krafsar ihjäl kattlådan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, har äntligen orkat filma min knäppis Elden när hon gått på toa färdigt, det roligaste med henne är att när hon kom hit så krafsade hon ALDRIG i sanden, hon grävde aldrig ner det :P Så min hankatt Rufus var ju måttligt road när han skulle på den toan senare och fick gräva ner det haha.
Är det någon av era katter som gör såhär? Ibland om jag inte säger till henne kan hon stå och krafsa i säkert 5 minuter i både sanden och på väggen, men mest är det i väggen på kattlådan då. Ibland när hon är igång så kan hon vara ända uppe i kaklet och ''skotta'' 😛 Hon är en glad och normal katt i övrigt, det är bara det här som gjorde mig så ställd den första veckan hon var här :P
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag tror att din katt vill ha en större låda
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#1 Tror du? Hon har gjort såhär ända sen hon kom när hon var 16 veckor, och då hade jag en som var mindre än den här.
Hemma hos mamma och pappa, när vi är där och hälsar på, så har de en större låda och hon gör samma sak ändå.
Men jag kan ju alltid pröva såklart, men jag tror inte det kommer hjälpa 🙂
Jag kan ju berätta att min katter har en låda som är lika stor som ett rymdskepp typ… och min ena katt fullkomligt älskar att gräva ut hälften av sanden på golvet i stället. Men hon krafsar inte så som din katt gör på väggarna.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#3 Jag tycker videon är lite orättvis mot lådan, den är större än vad den ser ut på film, så det finns plats bakom henne med. Men jag kan inte påstå att den är stor som ett rymdskepp (typ) haha 😛
Någon som har tips på var jag kan hitta en ännu större back (rätt billigt i så fall) med rediga kanter så det inte skvätter utanför? Den här hittade jag på biltema, de som var större än den här var inte större i yta, utan bara högre kanter *suck*
Min kille gör så, alltid gjort, och det kvittar hur stor lådan är. ;)
TS - kan ju vara så att din katt helt enkelt är en liten krafsare !🙂
Hos mina föräldrar så har vi en stor plastback som kattlåda när bi är där, med höga kanter också. Inte en susning om var den kommer ifrån dock….
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Vår misse krafsar gärna på kanten av lådan, som för att "få med" all sand ordentligt… Så krafsar hon på plasten också, av bara farten. Det kan dock se lite knasigt ut 🙂
Nej men titta, det är ju inte bara jag som har en toker 😛När hon fått vassa klor och krafsar mot lådan så gnisslar det till och med lite ibland, då vet man att det är dags att klippa dem haha 😃
Min yngsta katt gör också sådär, eller mest förut, han har lugnat ner sig lite nu. Gjort så sen han kom(och säkert innan med) när han var 13 veckor. Vi har låda med tak men har haft utan tak och då riktigt tar han tag om kanten på lådan och drar. :P
Hur gammal är din katt?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Ha, ha. En av våra gör likadant. Kul att se.🐱
Har både stor o liten låda och storleken spelar ingen roll alls här har jag märkt, dock gräver katten över sitt bajs/kiss mycket väl här. Men alltid ska han stå o riva på sidorna på lådan och får han på lilla lådan så gräver han även utanför så mattan kan åka i lådan. 😉 Du har mycket sand i lådan och tycker det ser ut som du har ganska stor låda, tror inte att hon slutar öven om du köper mycket större men visst kan det hjälpa :)
Hahaha!! Esthla gör precis samma sak. Jag har ett toahus och hon står alltid och krafsar på luckan. Hon kan gå in i huset enbart för att krafsa. Ibland får jag känslan av att hon gör det bara för att retas då jag oftast tröttnar efter 5-10 minuters krafsande och lyfter ut henne. Oftast är det i samband med att jag sätter mig framför tv'n, jag vet inte om det är för att hon vill ha uppmärksamhet? Vilket hon får i den mån hon själv vill. Hon är en sån där kise som inte går med på att bli kelad med hur som helst, allt ska vara på hennes villkor :) Dock verkar hon ganska sotis på min andra katt Tofshla. Tofshla är precis tvärt emot Esthla och ska alltid ligga på mig framför tv'n. Så det kan ju var något sådan att dom vill ha uppmärksamhet?
Vore trevligt om någon vet hur man får bort det, man vill ju inte direkt skälla och hålla på så att dom tror att det inte är ok att gå på låda över huvud taget :P
http://pillasddv.weebly.com/

Min ena kisse krafsar också ordentligt, ibland undrar jag om hon gör en arkeologisk utgrävning i lådan eller vad hon håller på med… Den andra katten brukar ibland gräva utanför lådan, men inte i lådan, så ofta ligger hennes bajs oövertäckt, fastän hon tror att hon har grävt ner det. (Hon brukar "gräva ner" maten också, så tror det är därför hon missar att gräva ner bajset, för i hennes ögon så har hon ju krafsat och grävt…)
Min hona gör likadant. Ibland tror jag hon ska krafsa igenom lådan. Hon krafsar bara i taket konstigt nog?!
Mina gör oxå så.
Jag har en jättestor plastback från Ikea.
De kan stå väldigt länge o krafsa på väggen i lådan.
#9 hon är ett år och 7 månader precis 🙂 så det verkar ju inte vara något som ger med sig med tiden heller haha.
#13 Min hane försöker gräva ner vattnet, och det är mindre populärt. Det slutar alltid med vatten över hela golvet. Sen ska han alltid dränka sina leksaksmöss i det och sen gå till sängen och snutta med det. En morgon när jag vaknade var det helt blött i sängen, jag trodde på riktigt att jag hade kissat på mig i sömnen. Men det visade ju sig vara Rufus dränkta leksaker 😂
#14 haha va? I taket av alla ställen 😛
Vad skönt att se att det inte är bara min katt som gör såhär, det känns inte som att hon är lika konstig då, som innan 😛
#16 Fast min är 3,5 år och det är kanske 1 år sedan han började kraffsa mindre så hon kan ju sluta när hon blir äldre, eller börja göra det mindre. :P
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Ja hon är helt knäpp med att krafsa i taket :) först gör hon sina behov sen krafsar hon i taket och på väggen men krafsar inte för behoven hon gjorde nyss :P
2 av mina pissar (har 3st) gör likadant, den ene av dom är dock snäppet värre. Vi har låda med tak på och när min Samson har gjort sina behov där kan han lätt hålla på i 5 minuter innan han är nöjd; han krafsar i taket, på sidorna och i själva sanden. Min andre herre nöjer sig oftast med att krafsa i sanden och sedan på utsidan runt lådan. Däremot kan han hålla på rätt länge och krafsa runt matskålarna när han ätit färdigt och precis som katten i #16 så tycker han om att bada sina leksaker i vattenskålen :-)
Båda mina gör så, och har ändå ganska stora lådor åt de. En brukar till och med hoppa ut ur lådan och kraffsa på skåp, golv och väggar runtom 🤪
Det där är ju ett medfött beteende :)
Ica Maxi har större backar!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Haha min 4 åriga hane är galen i att krafsa. . Jösses så det låter ibland. Han har även lärt lilltjejen att göra saker….urk :p
Min snart 7-åriga huskatt gör likadant. Kul att se fler katter med samma beteende. Hon gör sina behov och vänder sedan helt om i lådan för att kraffsa över det. Oftast kraffsar hon bara på kanten av lådan. Hon kraffsar och kraffsar och kraffsar, och tittar fundersamt på bajshögen och undrar varför den inte täcks av sand. Hon håller på rätt länge också. Ibland lyckas hon få över lite sant också, men oftast går hon ifrån bajset oövertäckt. På något konstigt sätt lyckas hon dock alltid få sand över halva golvet.
Jag har bara haft henne i lite mer än 1,5 år och vet inget om hennes uppväxt. Så ibland funderar jag på om hon är för tidigt tagen och aldrig riktigt lärt sig gå på lådan när hon var liten. Men jag har noll koll.
Appropå spekulationerna kring lådstorlek så kan jag också meddela att det inte spelar någon roll. En av mina lådor är "normalstor" och den andra är typ största kattlådan på marknaden just nu. Och hon gör likadant i båda lådorna. Och hon har gjort likadant vare sig hon har huv eller öppen låda. Så jag tror inte det beror på något som kan åtgärdas med lådsituationen eller för att hon lider på något sätt. Hon liksom bara är så :-)