Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2507 ggr
ewwelajn1990
0

UVI på honkatt, vad gör jag??:(

Hej! Googlade och hittade till denna sida och hoppas desperat på att någon kan ge lite tips! Har en steriliserad honkatt på 2 år som sedan 5 dagar sedan varken ätit/druckit/gått på lådan för egen maskin. Hon är hängig och allmänpåverkad.

Var in till vet för 2 dagar sedan, där tror man att hon har en riktigt svår urinvägsinfektion(ingen odling pga långhelg), de fick tömma hennes blåsa och skickade hem mig med Vetrimoxin antibiotika, Vetergesic smärtstillande, Metacam smärtstillande, Cystease fodertillskott samt ett specialfoder.

Igår var hon fortsatt dålig och varken åt eller drack trots all medicinering. Jag stödmatade med blötmat och vatten samt lite grädde och creme fraiche(det enda som hon motvilligt kunde slicka i sig). Inatt hade hon kräkts och hade 39,9 i temp.

Åker in idag och hon får dropp med koksaltlösning och en kateter satt som ska sitta tills tisdag, samt bytt från Vetrimoxin till Baytril antibiotika. Hur länge ska det ta innan jag ser en förbättring? Är livrädd för att behöva ta bort henne men hon är så himla allmänpåverkad just nu:( Är det någon som har erfarenheter av den nya antibiotikan eller liknande sjukdom hos katt?

Mycket tacksam för svar! Mvh Eveline

VildaVittra
2

Att hon kräktes är inte så konstigt då hon äter penicillin samt så tål inte katter mjölkprodukter något vidare.

Vad äter hon för mat? Katter klarar sig finemang utan några kolhydrater, så vad du kan göra är att utesluta sådana ur kosten då socker i urinen är mat för UVI-bakterierna.

Det finns både burkmat samt torrfoder utan kolhydrater, annars går det utmärkt att ge katten rått kött/fisk under tiden. I frysdisken på mataffären finns också frys blod som du kan blanda ut med vatten för att öka motivationen till att dricka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AgnetaB
4

Här på katter iFokus har det varit många trådar om detta så försök sök här.

Däremot så måste hon få i sig mat pga att katter tål ej att vara utan mat speciellt länge utan kan få sk fettlever(går att söka på) o är allvarligt så vill hon ej äta själv så skulle jag tvångsmata henne. Är dock inte så enkelt tycker jag. Finns speciell mat hos vet som är lite lättare att suga upp med lite vatten  med en spruta (har vet el kanske apoteket). Annars skulle jag köpa kattmat i mousse som också är i den konstistensen som går suga upp. Köp hem lite olika som hon kan tänkas gilla o äta själv .

constantin
0

Snabbaste sättet att få bort UVI är med björkglukos från hälsokostaffären. Bakterierna är helt borta på ett par dagar.

Lycka till!

Josefa
0

Jag har använt Baytril med bra resultat.

ewwelajn1990
0

Tack för alla svar! Skriver ett nytt inlägg där det står hur det går för min Stella :)