Svårt att intyga kastrering?
Skulle boka tid för vaccinering hos ortens nya vet.praktik.
Katten ifråga som vaccineras blev kastrerad för ca 2½ år sedan. Men när jag kastrerade honom så glömde jag stamtavlan hemma, så den fick aldrig någon notering att han är kastrat.
Sedan har jag nog inte varit till den veterinären något mer, så jag har aldrig fått en kråka av honom. Några journaler fördes så vitt jag vet inte, och nu har jag hört att den praktiken är stängd.
Så, jag ville nu att det skulle intygas i stamtavlan att han är kastrerad hos den nye veterinären, men fick till svar "Ok så han är inte kastrerad hos oss, då kan det vara svårt att intyga.. "
På vilket sätt skulle det vara svårt att intyga att en hankatt är kastrerad? Missar jag något här?
Kan inte en veterinär se eller känna om kulorna är kvar eller inte?🤔
#1 Inte säkert att det går att känna. Hur ska veterinären veta att katten inte alltid varit kullös.
Stolt ägare till tre La permer
Det ska gå att känna men om katten har haft en eller två kulor som inte fallit ned så går det ju inte att känna dessa. Sannolikheten är väl inte så stor för det, att bägge inte trillat ned. Vanligare med den ena. Men ett intyg på att katten till största sannolikhet är kastrat borde man väl som veterinär kunna vara flexibel nog att skriva tycker jag.
De menade att den veterinären jag brukar gå till ofta brukar slarva med kastreringarna och tar inte ut de som inte trillat ner.
Dock har samme veterinär intygat att katten ifråga har haft normal testikelstatus, så det verkar lösa sig endå.
Intyg är ett bevis på att allt var normalt, det kan man ju inte avgöra när det är borta :)
Det är klart att en annan klinik inte kan skriva ut ett intyg på kastrering. De kan inte veta om katten är kastrerad eller om den har kulorna uppe i buken. Ring till kliniken och be dem skriva ut ett intyg. De kollar ju bara journalen och skriver ut intyg därefter.
Problemet är att den veterinären som gjorde kastreringen hade dels inget journalsystem, och har nu lagt ner sin praktik. Annars hade jag bett honom fixa kråkan på stamtavlan.
Då är det rätt kört tyvärr.
Hur menar du då att det är kört?
Hur kontrollerar då t.ex katthemmen att en katt de hittar är korrekt kastrerad/eller inte?
De sa att om det fanns två ärr på pungen var ett annat bevis för att katten var kastrerad, men då det finns intyg på att han hade båda testiklarna antar jag att de bara känner att det är tomt?
#9 katthem kan kolla om hankatter har kulorna nere, har dem inte det och beter sig inte hanigt får man anta dem är kastrerade, kulor i kroppen är ofta "defekta".
Honorna finns 2 sätt, alt1: ultaljud, alt2: kastrera och låta veterinären upptäcka att det inte finns någon livmoder
Varför behöver du ett intyg? veterinären kan säga att hanen inte har några kulor i pungen, men det är allt :)
2 ärr är fel då man kan ta bort båda kulorna genom samma "hål" i vissa fall :)
Finns kulorna kvar i kroppen så kanske man kan se det via ultraljud eller liknande???
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#9 Ärr på pungen är inte ett bevis på kastrering men indikerar i samband med frånvaro av testiklar att katten är kastrerad. Det betyder inte att någon veterinär är beredd att skriva ett intyg på att katten är kastrerad, möjligen att katten sannolikt är kastrerad. Det vore oetiskt av en veterinär att skriva ut ett intyg på ett ingrepp som inte utförts på kliniken.
Jag behöver ha ett intyg på detta så han kan ställas ut som kastrat.
Det kanske är olika beroende på vart i landet man befinner sig, men jag har fått uppfattningen att detta är vanligt och inga konstigheter kring detta?
Om katten inte var så gammal när den kastrerades så borde veterinären genom att kolla på penis kunna avgöra om han är kastrerad eller ej.
En kastrerad hankatt utvecklar inte hullingarna på penis som en fertil har…
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
Han var dryga året när han kastrerades.
Jag har aldrig varit med om att en veterinär har intygat att ett ingrepp har utförts på en annan klinik (såvida inte veterinären var verksam vid den kliniken just då).
Kolla med SVERAK om det kan tänkas räcka med ett "sannolikhetsintyg" dvs. att en veterinär skriver att inga testiklar finns i scrotum och att det finns ärr som indikerar kastrering.
Annars blir det väl till att kolla testosteronhalter i blodet för att påvisa att han är kastrerad.

Be en veterinär att kolla snorren! Har den hullingar kvar är han fertil. Är de borta är han kastrerad, för de försvinner när katten blir steril efter kastrering. Kan de inte detta knep så be dem kolla upp faktan om det, så kan de kolla och skriva intyg sen!