Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 705 ggr
mnilep
0

nykastrerad hankatt hjälp!!

Var iväg & kastrerade mina två hankatter igår. Den ena är helt lugn och utan problem alls. Men den andra kan vara helt normal & jättegosig & närgången, men ibland så kan den helt plötsligt bli tokig och börja tvätta sig jättemycket, skakar på svansen & baktassarna & bakdelen skakar eller vad man ska säga, "sprätter" till även när han ligger stilla. Har blivit så tre-fyra gånger sen den blev helt vaken efter igår.. vad kan det bero på? 

är jätte orolig att det ska ha blivit något fel :(

har tänkt att det kan vara obehagligt att något hänt där bak och att den kan stressa upp sig över att ha en massa orenheter i pälsen då den annars brukar vara jätte noggrann med att tvätta sig och hålla sig ren..  men jag vet inte, väntade ett tag för att se om det händer igen att det blir så och nyss så blev det så igen. Springer och sprätter med benen och bakdelen osv.. 

hoppas på några tips! Blir nog att ringa veterinären så fort som möjligt och fråga om det fortsätter annars :(

Uppkatten
0

Vad har han för "orenheter" i pälsen?

Agria har en telefonveterinär som man kan ringa - tror det kostar kring 60:- för ett samtal.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

mnilep
1

jag menar efter kastreringen, medel och grejer vad det nu används. är inte så jätteduktig på sånt då det är mina första hankatter jag var iväg med. De blev även id märkta & vaccinerade samtidigt kan tilläggas.

Uppkatten
1

OK. Har själv aldrig haft problem efter kastrering av hankatt. De har varit precis som vanligt efteråt. Däremot har jag haft katter som reagerat på vaccinet. Bl a en misse som blev mkt orolig efter vaccinering, kräktes mkt, hade "tefats-stora" ögon, olycklig, ville helst sitta ute på balkongen i regn och is-kyla, svullnade i nacken (där han fått vaccinet) och fick utslag i nacken etc. Vet att katter även kan drabbas av hälta etc efter vaccinering.

Ring Agria eller annan veterinär om du tycker det känns jobbigt. Kommer nog fler svar här också under kvällen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.