Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1461 ggr
PaaatyPalm
0

Bästa sanden + maten för pengarna?

Då vi i juni blir kattägare så skulle jag vilja inte redan nu köpa allt men planera av vad som ska inskaffas osv. Så nu undrar jag lite vilken sand & mat ni använder? Gärna "normal" pris om man säger så :)

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[RMSLiners]
2

Sand; Peewee. 125kr för 14L och den är riktigt dryg (obs, peewee låda behövs)

Mat; Bozita mjukmat. Ca 160kr/mån.

EstherVess
1

Vi använder Pussi Kompakt Kattsand, den absolut bästa jag nånsin haft! Finns på Ica o kostar 99 för 10 liter. Den är dryg o luktar inget. Och vi har ändå 7 katter. Räcker länge :) Mat ger vi purina pro plan torrfoder som vi köper på djuraffärn, kostar 650 kr och det är 10 kg, räcker en månad för 7 katter. Och så får de färskfoder ibland, kokt torsk eller nått annat mums :)

EstherVess
0

Purina finns såklart i mindre förpackningar, men för oss så behöver vi en stor :)

LoAEmma
3

Kattsand: Everclean utan doft, 10 l för 199 kr.

Mat: Torrfoder Applaws. Blötmat Mjau.

Stort grattis till blivande kissen :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Timantis]
1

Sand Compac care men kommer inte ihåg vad den kostar nu men 2 ( 28kg) får man för 279 kr

kattmat Eukanuba  10 kg 699 samt mjau mjukmat

grattis till kissen

[Jaazoo]
2

Sand: Everclean eller Extreme Classic

Torrfoder: Orijen

Blötmat: Bozita

PaaatyPalm
2

Tack för alla svar! Finns ju 1000 olika märken! Haha :) ska googla lite på det ni skrivit, kan ju inte ha alla ;) men men :) då vi bor i lägenhet & bara kommer ha katten inne så känner framförallt att sanden är viktig, självklart ska kissen ha bra mat! men vill inte att det ska lukta bajs i hela lägenheten >.

20 årig djurgalen moder* 

grandma
1

Då skulle jag rekommendera Ever Clean Extra Strenght Unscented. Dryg som attan, 10 kg räckte för mig i 2 månader till en katt och hade säkert räckt längre om jag inte vore lite petig. Jag kastade sanden då och rengjorde lådan. 

Föredrar den oparfymerade då jag testat de med parfym och jag får allergiattack av dem. Dessutom fastnade lukten på mina kläder när kissen satt eller låg hos mig. Äckligt värre men det är en smaksak. Vissa gillar stark parfym, andra inte. 😃

Blötmat: Bozita, whiskas, Iams eller Mjau. Ingenting med fisk. Torrfoder: Eukanuba 

Lycka till med kissen

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

LoAEmma
3

Visst är sanden viktig om du vill slippa obehaglig lukt, men sämre mat kan också ge läbbigare starkare doftande avföring.

*Det blir som det ska*

[Timantis]
2

Speciellt vissa blötmats burkar får i alla fall mina katter att lukta urk. Även olika sorter av samma tillverkare

Wony
2

Vi har EverClean Multi-Crystals som sand. Dessutom har vi en låda med kristallsand, sådan där som är vitaktig och inte klumpar alls. Minns inte exakt vad de heter. Men jag skulle nog rekommendera EverClean som enda sand om man inte vill ha flera sorter, sedan har de ju massor med varianter…

I matväg får våran kisse Carnia Lynx torrfoder, och Applaws blötmat på påse som komplement. Då och då blir det Whiskas, Gourmet Gold eller Pussi, men bara om Applaws-påsarna tagit slut här hemma.

LoAEmma
1

#11 Har hört att kristallsanden gör ont på kissarnas små tassar…

*Det blir som det ska*

Wony
0

#12 våran väljer fritt vilket hon vill använda. Som det är nu tycks det vara merparten kiss i EverClean-sanden, och merpartens bajs i kristallsanden. 

Eftersom hon kan välja själv när hon vill gå på vilken som helst av lådorna ser jag det inte som ett problem. För övrigt är hon ju ute/innekatt, och jag har hört sägas att de som är enbart innekatter har känsligare tassar då de inte är vana vid att gå på andra underlag. Vet inte om det stämmer, men vår katt har absolut inte protesterat mot kristallsanden, och använder båda lådorna/sorterna ofta.

C.Tellne
4

MAT: Mina katter äter bara Mjau blötmat.
SAND: Som sand använder jag Best Friends (tror jag att det är? Det är en svart påse med en katt på framsidan, köpt på Ica.) Den tycker jag är bättre en EverClean då den inte dammar lika mycket! Och den är billigare. 

Som dom andra säger så beror det på maten mycke hur det luktar sen, alla katter är olika! Fråga även uppfödaren vad denne använder för sand, är det kristaller kanske katten inte är van vis sand eller vise versa. 

Roligt med tillskott! :)

Lily8223
0

Sand: Compact Care, precis lika bra som EverClean men mycket billigare! :)
Mat: Royal Canin Sterilised både vått + torrt, visserligen lite dyrare, men har fungerat så bra för vår del så det finns ingen mening att byta.

:)

elli-kleo
3

Tänker ge ett nytt förslag på Sand : best friend cattia 5 liter (ca 4, 5 kg) kostar ca 40 kr. Räcker nog 2 veckor för en katt. Finns på stora mataffärer som ica maxi och Willys Torrfoder utan fisk och med så lite spannmål som möjligt. Mjukmat. Bozita (djuraffär) eller mjau (mataffär) alla smaker utom fisk ock skaldjur. Mjua har bra förpackningar där man lätt kan välja rätt sort! Kostar ca 12 kr för 370 - 380 gram.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

PaaatyPalm
0

får jag fråga varför inte fisk rekommenderas? Känns naturligt så, katt -fisk

20 årig djurgalen moder* 

EstherVess
1

#17 Det är för att det ska vara allergiframkallande eller nått. Men å andra sidan så är inget bra i för stora mängder. Så det där får man ta som man vill ;) Mina katter älskar kokt torsk och det får de ca 1-2 ggr i månaden, och det är inte farligt.. Våra veterinärer tipsade om kokt torsk vid diarré så all mat i lagom mängd tror jag på ;)

C.Tellne
0

#16  Det är den sanden jag har! Riktigt bra, och till ett bra pris! Jag har två stora lådor, så för mig blir det tre påsar i varje. Men då räcker det hela månaden, plus att man inte behöver få geggigt i botten :) 

#18 Vad bra att man fick reda på det, det visste jag inte. Jag köper två av varje smak (mjau), utom skaldjur då en av katterna är allergisk! Dock tycker dom inte så mycket om Anka länge, någon som vet om dom har ändrat receptet?

Gravad lax, det är grejer det ;) Allt är väl med måtta, även för oss människor.

grandma
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 Jag måste skratta för det du säger "det känns naturligt, katt-fisk" är nog stereotypen av en katt som många inklusive jag själv har fått med oss med modersmjölken eller nåt. Jag trodde nog väldigt länge att det var det som var kattens huvudföda och så åt de lite möss som en delikatess ibland. Men hur många har sett en fiskande katt? 😃

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

PaaatyPalm
0

#20 haha nä det stämmer, Tacksam för alla svar :)! Ska iväg till willys i veckan och se vad det finns för något där, vore ju praktiskt att slippa köra runt till massa ställen :)

20 årig djurgalen moder* 

MonicaLagerquist
1

TS-Jag tycker att du ska höra med uppfödaren vad katten är van vid för mat och för sand. En smart och seriös uppfödare skickar med mat och sand som katten är van vid och ska man sen byta mat så är det bäst att vänta en månad eller två så att kattens mage inte pajar.

Stolt ägare till tre La permer