Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1226 ggr
Lusthan
0

Kattmagsjuka, med fyra katter

Våra katter spyr ibland. Min ena när hon får torrfoder och de andra hårbollar. Har stött på högar med uppspytt torrfoder i några dagar och gick då över på blötmaten igen direkt. De är vana vid bägge fodren. Det har fortsatt dyka upp spyor lite här och var, flera gånger idag. Nu tycks två av fyra, kanske tre av fyra spy och den fjärde äter mindre än vanligt. En är allmänpåverkad men inte uttorkad, kissar, dricker och jag har testat huden men det är lugnt. Tandköttet ser bra ut och ingen feber. Han vill gärna leka men ligger helst stilla. Mår nog illa. Imorgon ringer jag veterinär för råd men tänkte se om det är någon som har något bra tips här också. Så länge de inte blir uttorkade lär jag kunna hantera detta. Tror att det ska gå bra men lite tips kan behövas på vägen.

VildaVittra
0

Smaka och lukta på torrfodret, det möglar ibland. Sen kan de ha mask.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lusthan
0

Äter inte torrfoder och detta är inte mask. De har någon magsjuka och åtminstone tre av katterna spyr och ingen är hungrig. Torrfodret var nyöppnat och de fick det enbart två eller tre gånger för senast en vecka sen. Tror inte att det är det som spökar just nu. Fick precis torka kattspya då ena katten spytt ner hela hallen och den andra spytt i sovrummet. Så fort telefontiden hos veterinären kör igång kommer jag börja att ringa för att be om råd. Detta påminner om vinterkräksjukan fast för katter minst sagt.

EddaM
0

Det finns kräksjuka på katterna med och det kan mycket väl vara det de har fått.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Lusthan
0

Tänker så också. Grannens två fick det efter en utställning. Varför mina fått det vet jag inte men det är väl vi som har dragit in nått. Frågan är nu bara hur jag ska tänka med maten och vätskeersättningar och grejer. De öppnar vid åtta så jag får kolla då.

JohannaEkroth
0

Ställ undan maten är prio ett. Magarna måste få ha chans att lugna sig.

Låt de vara utan mat idag och se om kräkningarna går över.

I så fall kan du börja ge något lugnt för magen imorgon, kokt kyckling och ris till exempel eller kokt torsk, beroende på om katterna klarar fågel eller fisk.

Är de uttorkade så är det viktigt med vätska. Du kan få spruta i dem om det är så, men bara lite och ofta så det inte kommer upp.

Recept på vätskeersättning till katt

Vätskeersättningen är till för att hjälpa katten att bibehålla elektrolytbalansen. Till en 4 kg:s katt som äter är 2 dl/dygn underhållsbehovet av enbart vatten. Till en katt som inte äter får man räkna med att de behöver 40-60 ml per kilo katt och 10-15 ml/timme.

½ l vatten

1 msk druvsocker

1 krm salt

Koka upp vattnet. Blanda i ingredienserna och låt svalna.

Nutrisal vätskeersättning på apoteket

På apoteket finns en vätskeersättning i pulverform, Nutrisal, att köpa till katt (och hund), och den är bättre än den man kan göra själv då den även innehåller kalium som behövs om vätskeförlusten är långvarig.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lusthan
0

Tack, vettigare tips än jag fick hos veterinären. Jag fick köpa dietfoder som de ratat helt. Har en hona som inte tål fisk eller spannmål och alla föredrar sin mat rå. Fick utskrivet medicin mot illamående som jag ska hämta ut lite senare. All mat är borta nu dock. De sa inget om nå sånt… Tycker informationen var väldigt bristfällig över lag där känner jag nu. Nu verkar de ganska pigga. Den som spydde sist var hon som följde med in. De har inte ätit sen igår vid tolv mer än nån slick här och där. Har gjort vätskeersättning och ger det som stöd till de två som mått sämst.