Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1731 ggr
[Anyniel]
0

Krafsar på alla dörrar.

Har sökt på forumet och på nätet men bestämde mig ändå för att skapa en egen tråd.

Jag har en kastrerad herre på snart två år som mer eller mindre driver mig till vansinne just nu. Han är blandras på norsk skogskatt/bondkatt.
Det hela började när han var runt året, i vår förra lägenhet. Han började krafsa på garderobs dörrar och jama högt när han inte fick upp dem. Under dagarna kunde man säga åt honom så han lämnade dem ifred, men under nätterna kunde han hålla på hur länge som helst.. 
Det lugnade dock ner sig, och för några veckor sedan flyttade vi.

I nya lägenheten verkade beteendet inte förekomma alls, tills nu för ungefär en vecka sen - då det blev extremt. Han krafsar på garderobs dörrarna som en galning när han kan, om någon annan dörr är stängd (till toaletten eller datorrummet) så krafsar han och skriker rakt ut..
Jag tycker hemskt synd om honom för man vill ju så gärna att han ska kunna vara avslappnad även om en dörr är stängd.

Det jag prövat hittills, som jag sett tipsat osv.. är att:
*Säga ett bestämt nej.
*Säga ett bestämt nej, flytta på honom.
*Lekt med honom mycket mer än vanligt, se ifall man kan få bort överskottsenergin.
*Sprayat lägenheten med feliway.
*Sprutat vatten på honom. (Sämsta hittills då han älskar vatten och tog det som smicker och började spinna.. *suck*)
*Haft tandkräm på dörrarna.
*Satt upp mer yta för honom att leka på, torn, klösgrejer, leksaker, osv.

Känner mig som en hemsk och otillräcklig ägare när ingenting fungerar. Det enda som fungerar någorlunda är extra lekstunder.. Att leka med honom tills han flåsar och då tappar intresset för dörrarna någon timme.
Men det funkar inte direkt när han kommer igång mitt i natten och börjar krafsa. En person sa att "Jamen öppna dörrarna då" vilket inte heller fungerar. Har ingen större lust med en stor hankatt omkringbusandes i garderoberna, eller att säga åt besökare att låta honom komma in när dom ska på toaletten..

Har två andra katter som inte alls har detta beteende, och även om visst - jag blir grymt irriterad på jamandet och krafsandet så skriver jag denna tråd för att jag vill att min katt ska må bra. 

Alla tips är välkomna..

HeleneAndreasson1988
0

Oj vilket bekymmer….. Känns som du prövat det mesta redan… Har du prövat att ignorera honom?, eftersom han får uppmärksamhet bra/dålig när han gör det. Kan i och för sig vara svårt om han gör märken….

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

[Anyniel]
0

#1 Mm, har prövat det också. Han ger sig verkligen inte.. :( Det verkar snarare som att ju längre jag ignorerar honom, desto mer panik får han över att dörren är stängd. 

Jag har ju förståelse om det är så att jag befinner mig i det stängda rummet och han vill in - men det händer även att man stänger tex en toalettdörr, jag och sambon är i samma rum som katten men han går ändå till toadörren och börjar krafsa.

Kan även nämna att sovrummet aldrig är stängt, och han sover i sängen med oss för att han är väldigt sällskapssjuk. Ibland nöjer han sig med att sova med andra hankatten vi har. Nu har vi dock funderat på att stänga sovrumsdörren, eftersom han vaknar mitt i natten ibland och går lös på garderoberna i sovrummet.. Inte lätt om någon av oss ska upp tidigt.

HeleneAndreasson1988
0

Shit vad svårt! Maila Susanne Hellman Holmström om tips, det verkar som om du redan gjort allt….

info@kattproblem.se

http://www.kattproblem.se/

HeleneAndreasson1988
0

Såg tyvärr nu att hon inte svarar på mail…..

[Anyniel]
0

#3 Ah, attans :(

Nästa projekt blir att försöka aktivera honom ännu mer, eftersom lek är det som fungerat bäst hittills. Ska näta in balkongen så han kan få vara därute och även införskaffa mer saker han kan aktivera sig med. Förhoppningsvis *håller alla tummar, tassar och tår* så fungerar det, eller åtminstone förbättrar situationen.

LoAEmma
0

Stängda dörrar tycker ju katter är jobbigt eftersom man "delar av" deras revir. Så att han reagerar på toadörren är ju inte otippat, eller ovanligt. Lite jobbigare då med garderoberna. Busar han runt i garderoben om du öppnar?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Anyniel]
0

#6 Mjo det vet jag, det är lite därför jag gjort som jag gjort - är de tipsen jag hittat mot just det beteendet. :l 

Japp, han röjer runt och klättrar eller stänger in sig.. Ibland kan han om han kommer in i en garderob, röja runt - gå ut, råka stänga dörren och börja krafsa igen. Plus att öppnar han och börjar gå in, blir de andra två katterna enormt nyfikna..

Gör en beställning nu på mer aktiveringsgrejer och hoppas på att vardagsrummet ska bli roligare tillhåll.. :/ Plus innätad balkong.

SolidShinta
2

Jag hade en hankatt förr som höll på precis sådär! Och ingenting hjälpte.
En grej som hjälpte en stund var att hänga upp ett lakan över vissa dörrar och garderobsdörrar som han höll på med.
Slutade med det också tillslut dock, för det var ju inte så trevligt direkt att ha stora lakan hängandes överallt.
Men han slutade tillslut. Kanske för att jag började total-ignorera honom under en längre tid.

Jag är helt övertygad att i vårt fall så var han bara väldigt sällskapssjuk, och ville ha uppmärksamhet. Dålig som bra, vilken som helst. :/ Han var så himla sällskapssjuk och kelig.
Min katt höll på så här tills han blev ungefär 5 år tyvärr, men det går säkert att ordna upp snabbare för dig. Jag höll inte på aktivt med min ignorerings metod förren senare.

Testa att verkligen total-ignorera honom (vet att du skrev tidigare att du hade försökt med att ignorera, men vet inte till vilken grad) och om han inte slutar ändå så försök med att säga ett stadigt "nej (kattens namn)".  Inte argt, bara lugnt och bestämt. Om du har tur så kanske du kan få honom att komma till dig då, utan att locka på honom eller något sånt. Men att han vänder sin uppmärksamhet mot dig bara. Beröm honom då genom att klappa honom och ge honom lite uppmärksamhet.

Jag skulle inte rekommendera att leka med honom för att få honom att sluta, för om han gör något du inte vill att han ska göra och du då leker med honom för att få honom att sluta så kan han ta det som att du faktiskt belönar honom istället. Så då kommer han ju inte sluta om han får något så mysigt som lek av att han kraffsar på dörren. ;)

Oj, nu blev det långt. Hoppas att det kan hjälpa något.
Lycka till!

[Anyniel]
0

#8 Tack för alla råd! Ska testa att ignorera honom.. Men tror hans problem är att han vill vara med - och dessutom vill utforska varenda millimeter av lägenheten, varje dag..

Brukar leka med honom när han är som "lugnast" så att han inte kopplar kraffset på dörren med att han får lek :)

Men ja, ska testa lite mer grejer - uppdaterar tråden senare med hur det går!

HeleneAndreasson1988
0

Läste precis ett tips om dubbelhäftande tejp, kanske kan vara något att testa….

Länk: http://www.pihl.nu/mona/softspot/

Under fliken: Länkar och snabbtips

Sista tipset under snabba tips.

nottheonly
0

En av mina katter är så att hon gärna vill öppna dörrar och så, men jag låter henne göra det och när hon gör det så kanske hon är där ett litet tag bara sen tröttnar hon och går och sover istället. MEN om jag börjar lyfta bort henne och säga att hon inte får vara där eller liknande så ger hon ALDRIG upp, utan då är det helt plötsligt ännu roligare att få upp den där garderobsdörren för att matte kommer ju springandes då 😛

[NinaCrown]
0

Min norska kastrathane gör exakt samma sak, dock inte i lika hög grad. Min lösning har varit att jag bara vänder mig mot honom, när han ser att jag tittar på honom kommer han glatt springande och ska mysa. När han myst klart låter han bli skåpen. Vet dock inte om han klöser på skåpen på nätterna då jag skulle kunna sova genom ett atomkrig utan att märka något 😃

Dock vet jag att min katts beteende beror på understimulering, men finns inte så mycket för mig att göra så han inte gillar att leka med leksaker eller mig (jag är bara en mys- och matmaskin 😛). Överväger att skaffa en till katt då min kastrathona inte har samma lek/busbehov.

[Anyniel]
0

#10 Tack så mycket!

#11 Åh jag önskar jag hade det så.. Haha, min grabb tröttnar ju aldrig på att äventyra sig överallt.. Har för dagen löst problemet med att öppna fönster på glänt, satt leksaker lite överallt och fått igång honom och min andra hankatt.. Så nu ligger dom vid varsitt fönster, solar och sover.. *Lugn och ro!!*

#12 Haha, skönt att du får sova! Jag är inte så lättväckt.. Men grabben här kan gå igång och både jama, kraffsa och studsa mot garderoben.. *suck* :P

HeleneAndreasson1988
0

Hur går det? 🙂 Fungerar det med tape?

[Anyniel]
3

Liten update: Köpte hem lite grejer från zooplus.DK och det har verkligen hjälpt! Fixade hem en del leksaker han kan pyssla med dygnet runt, och då är han inte alls på dörrarna lika mycket.

Också börjat rotera leksakerna, alltså att ta undan vissa och ta fram dem senare så han inte tröttnar..

Så hans problem verkar "bara" vara att han behöver sjukt mycket stimulans.. ;)

Och nu i dagarna åker nät upp på balkongen och lite klösträd där också..

LoAEmma
0

Låter ju toppen! Va skönt att det löst sig :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

CatchFatch
0

Ska verkligen läsa igonom tråden ordentligt då jag har samma problem - förutom att våran även hoppar på dörrhandtagen! Mest är det ytterdörren hon hoppar på men även sovrumsdörren och toadörren..

Vi kan heller inte ha öppet på toa för hon kryper under badkaret då och sen kommer hon knappt ut eftersom att den vassa kanten är innåt och sovrums dörren måste vi ha stängd eftersom att de ibland kissar i sängen ( inte mysigt att upptäcka när man sen ska sova - detta gör de om de är understimulerade så där vet vi svaret ) och ibland får de för sig att bita på laddar sladdar och sådant..

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[Anyniel]
1

#16 Det är riktigt skönt, dock krävande.. Har insett att token behöver tre gånger så mycket stimulans som mina andra katter. :P

Han hatar fortfarande när man går på toaletten, men det är lätthanterligt nu när man får sova igenom nätterna!

[Anyniel]
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten update:

Får fortfarande sova igenom nätterna vilket är underbart, han har återgått till att sova i sängen med oss utan att rusa upp och attackera dörrar. 

Under dagarna händer det då och då att han ställer sig och kraffsar på en av våra dörrar, men det är för att jag har min dator i ett kattfritt rum pga att jag uvecklat en känslighet för katthår. Så rätt skönt att ha en kattfri zon.. :) Dock kraffsar han inte allt för länge utan förstår efter en stund att han får vänta. Så fort han lugnat ner sig så brukar jag gå ut, berömma och leka med honom - och då låter han dörren vara resten av dagen! Blir så sjukt stolt över honom. 

Har börjat introducera balkongen för katterna nu också vilket de andra två missarna tycker är hur mysigt som helst, dock tycker min kraffskatt att den är otroligt läskig och vill helst ligga platt vid dörren.. Men snart så! ;) 

Kan verkligen tipsa om att köpa hem lite aktiveringsleksaker om eran katt gör detta, och cirkulera dem. Alltså inte låta en leksak vara framme jämt, utan ta undan den med jämna mellanrum så dom återfår intresset - har funkat kanon!

Nu till nästa problem - hur man ska få honom att sluta vilja äta snören och spy upp dem på köksmattan… :P

Bjuder på en balettbild på knäppot..