Katt och hund går inte ihop
Sedan min mamma fick hem sin nya hund har det uppstått ett ganska stort problem här hemma; hon är alldeles tokig i katten och hugger samt anfaller henne så fort hon får läge till det. Det räcker att katten bara sitter i samma rum. Hon håller ögonen på henne hela tiden och kan inte slappna av.
Att hundar och katter inte går ihop är inte precis ovanligt. Men saken är den att hunden tydligen går ihop med andra katter. Vi lånade ut henne några nätter till min mammas kompis som har flera katter, och dem gjorde hon inte någonting mot. Väldigt konstigt tycker jag då min katt inte gör någonting alls för att provocera fram hennes beteende. Hon säger inte ens ifrån när hon blir biten utan försöker bara ta sig därifrån. Värt att nämna är att katten har varit omgiven av hundar i hela sitt liv då min mamma driver en kennel, och det har aldrig varit några som helst problem.
Jag är väldigt förtvivlad över detta då min mamma har nämnt att katten nog kommer måsta avlivas till sommaren. Då står ytterdörren öppen om dagarna och såväl katt som hund har fri tillgång att springa in och ut som de vill. Vi kommer alltså inte kunna hålla koll på vad som händer ute på gården. Jag har haft min Smulan sedan jag bara var ett litet barn och hon har alltid funnits vid min sida. Hon betyder med andra ord otroligt mycket för mig och jag klarar inte ens av att tänka tanken på att hon kanske kommer försvinna för alltid.
Varenda litet tips tas emot, då jag är desperat att försöka hitta en lösning på detta problem.
Säger katten inte åt hunden så är det du som ägare som måste "ryta till".
Visa hunden att de ej är tillåtet. Varför tillåter ni ett sådant beteende över huvud taget?
Se till att antingen spärra av ett rum med tex ett kompostgaller där katten kan få vara ifred och ha en plats som är helt hundfri då får även hunden chans att vänja sig. Ha massor med höga ställen och krypin där hunden ej kommer åt katten.
Sedan ska ni aldrig lämna hunden och katten själva om hunden försöker bita katten. Säg åt hunden och locka den att göra något annat innan den tänker gå fram och bita i katten, ni måste vara steget före.
Passivitetsträning med kopplad hund inomhus kanske inte heller är så dumt att testa.
Jag skrev inte att vi tillåter hennes beteende? Hon får en rejäl utskällning varenda gång hon har varit efter katten och så fort vi ser att hon är på gång att göra någonting så hindrar vi henne. Ibland hinner man dock inte med, men vi är alltid där och säger ifrån så fort vi bara kan. Ingen tvekan om den saken.
Vi har redan avspärrade rum i huset där hundarna inte får vara. Hela övervåningen och vardagsrummet är hundfritt område och som tur är brukar hon oftast hålla sig där. Det är till sommaren problemet kan börja bli allvarligt, för vi kan omöjligt hålla koll utomhus hela tiden då katt och hund springer runt fritt.
Passivitetsträning ska jag absolut testa.
Varför inte lämna tillbaka hunden, om den nu inte kan respektera katten? Katten var först. Att bara tänka tanken att katten ska avlivas för att den nya hunden inte kan låta den vara är absurt.
#3 - Jag känner lite samma sak. Katten betyder mycket mer för mig än vad hunden någonsin kommer att göra, och jag ser mycket hellre att hunden får komma någon annanstans än att katten ska få göra det.
Saken är den att hunden är en egen uppfödning som har kommit tillbaka till oss på grund av ändrade familjeförhållanden hos hennes köpare. Det finns alltså ingen att lämna tillbaka henne till. Sedan är min mamma väldigt förtjust i henne och att låta henne flytta är i hennes värld inte ens med på kartan. Det är alltså viktigt att jag hittar en lösning på problemet, som innefattar att de fortfarande kan leva under samma tak.
Skulle det till sist visa sig att problemet inte går att lösa innan sommaren så är det väl bättre att katten får flytta isf istället för att somna in? Känns himla fel att ta livet av ett friskt djur :/
#5 - Ja, det tycker jag också. Men hon har bott här i hela sitt liv och är ganska gammal, så det skulle inte kännas bra att låta henne flytta härifrån. Fast att hon skulle få somna in känns såklart ännu värre..
#2 Ni måste avbryta beteendet innan den jagar katten, bryt så fort den tittar år kattens håll. Man kan inte straffa hunden efter den slutat jaga men de kanske du förstår.
Hur gamal är hunden?
Jag köpte katt då jag hade en stor hund som jagade katter. Nu lever hon med flera katter och sett många kullar födas.
Vad är det för hund? Verkar väldigt konstigt. Jg har aldrig vart med om att friska, normala djur inte går ihop. Och vi har vuxna katter o hundar som är omplaceringar som vi har satt ihop, i vuxen ålder. Jag tror tyvärr inte det där kommer funka, hunden verkar inte stabil. Den ser helt klart inte er som ledare. Min vän hade en sån hund, och katt, de hade växt upp tillsammans, och min vän fick bevittna när hunden slet ihjäl katten, hon vägrade släppa katten tills det bara var slamsor kvar. Folk brukar fråga oss hur vi får alla djur att gå ihop (vi har bla katt, kanin, gris, hund, papegoja) under samma tak, och mitt svar är att bara de vet vem som bestämmer, det är det viktigaste. För våra hundar vet att man får ej ta katten, inte ens tänka det, samma som katten vet att de inte får röra fåglarna. Mitt råd är att göra er av med hunden. Innan det är försent. Annars får ni visa hunden vem som bestämmer, och att katten EJ får röras! Lycka till!
#7 - Som jag nämnde i min tidigare kommentar så går vi emellan så fort vi ser att hon är på gång att göra någonting. Jag kanske var lite otydlig, men hon slutar när vi skäller på henne. Så nej, vi väntar inte tills hon har slutat självmant och skäller på henne därefter.
#8 - Det är en Staffordshire Bullterrier tik, snart två år gammal. Hennes ålder spelar förmodligen till stor del in i hennes beteende. Det är absolut inget fel på henne. Hon är en trevlig hund i övrigt och hon vet att det är vi som bestämmer då hon lyssnar annars. Vi är väldigt noga med att visa vad som är fel och vad som är rätt, tro inget annat.
För att vara tydlig: jag bad om tips på hur man kan vänja hund och katt, inte kommentarer om hur man fostrar hunden och att hon är instabil. Det är inget som helst fel på henne, inte på något sätt. Självklart vill jag undvika att min katt avlivas in i det sista och jag gör allt jag bara kan för att försöka komma på en lösning. Jag är inte dum. Att göra sig av med hunden är inte ett alternativ, och så är det bara. Har ni några som helst tips som funkar trots det så dela gärna med er av dem. Allt annat kan ni hålla för er själva.
Är hunden stabil och vet vad NEJ betyder så finns det ju inget problem öht.
Uppenbarligen har ni inte full koll på hunden för då skulle den ju lyda er eller hur?
Sära på djuren och låt katten få vara för sig själv med en gallergrind mellan sig och hunden.
Stolt ägare till tre La permer
#9 Det är ju uppfostran som inte riktigt fungerar då den jagar katten? eller hur..? För att vänja dem med varandra måste ni ju ha kontrollera hunden. Annars kommer det inte att fungera då katten ej säger ifrån.
Tipsen du har fått är ju att lära hunden att katter ska man inte jaga. Så min fråga blir - kan/vet hunden verkligen vad nej betyder?
Om ni säger nej, då hunden börjar titta på katten. Avbryter hunden då sitt beteende? Om inte är det dax att göra lite nej övningar.
Kan hunden ligga still då ni ger kommandet att hunden ska ligga?
#9 Ja den rasen förklarar ju lite, och med en sån ras måste man verkligen ha kontroll! Annars kommer det gå åt helvete, tro mig. Om det inte är något fel på hunden och hon vet att det är ni som bestämmer som du skriver, varför jagar hon då katten? Det skulle hon aldrig göra om hon såg er som ledare. Så är det bara. Det där kommer aldrig gå bra om ni inte tränar hunden fysiskt och psykiskt och får den att inse att ni bestämmer. Du HAR fått många väldigt bra tips, men om man inte orkar jobba så går det inte. Då får du helt enkelt avliva katten, gör det innan bullterriern sliter den i stycken, vilket den kommer göra om ni inte gör något åt saken.
Vill inte alls låta negativ eller döma någon, men det lät väldigt fel när jag läste att du hade skrivit att hunden får en "utskällning" varje gång han attackerar katten eller liknande.
Utskällning är ju faktiskt det värsta man kan göra och kommer inte att hjälpa träningen med ett dugg, det är inte alltid ett "nej" fungerar heller. Är hunden för mycket upphetsad får man använda andra metoder, men det skulle jag rekommendera att gå en kurs i vardagslydnad eller läsa en bok där du får liknande hjälp :)
Tror absolut inte att varken katt eller hund ska behöva lämna hemmet utan att det finns en hel del jobb för er del att göra för att få hunden lugna sig och katten att börja lita på hunden sen. :)
Lycka till i alla fall!
Tror ni har en livlig glad hund som gillar när katten springer och er väns katter kanske inte sprang = inget att jaga?
För är det så måste hunden aktiveras mer så den inte orkar bry sig om katten, och då menar jag MYCKET fysisk och mental aktivering, prova några dagar och se om det lugna ner sig :)
Hittar ni ingen lösning till sommaren kan ni inte stänga så katten har 2 egna rum på övervåningen? och sen tex släppa ut katten när ni ska bort några timmar och hunden ändå är inomhus eller med er? :)
#10 - Som jag skrev i tidigare kommentar så är hela övervåningen och även vardagsrummet förbjudet område för hundarna, där har hon alltså gott om utrymme till att vara ifred.
#11 - Hon slutar det hon håller på med så fort vi säger till henne. Och hon kan alla grundkommandon en hund bör kunna, inklusive ligg och stanna.
#12 - Vad gör rasen för skillnad? Det är inte så att det är större chans att katten blir biten bara för att det är en Bullterrier om det är vad du påstår. Dom är precis lika trevligt sinnade som vilken annan hundras som helst och ingen tokig kamphund som många verkar ha fått för sig.
#13 - Med utskällning menar jag verkligen inte att vi står och skriker på henne eller liknande, jag kanske hade fel ordval. Utskällning är detsamma som ett eller flera bestämda nej i den mån det behövs. Märker vi att hon är alldeles uppe i varv så försöker vi självklart lugna ner henne. Jag tror också att problemet går att lösa, jag behöver bara tips på hur. Tack! :)
#14 - Det skulle kunna vara en bra förklaring, men nu är det så att våran katt inte springer någonting alls inomhus. Det räcker med att hon bara går lugnt och beskedligt på t.ex. en byrå så blir hunden alldeles fast med blicken på henne. Hon är en väldigt livlig hund och precis som du säger kräver hon mycket aktivering för att inte bli uttråkad. Jag ska absolut testa att hålla henne ännu mer aktiverad än tidigare så får vi se om hennes intresse för katten svalnar. Att låta dom vara ute på olika tider skulle nog också kunna gå, förutsett att katten inte ogillar allt för mycket att sitta uppe då dörren är öppen alldeles nedanför. Men då får hon hellre vara lite sur och vänta en stund extra på att få gå ut än att hon ska måsta avlivas :)
Har ni testat DAP alternativt Zylkene till hunden? Kan vara stressrealterat som gör att hunden ger sig på katten. Passivitets träning på hunden samt mental och fysisk träning är också bra att ta till. Vår hund skulle själv jaga katten om hon vart stressad eller skulle ha överskottsenergi. Jag skulle tro att största anledningen till att den jagar katten är understimulans och/eller stress. Så fokusera på de områdena till och börja med.
Tänk på att så fort ni ser att hon fäster blicken i katten korrigera henne, gärna med Cesars metod. Det vill säga ett "hyssjande" (eller ordet nej om det är vad hon är van vid) och en "bett" med handen om ni sitter tillräckligt nära.
Det kan även vara bra att ta katten och hunden i ett rum medvetet och träna på det viset.
#15 rasen gör en enorm skillnad! Det borde du veta om bi har sån ras. Vissa raser, som er staff, är framavlad till att kampa. Och en hund som är framavlad för att kampa ger sig inte, har den fått ett bett, vilket blir ett ordentligt bett eftersom deras käkar är gjorda för att göra stor skada o ha enorm styrka, så släpper den inte det greppet. Inte för något. De är även lättare att få fram kamplusten hos dessa hundar, naturligtvis. Så det är en stor jäkla skillnad på hundras, som du som sagt borde veta. Man måste vara insatt i sin ras man har, jag har inget emot vissa raser, bara de som skaffar dessa lär sig ALLT om rasen, vad den avlats fram till, vad den används för och alla dess användningsområden o egenskaper. Vi har allt från kinesisk nakenhund till dobermann, schäfer o rottis så jag gillar bruksraser, men de ska tränas rätt! Så ni borde verkligen söka hjälp med hunden, och aktivera henne ordentligt. Ta till dig av råden du får här ovan.
#17 jag skulle INTE råda att göra Cesars metod och "bett med handen" om man inte kan det och förstår det till 100 % vilket de allra flesta inte gör! Det kan gå väldigt väldigt illa…
Ett sådant "bett" är inte något som ska vara särskilt hårt, har brukar även putta till men benet. Vilket som. Men han gör det just för att hunden ska tappa fokus.
Jag tänker alltså inte på det bettet han gör när han tvingar ner hunden på rygg och håller bett.
#20 man ska inte använda det om man inte är säker på sin sak. Det du menar, mot halsen, kan trigga en hund om man har otur.
Det behöver inte nödvändigtvis vara mot halsen, det kan vara mot bogen eller liknande.
#22 Kan ändock trigga, så varför råda en som kanske aldrig använt liknande metoder att göra det på en kampras? Gör det du om du känner dig helt säker på vad du gör, men råd inte andra att göra det som du inte vet deras hundvana.. Inget illa ment, men vissa följer råden och det går väldigt illa, då de inte vet vad de gör..
#16 - Hon är inte stressad utan bara väldigt livlig av sig. Det är hennes sätt att vara helt enkelt. Jag ska försöka aktivera henne mer än vad jag redan gör och se om hon så småningom tappar intresset för katten. Det är iallafall värt att testa.
#17 - Jag är väl insatt i rasen då jag har varit omgiven av den under hela min uppväxt. Som jag skrev i inläggets början så har min mamma en kennel, och då hör det till att känna till fakta om rasen också. Vilket vi gör väldigt väl.
Just nu ger du mig den uppfattningen att du är en av alla trångsynta människor som tror att alla Staffar är farliga, bara för att det finns vissa idioter här i världen som använder SINA staffar till fel saker. Jag anser att det är ägaren som gör hunden. Som uppfostrar den och lär den vad som är rätt och fel. Vi skulle aldrig någonsin uppmuntra minsta lilla kampbeteende hos någon av våra hundar. Skulle det komma en helt okänd människa och bryta sig in i vårat hus på natten skulle hundarna glatt gå fram och hälsa hellre än att visa tecken på aggressivitet. Jag vet att om dem nu skulle få en anledning till att hugga rejält, så släpper dem inte taget. Men det krävs mer än en katt på golvet för att locka fram det beteendet hos någon av våra hundar kan jag säga.
Våran tik är inte elak eller farlig på något sätt. Det är inte så att hon försöker bita ihjäl katten varje gång hon får chansen. Hon är helt enkelt för hårdhänt och tar gärna i mer än vad katten klarar av, men det inser ju förstås inte hon då katten inte ens säger ifrån. Hon kommer inte slita någon katt i stycken, absolut inte.
#24 kom att tänka på en staffe jag kände förut, när hon fick en triggning att ge sig på nåt gick det inte att bryta med fysisk kontackt tex hålla emot i kopplet, knyck i kopplet, peta till henne, knuffa henne. Hon var helt låst med blicken och bara stirra, man fick typ lyfta bort henne, denna hund kunde man styra med energi, kroppen, lite som det ceasar pratar om, så när hon fick detta ställde man sig ivägen och sa med skarp och arg röst "kom hitt!" och knäppte med fingrarna framför sig då lyssnade hon = en brytning, kan behövas nåt liknande för er kanske? att få rätt "energi"? :)
Jag har väl inte sagt ett ord om rasen? Bara gav ett tips :s
#26 - Det skulle vara riktat till #18, jag råkade visst ta fel på inläggen, ursäkta 🤐
Okej, då hänger ja me :)
#24 Jag citerar dig som svar på din kommentar: "hon är alldeles tokig i katten och hugger samt anfaller henne så fort hon får läge till det. Det räcker att katten bara sitter i samma rum. Hon håller ögonen på henne hela tiden och kan inte slappna av." Som jag sagt förut, du har fått många bra råd, men verkar ovillig att göra något konkret åt saken.. Lycka till.
#24 Du vet väll att en hund kan verka livlig men i grund och botten vara stressad. Det du uppfattar som livlig kan alltså vara stress.
Jag uppfattade min som livlig när jag tog fram en boll när hon var yngre men det var allt annat än livlighet, hon blev istället väldigt laddad och gick i högvarv/stress när hon fick se bollen. Passivitets träning blev det och idag är hon väldigt lugn när vi leker med bollar.
Det är alltid en väldig omställning för en hund att flytta till en annan familj, speciellt med andra människor runt omkring, andra hundar, katter osv. Allt detta kan göra att hunden samlar på sig en hel del stress och visar det sen utåt.
Sen att hon hugger och anfaller katten tolkar inte jag som livlighet utan ren och skär stress och/eller understimulans. Hunden vet helt enkelt inte hur den ska bete sig eftersom ingen har lärt den det och det är ni som ägare som måste lära hunden varva ner, det är inget hunden lär sig per automatik.
#29 - Jag är medveten om vad jag har skrivit. Och ja, hon hugger och hon anfaller. Men absolut inte för att ha ihjäl henne.
Då kanske även jag ska svara med ett citat:
"Varenda litet tips tas emot, då jag är desperat att försöka hitta en lösning på detta problem." Om du inte förstog den delen så betyder det att jag är villig att göra i princip vad som helst för att lösa problemet.
#29 en fundering…hur "anfaller" hunden katten? Om hon inte hugger hårt, för du skrev att hon inte hugger för att "döda". Gör den samma beteende som lite bordus lek med annan hund? jag vet inte hur en Bullterrier leker därför undrar jag.
Har den andra ägaren haft en mindre lekkamrat som hunden har lekt med?
#32 - Hon liksom överrumplar henne och det är lätt hänt att katten hamnar liggandes på golvet på grund av det. Det är lite mer intensivt än om hon skulle ha lekt med en annan hund. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Min första kommentar var nog lite hastigt skriven kan jag känna nu i efterhand, för det verkar av era kommentarer att döma som att det låter värre än vad det är. När jag säger att hon hugger så menar jag inte att hon biter jättehårt och våldsamt. Visst kan hon nypa i lite, men det är fortfarande inte med avsikt att skada katten.
Jag är inte helt hundra på det, men det tror jag inte att han hade.