TICA Vad är det för förbund?
Har googlat men det är ju på engelska, så jag tänkte att någon kunnig kunde förkla lite kort vad det är? Mailade på en katt för en bekants räkning men fick bara svar att jag skulle googla och läsa själv. Katten var registrerad där nämligen så det var därför jag blev nyfiken.
TICA är ett internationellt kattregister med bas i USA. Vad som särskiljer TICA från andra förbund är att de klassificerar sitt register som ett genetiskt register vilket medger ALLA katter (även huskatter) rätt till registrering. Det är även väldigt fritt, på gott och ont, vilket ger stora möjligheter för uppfödare att ägna sig åt utparningar eller experimentell avel. Det är därför inte ovanligt att en ny ras börjar just i TICA och senare godkänns av andra förbund.
Det är absolut ingenting konstigt med TICA, det är ett internationellt erkänt kattförbund. Rasstandarder kan dock skilja sig mellan olika förbund vilket kan vara viktigt om man vill ställa ut eller föda upp inom ett annat förbund.
Ok tack för att du tog dig tid att skriva en bra och kort förklaring! Denna katt var registrerad där, men det verkade känsligt när jag frågade om stamtavlan, det var därför jag blev mer nyfiken på vad TICA var.
Värt att veta angående stamtavlor är att TICA (som många andra förbund) skiljer på stamtavla och registreringsbevis. SVERAK har ju slagit ihop de här två sakerna till ett dokument, men de flesta förbund har dem separata. Registreringsbeviset är värdebeviset, det som visar att katten är registrerad medan stamtavlan bara är en papperslapp på härstamning. Stamtavlan köps separat.
Katten var "bara" registrerad, så jag blev ju nyfiken :) Men var renrasig.
hm trist att du fick det svaret.
som kattuppfödare blir jag lite sur när den uppfödaren inte gav sej tid att svara på dina frågor. Du kan googla. Undra om jag skulle få några kattungar sålda om jag hade den attityden när någon kattungespekulant frågade något.
Nej skaffa en uppfödare som du kan fråga om allt istället. MAn slutar aldrig förvånas.
Hoppas du hittar den katten du letar efter.
Jag blev väldigt snopen måste jag säga. En bekant vill ha samma ras som jag och jag ville vara hjälpsam och leta rätt på en. Du har rätt, man upphör aldrig att förvånas. Jag fick tre mail inom fem minuter.. troligen så har denne fått åsikter förr, men man ska ju kunna fråga.. Asch jag har fått svar på min fråga här iaf :)
Håller med, riktigt trist. Har den inte stamtavla, så är det huskatter de säljer. Många sådana som säljer "X utan stamtavla" (vilket är en huskatt) försöker gärna lura köpare och de vänder sig till lättlurade personer som ställer få frågor. Nu var du ju och noga ställde frågor, och det kan gå dom lite på nerverna.
Köp hellre ifrån en seriös, registrerad uppfödare. :)
Det är en registrerad uppfödare.
Läste mina mail igen som jag fick, blev så förvånad att jag inte kom mig för att göra det, såg bara några meningar. Nu såg jag att det stod "en fanatisk nybörjare från blockets åsikter har jag inget intresses av"
Jag är varken fanatisk eller nybörjare.. :)
#8 What?!? Var kom blocket med för?
#9 För att det var en Blocket-annons :)
Aha okej men vad är en blocket fanatiker för något? xD Otroligt nyfiken 😉
#11 Ja du, vad kan det vara? :)
#8 Låter då inte som en uppfödare jag skulle köpa ifrån, särskilt med sådana mystiska mailsvar som du fick, "Blocket-fanatiker"? Nej, välj hellre en uppfödare som kan ta frågor och säljer katterna med stamtavla och allt.
#7 fast i TICA behöver ju inte man ta ut stamtavlan men det betyder ju inte att katten är en huskatt.Den var ju registrerad.
Stolt ägare till tre La permer
#14 Nej, jag ska inte ha någon katt, utan jag kollade som sagt upp åt bekanten. Därför mailade jag för att jag vet vad jag ska fråga efter.
#15 Det må så vara, men de svar jag fick var otroligt ohövliga, och jag tycker att det är märkligt att svara så. Och bara en sån sak gör ju att man backar. Man kan inte ta för givet att alla som mailar gör det för skojs skull eller vad jag ska kalla det.
Nej, en katt utan stamtavla är inte en huskatt. En katt utan registreringsbevis är en huskatt. Det var därför jag underströk att man inom TICA skiljer på registreringsbevis och stamtavla. Jag har tre katter här hemma som är registrerade men som jag inte har brytt mig om att ta ut stamtavlor till (vad ska jag med dem till när jag har fött upp katterna själv och har koll på deras härstamning?). Det gör dem inte till huskatter. Registreringsbevisen sitter i deras pärm men stamtavlor behöver jag inte så struntar i att lägga pengar på dem.