Sörjande katt, hur hjälpa?
Det är nu 4 dagar sedan våran ena misse fick somna in. Saknaden och sorgen är enorm. Nu har även den kvarvarande katten börjat sörja eller vad man kallar det. Hon är med överallt, vill inte vara själv. Spinner såfort man tar i henne (aldrig gjort förut) vill inte vara ute (går i koppel). Nattetid är hon uppe och vandrar, skriker. Vägrar helt plötsligt vara med i källaren där hon alltid varit med förut. Hur kan vi göra på bästa sätt så hon lugnar sig och mår bra igen?
MVH Erika :)
En ny kompis skulle säkert hjälpa.
Feliway spray-adapter som man har i ellutaget kan hjälpa.
kan även vara bra att ge Zylkène i samband med feliway.
annars är det super om ni faktiskt kan ge lite extra uppmärksamhet samt försöka aktivera katten så mycket som möjligt.
Rutiner är även superviktiga, när en familjemedlem försvinner är det en stor omställning för katten som annars är ett mycket rutinberoende djur så vara noga med mat tider, borst-tider, lektider osv kan vara väldigt bra i att hjälpa katten att komma över sorgen.
Medarbetare på Datorspel I Fokus

#1 En ny katt är inget vi tvåbenta ens orkar tänka på. Dessutom är det ju egentligen bara en katt våran tös väntar på. Men han kommer inte hem igen :'( #2 Feliway, köper man den på apoteket? Rutinerna försöker vi hålla som vanligt så gott som det går. Tycker så synd om henne.
MVH Erika :)
Feliway kan köpas i stort sett på vilket apotek eller djurbutik som helst.
Zylkéne kan du köpa hos veterinären.
hoppas katten mår bättre snart!
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Tänk på att vara som vanligt. Hon känner av er oro, så hon kanske inte bara sörjer, utan ni kanske gör henne orolig.
Jag vet inte, men kanske kan du hitta lite tröst här (till er människor i alla fall).
http://metrobloggen.se/wikipedia/haller_du_min_tass_nar_det_ar_dags_att_gar/
Annars tror jag på att ge katten mycket uppmärksemhet, vara hemma med den mycket och var som vanligt. Min ena katt känner på en gång när jag är ledsen, och då vill hon bara vara nära mig. Vi tröstar varandra. Kanske kan ni också göra det?
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!