Funkar det med en till katt?
Hej jag har en äldre kattdam som tidigare har bott tillsammans med sin dotter och dotterns son, nu har båda de andra katterna gått bort och det är bara den äldre damen kvar.
Mårris som hon heter var inte alls särskilt förtjust i de andra katterna, hon är en riktig "bestämmare".
Nu funderar jag och familjen på att senare i sommar ta en av min mosters kattungar(de föddes i natt).
Tror ni det spelar någon roll om vi tar en hona eller hane för att de ska komma bra överens? och ska vi kastrera/sterilisera den nya katten så fort som möjligt? Jag vill helst ha en hankatt men är det det bästa?
Tacksam för lite feedback!
Vänliga Hälsningar
Sofia
Får man fråga hur gammal hon är?
Oj, jag tror hon är 16 eller 17, men det märks absolut inte, jag har haft henne i 9 år nu och hon är precis likadan nu som då :)
Spontant tycker jag inte det är en bra idé. En så gammal kissa vill ej ha en bråkig snorunge i hasorna o ungen vill ju ha en lekkompis istället.
Man kan ju utgå från sig själv om man är typ 80 så vill man ju ta det lugnt o inte ha ungar runt omkring sig jämnt :)
#3 Det har du helt rätt i!
Jag är ändå väldigt sugen men jag har ju 12 veckor på mig att tänka på saken och blir det en till så ska jag nog ha fixat en vattentät plan B ifall gammeltanten tycker det är för jobbigt :)
Ja det är ju bra med en plan B:)
Jag skaffade ju en kattunge o då var min gammla 15år o han hade nog helst varit själv för han har blivit förändrad. Förut så låg jag framför Tvn o han låg alltid utsträckt med magen upp o jag klappade försiktigt på magen. Det gör han aldrig numera tyvärr.
Däremot så köpte jag en till kattunge någon månad senare o det var ju bra så min gammla fick vara ifred. Fast då fräste de runt o hoppade över honom mm då han låg o sov.
Jag har en 24-årig katt och har haft kattungar så sent som för typ ett och ett halv år sedan, så åldern på katten spelar ingen roll. Är det en surtant skulle jag ta en kille, det brukar fungera bäst.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 mamma sa nu nyss att hon hade tänkt sig två ungar för att de ska kunna leka med varandra och lämna gamlingen ifred. Att gammelgumman skulle sluta kela kommer nog aldrig hända, hon är väldigt bestämd med att visa när det är gosdags.
Mårris får väl få ett rum för sig själv där de andra inte får vara. I början kommer det ju vara sånt väder att hon är ute mycket och småttingarna kommer ju inte få vara ute utan oss i början är det tänkt.
#6 menar du att katten som är 24 år gammal fick ungar för ett år sedan eller att du skaffade en unge då?
#7 Jag syftade i texten på att JAG har haft kattungar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Åh tänkte väl! Jo men det får nog bli en eller två till, men självklart med en genomtänkt plan B! :)