa… så är det ju…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[octopus]
0

Tack tack!

[Mustangcab]
1

Bada katten och torka honom noga. Jag förutsätter att katten är kastrerad om inte gör det  för okastrerade hankatter är det mest allergiframkallande som finns. Det är inte håren som orsakar allergi utan proteiner i saliven.

IceJossan
9

Den maten din kisse får ska ju enligt reklamerna och infon på förpackningen vara väldigt bra kattmat. Men tyvärr är det bland det allra sämsta man kan ge sin katt 😮

Jag gav också Friskies till mina katter förut men nu har jag lärt mig hur fruktansvärt dåligt det är. Utgå från att en katt enbart behöver äta möss, fåglar och sånt, det är ju det kattens kropp är anpassad för.

Jämför sedan med Friskies som nästan inte innehåller något kött alls och istället jättemycket spannmål och andra vegetabilier som katten inte kan ta upp näring ur ordentligt. Katten får inte i sig det den behöver utan bara väldigt mycket annat. Det är som om vi enbart skulle äta spagetti med ett par köttbullar till - varje dag!

Börja leta efter bättre mat, för kattens skull! Friskies är en hälsorisk för katter - många lever ett långt liv på den maten men väldigt många andra katter blir sjuka av det. Katterna ser friska ut tills de plötsligt blir sjuka, eftersom organen tar stryk och det dröjer tills det syns på utsidan. Njursvikt och urinvägsbesvär är fruktansvärt vanligt hos katter som äter sådan mat. Dessutom tyder onormalt mycket håravfall på att kattens kropp faktiskt inte mår bra på det foder den äter. En frisk katt som äter bra mat fäller inte mer än vad den behöver - en katt som äter dåligt foder som är skadligt för organen kan fälla onormalt mycket päls eftersom katten inte får i sig rätt slags näring eller inte tillräckligt mycket näring.

Så leta efter ett annat foder för din kisse! :) Riktigt bra mat som finns i mataffärer är blötmat! Till exempel Mjau, men alla sorter det står "helfoder" eller "fullfoder" på innehållsförteckningen är bra, det gäller alltså nästan alla sorters blötmat som finns i mataffären. Men inte torrfodret, det bör man köpa i djuraffären eller på nätet. Jag kan varmt rekomendera Orijen! Det ger jag mina katter och jag har fått mina föräldrar att köpa det till sina katter också, äntligen!

Fördelen med att köpa billigt foder: Förpackningen kostar inte så mycket.

Fördelarna med att köpa ett kvalitétsfoder med ca 80% kött eller mer: Det går åt mindre mat eftersom katterna är mätta längre. Fiskare katter där risken för sjukdomar inte är på långa vägar lika hög. Risken för höga veterinärkostnader pga foderrelaterade sjukdomar är betydligt mycket lägre. Katterna fäller mindre hål eftersom maten är bättre! Bra mat är billigare i längden än billig mat!

Uppkatten
2

#5 "Njursvikt och urinvägsbesvär är fruktansvärt vanligt hos katter som äter sådan mat", skriver du. Vad jag förstår avser du här en kolhydratrik kost?

Jag har själv haft en katt med njursvikt. Enligt min dåvarande veterinär är njurarna kattens svaga punkt just därför att katten är en utpräglad proteinätare. Protein belastar njurarna hårt (även hos människa, därför bör man undvika att äta t ex proteintillskott om man i öv. äter en bra kost). Enligt samma veterinär så dör katter förr eller senare i njursvikt om de inte hinner dö av något annat först, just för att katten är en utpräglad proteinätare. 

Jag håller helt med om att det är naturligast för katter att äta småfågel, smågnagare etc, men var hittar jag välgjorda studier som visar att katter blir friskare och lever längre av den typen av föda? Katten är ett djur som förökar sig mkt snabbt, det "fenomenet" brukar vara vanligt hos djur med förväntad kort livslängd, men det gäller kanske inte djurslaget katt?

Lär mig mer! För jag är verkligen nyfiken på det här och vill lära mig! Gärna referenser till välgjorda vetenskapliga studier!

Själv ger jag inte heller mina katten torrfoder från mataffären. Min kattpojke som drabbades av (och dog av) njursvikt åt f ö Mjau blötfoder under en stor del av sitt liv (dock inte de sista åren eftersom han med åren blev dålig i magen av det).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[octopus]
0

#5 Tack så himla mycket! Nemo är inte jätte förtjust i blötmat, men jag ska prova lite olika sorter. 

#4 Han är kastrerad :) 

Nemo rivs jätte mycket när jag försöker bada honom, jag brukar vira en handuk runt om honom och sänka ner honom i ljummet vatten, jag vet inte om det är så man ska göra? Finns det något lättare sätt?

fvanilla
4

#6 http://www.catinfo.org/docs/DrZoran.pdf Jag hittade en bra källa just om inte bara proteinbiten, utan även om vanliga sjukdomar hos katter som oftast är relaterade till katters utfodring. Jag ska försöka att ev. leta upp fler källor senare.
http://www.unt.se/husdjur/moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes-1403854.aspx Man har även kommit fram i många studier att katter är obligata karnivorer och att deras kroppar inte är gjorda för en diet med högt kolhydratinnehåll. Detta är inte en direkt vetenskaplig källa, men ändå en väldigt intressant artikel att läsa.

Sen kan alla ha otur, och det kan vara flera faktorer inblandade. Det finns nog exempel där ute på kedjerökare som äter en dålig kost som är jättefriska och folk som undviker att röka och äter nyttigt som blir sjuka. Men många tror även på att vi bör äta vad våra kroppar är utsedda och gjorda för att få i sig: katter är obligata karnivorer, människor är omnivorer (som kan leva på en vegetarisk kost tack vare det), osv. och bör äta utifrån det.

[AndreaPirlo92]
2

Jag använder inte min furminator bara till pälsen utan även till att rensa mattan, katttornet och gardinerna från päls haha 😂

vinteralvan
0

#7 Var 2 när ni badar honom, en som håller i och en som duschar och schamponerar. Det brukar gå lättare om man tar bort duschmunstycket på slangen. Munstycket kan göra att det blir ett väs-ljud som skrämmer katten.

Kaiia
2

Varför ska ni bada katten öht? Det är mycket bättre att kamma igenom pälsen och låta katten tvätta sig själv, i min mening.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

vinteralvan
0

#11 Nja, ibland kan det ju faktiskt behövas bad, i synnerhet om man har en buskisse som lortar ner sig rejält. Skrattar

elli-kleo
1

Friskis är ett dåligt foder. Säger som många andra byt foder! Mjau tetra eller icas portionspåsar som mjukmat Och ett bra torrfoder med hög kötthalt. Lite eller helst inget spannmål alls Borsta katten ofta

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[octopus]
0

Har Mjau torrfoder nu, han tycker om det. Har också köpt en ny borste, och jag tycker att han fäller mycket mindre nu. Tack så mycket ^^

Håller med #7 lite grann, han är en innekatt och blir inte så smutsig så att jag behöver tvätta honom, men har ändå försökt för att få bort all lös päls.