Rycka päls som på en hund?
Hej! Har ingen katt, men har många i min närhet som har. Och så var det någon som sa att man kunde rycka långhåriga katter så att dom ser exakt likadana ut som korthåriga (bondkatter). Är det ens möjligt? Med rycka menar jag rycka bort de döda hårstråna så att hunden blir korthårigare, som man gör hos till exempel strävhårig jack russel.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nej. Hoppas ingen du känner gör det? 😐
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Nej, man rycker inte en katts päls så. Däremot kammar man bort dött hår och död underull, men det gör absolut inte katten korthårig.
Men rent teoretiskt: Självklart kan man göra det! Klart att det går! Men om du vet någon som gör det så är det dags för en anmälan på denna person för det lär klassas som djurplågeri.
Man rycker inte en katts päls, man borstar den. Och som personen över sa, självklart kan man göra det, man kan göra mycket, men det betyder inte att det är rätt, och är det nu någon som gör detta så borde det anmälas, för som sagt så lär det klassas som djurplågeri. Vill man ha en korthårig katt så köper man inte en med lång päls, vill man ha en katt utan päls så köper man inte en med päls.
Okej, som jag trodde. Har ju själv haft katt (för lääänge sedan), en perser, så man vet ju lite. Jag hoppas min kompis bara var lite trött när hon sa det, annars får jag snacka med henne. Tack för svar!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
jag har hört om att på storörade raser som hela klass 4 (siameser/orientaler/balineser) så är det inte ovanligt att man rycker/rakar öronhåren in för utställning för att få öronen att se öppnare och större ut.
har inte lyckats hitta så mycket info kring det dock, så hur vanligt det egentligen är vet jag inte.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Har hört av en perser uppfödare som berätta att om katten har ett eller fler oönskade vita hårstrån på svart yta eller liknande så rycks de bort. Personen visa tom på en av sina katter och satt och röck päls med bara fingrarna från katten, sen att mer än bara de vita stråna personen prata om följde med av bara farten sket den i. Katten uppskatta dock inte ryckandet men uppfödaren höll ett fast grepp om den. Jag forstod inte meningen med att utsätta katten för det.

#6 Det händer inom flera raser tyvärr… För att fängen ska se jämnare ut i färgen. Idioti!
Jag tycker att det är stört att djuren (på diverse arter) "måste" fixas iordning med typ klippning, hårstråryckning, rakning i öronen etc för att anses passa för utställning! Att det inte räcker med att djuret är välskött, nej de måste ansas och göras iordning för att över huvud taget ha en chans att få bra bedömning på uställningar. Djuret ser ju inte ens ut så naturligt!
#7 Usch, kan inte vara direkt bekvämt för katten att få päls ryckt. Gör man likadant på huskatter vid utställning?

#8 Nej, eftersom de inte bedöms på samma sätt enligt en rasstandard som raskatterna. Men det finns säkert huskattsägare som rycker på sina katter också för att de ska få jämnare färg. Ren idioti.
Tycker att det är ren idioti att rycka päls på både huskatter och raskatter, det är ju inget en person gör för djurets bästa precis. Katten mår ju inte dåligt av att ha några vita hårstrån här och där, det är ju människan som inte tycker om det och som rycker ut dem för att göra sin katt finare, inte för att den ska må bättre. Sjukt 😕. Ingen sitter väl och drar ut hårstrån från våra kroppar bara för att det ena kanske är lite ljusare än det andra? eller för att vi har några fler hårstrån på ett ställe än ett annat?
Tänk om någon hade kommit med en pincett och sagt "Ja nu ska vi kolla om du har några missfärgade hårstrån på kroppen eller huvudet som vi måste dra bort, för jag tycker inte att det ser bra ut och du har inget att säga om saken", kanske är det så man borde göra mot dem som rycker ut päls på djur?

#10 Fast människor rakar och vaxar både de ena och de andra ställena ;) Men det gör man helt på eget bevåg. En katt som får pälsen ryckt har inte precis bett om det! Däri ligger ju skillnaden.
Jag vet att det tyvärr förekommer inför utställningar och jag tycker att det är hemskt!
Sajtvärd Katter iFokus
#12 Men precis som du säger så är det ju något man själv bestämmer om man vill göra, djur kan ju inte välja, det är ju det som gör hela saken så fel, att dem inte har någon som helst talan i hur dem blir behandlade 😕. Jag förstår inte hur folk kan tycka att det är okej att behandla levande varelser som prydnader och leksaker.