Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 5617 ggr
RikardF
1

SLipp tratt vid kastration, det är möjligt!

Hej alla katt vänner, jag hoppas jag inte bryter mot några forum regler, men min intention är att upplysa inte att sprida reklam.

Jag vill gärna pusha för en nyhet som få känner.

Det finns en produkt som förhindrar infektionsrisk och tar bort obehag vid kastration.

Det är en hydrokolloid kompress utvecklad för smådjur, förenklat kan man säga att det är en "syntetisk skorpa" som "lurar" huden att tro skorpan på såret redan är bildat och på så sätt påskyndar läkningen avsevärt. Då den bibehåller en fuktig miljö försvinner allt obehag katterna upplever när såret normalt torkar ut. Denna teknik kallas för avancerad sårvårds teknik.

Där är en hel del veterinärer som kör med denna teknik fullt ut idag men det vore kul om flera följde på.

Om någon av medlemmarna önskar ett varuprov för kastration, tag gärna kontakt med mig så skall jag se till att ni får ett hemskickat som ni sedan kan ta med till er lokala veterinär.

Sprid gärna infon vidare att det finns alternativa moderna metoder som är betydligt humanare än att man skall fightas med tratt och riskera infektion.

www.vetratech.se

javascript:nicTemp();

/Rikard Franzén

Josefa
4

Jag har aldrig använt tratt vid kastrering. Det har gått alldeles utmärkt, även utan någon hydrokolloid kompess.

RikardF
1

Det går bra att köra utan bil bälte med :-) , tills det händer en olycka.

Men självklart är det individuellt, jag ville mest upplysa det finns metoder som tar bort obehaget och kliandet efter operation. Samt minskar riskerna.

/Rikard

Josefa
2

Nix, det går inte alls bra att köra utan bilbälte. Det är olagligt.

RikardF
1

😉

jbe
0

Tratt behövs inte och inga kompresser i världen kan påskynda sårläkning. Såren läker inom sin tid ändå. Rena opsår, som det blir vid kastration, mår bäst av att luftas.

IceJossan
0

Jag är intresserad av att prova! Gärna ett par stycken eller fler om det är möjligt för jag tänkte ta det till kastrering av katthemskatter som jag åker iväg med! Är det inte möjligt med flera prov så får jag nöja mig med, så klart :)

Hur vill du bli kontaktad?

RikardF
0

Där har du tyvärr fel jbe, det är allmänt känt att fuktig sårvård snabbar upp läkande tiden.
Tyvärr är utvecklingen inom veterinär sektorn allt för långt bakom resten av den medicin tekniska marknaden.
Hur kan fuktig sårläkning hjälpa till att läka sår snabbare och snyggare?

Att täcka ett sår med en produkt för fuktig sårläkning leder till en optimal sårmiljö som

• skapar gynnsammast tänkbara förhållanden för sårstängning (epitelisering), bildande av ny vävnad och för immunförsvaret
  • lämnar läkningsprocessen ostörd och säkerställer snabbare läkning
  • förhindrar att sårskorpor bildas och optimerar cellmigration och reducerar risken för ärrbildning.

Hur fungerar det?

Hydrokolloidförband ger snabbare och bättre sårläkning eftersom de skapar en fuktig sårmiljö som optimerar läkningen och reducerar risken för ärrbildning. De bäddar även in såret, vilket gör att smärta och tryck lindras. Hydrokolloidmatrisen är extra flexibel samt vattentät, samtidigt som den andas och släpper igenom fukt. Dessutom är den mycket skonsam mot känslig hud.

RikardF
0

IceJossan kontakta mig via PM eller via websidans varuprov länk.

/Rikard

Linnea
0

Den ersätter alltså sårskorpan? Under den är det ju fuktigt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Josefa
2

Hur länge har dessa kompresser funnits? Förra våren hade min veterinär någon sorts tejp som hon satte på en av mina honor som kastrerades. Någon ny sort prover hon skulle test. Undrar om det var det här hon använde. Problemet är att katten drog av tejpen det första hon gjorde, när hon vaknade. 

Hur gör man för att katten inte ska pilla på kompressen? Tratt?

jbe
3

#7 RikardF

Rikard, jag har inte fel. 

Fuktig sårläkning är av stort värde om det är stora öppna sår där det översta hudlagret saknas som behöver läka ihop och bilda ny hud. Du vet väl att sådana sår läker utifrån och in? Hos sådana sår kan sårläkningen påskyndas. Huden slipper nämligen bilda ny skorpa allteftersom såret minskar i storlek. Kroppen/huden kan därför satsa allt på att bilda riktig hud direkt utan att ta omvägen via skorpan. 

Sår efter kastration sys ihop och där finns inga stora öppna sårytor och fuktiga förband behövs därmed inte. 

Sydda sår efter kastration är rena och behöver bilda ärrvävnad i snittet som går igenom alla hudlager. 

På vilket sätt skulle dina fuktiga kompresser kunna hjälpa torra på ytan sår att bilda ärrvävnad i alla hudlager snabbare?! 

Jag misstänker att fuktiga kompresser skulle snarare luckra upp sårkanterna och i värsta fall fördröja nybildning av ärrvävnad eller åtminstone ge fula ärr.

Är du försäljare?

Jag kollade på sidan du hänvisar till och det finns ingen som helst kontaktinfo/telefon/namn…

RikardF
1

josefa, anledningen till att katten drog av kompressen var troligen för att såret torkade ut och därmed skapar irritation.

Genom att bibehålla fuktigheten försvinner irritationen.

Jag har svårt att tänka mig det var denna produkt de använde, Man använder humant utvecklade produkter då det inte finns några alternativ och det ger inte samma resultat. Smådjur svettas inte i huden på samma sätt som vi människor därav får man ett oftast oönskat resultat genom att använda fel produkt på djur.

Vi har använt dessa i flera år men är nya på den Svenska marknaden.

De är från början utvecklade för att underlätta TNR projekt, då man kan släppa tillbaka djuret med skydd för såret direkt efter operation.

jbe Din kritik är genomläst men jag besvarar den inte.. Jag tänker inte ingå någon form av paj kastning i vilken teknik som är "bäst/dålig". 

Alla har vi synpunkter och tack gode gud för det, hur skulle annars världen se ut.

Summa sumarum, jag ville bara upplysa om att det finns avancerade sårvårds produkter nu även till djur. Är ni emot nya metoder så är ju valet fritt att ignorera all denna information. 

Kram på er alla.

/Rikard

Tyrisen
5

#12 Du var med andra ord endast intresserad av att sälja varan. jbe:s inlägg var inte pajkastning om bäst metod, det är ett direkt påstående att det inte borde fungera. Jag tror många hade tyckt det varit intressant om du då kommit med motbevis, t ex jag som inte är insatt i sårvård. Att du inte vill besvara kommer tolkas av alla som att du inte har något svar. Att ha invändningar mot en metod är inte samma sak som att vara emot alla nya metoder. Trist attityd.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

carlas
4

#12 Men jag blev nyfiken på detta:

De är från början utvecklade för att underlätta TNR projekt, då man kan släppa tillbaka djuret med skydd för såret direkt efter operation.

Jättegärna mer info om detta! Vilka TNR-projekt har varit involverade etc?

Josefa
0

#12 Jag tvivlar på att såret hinner torka ut på den timmen det tar för katten att vakan ur narkosen.

RikardF
2

Den vanligaste metoden idag är uttorkat sår. 

Sår genomgår 4 faser:

Text lånad ifrån veterinären.nu

----------------

1, Inflammationsfasen, då blod sköljer och fyller såret. En mindre blödning är alltså inte farlig utan fyller en viktig funktion. Blodet stelnar snart och limmar på så sätt ihop såret och sårskorpan som uppstår skyddar såret från nedsmutsning. I samband med blödningen strömmar vita blodkroppar till och inleder nästa fas.

2, Reningsfasen, Vita blodkroppar bryter ner död vävnad, dödar bakterier och städar bort främmande material. Resultatet av denna aktivitet ses som sårsekret (var). De vita blodkropparna stimulerar läkningen av såret genom att locka dit rätt sorts reparations-celler och få igång kärlinväxt i såret.

3, Reparationsfasen, startar ungefär 3-5 dagar efter själva skadan. Så kallade fibroblast-celler växer till och börjar bilda olika proteiner som successivt ersätter blodkoageln. Tillsammans med en mängd nya blodkärl bildar dessa proteiner (bland annat kollagen och elastin) en så kallad granulationsvävnad. Den är ofta kraftigt röd och kan se ganska dramatisk ut men är en helt normal fas i läkningen.

Så snart granulationsvävnaden är på plats börjar också huden växa in från sårkanterna för att täcka skadan. Cellerna växer in under sårskorpan och luckrar upp basen på denna tills den till slut stöts bort helt. Under ses då en rosaröd ofta ganska blank yta vilket är tunn omogen hud. När såret väl är täckt börjar huden förtjockas tills den når normal tjocklek och styrka igen. Den här processen går snabbare i fuktig miljö och den sker inte över död vävnad.

En del av de proteiner som ersätter blodkoageln har till uppgift att dra ihop såret. Ofta kan man redan efter en vecka se en tydlig sammandragning av såret.

4, Mognadsfasen, är den sista fasen i läkningen. Hit har såret vanligen nått efter 2-3 veckor (men det beror på orsaken till såret och sårets storlek). Ett ärr har bildats och kroppen jobbar nu på att ärr-vävnaden ska ersättas av normal vävnad. Styrkan blir dock aldrig riktigt densamma igen. Ett normalt ärr i huden har cirka 80 % av den ursprungliga styrkan. Mognaden av ärret kan fortsätta i många år men fådjupa sår läker utan att lämna ett synligt ärr.

----------------

Genom att vi täcker såret med ett förband kommer vi lura huden tro att den redan är i Fas3. (Det får ej vara ett heltäckande förband. Det skall andas och lämna en fuktighet tillräckligt låg för att bakterier inte skall kunna bildas. men tillräckligt hög för att underlätta läkningen.)

Celler växer inte i Öknen, oavsett vad för sår MÅSTE det ske i fuktig miljö ,

Vårt senaste TNR projekt är i Rumäninen hos en förening som heter Dinasark. 

I Sverige är ju TNR inte lika utbrett då vi har väldigt föråldrade metoder att handskas med problemen…

Vi är otroligt glada för alla som jobbar med TNR och stödjer dem på de sätt vi kan.

/Rikard

jbe
1

#16 Bra beskrivning av hur större öppna läker. Bekräftar bara det jag skrivit tidigare. 👍

Rafflan
0

Istället för tatt finns body, kört på alla mina senaste katter, ett "klädesplagg" man sätter över kroppen så dem inte kan slicka på såret, dem slipper tatt, såret luftas och dem riskerar inte att slicka upp såret/få infektion eller liknanade :)

Och man kan använda samma body om och om igen, använt det vid 3 olika ingrepp på 2 olika katter utan problem :)

- på bodyn är att vissa katter krånglar sig ut den ;)

Niiinah92
0

#18 min ena honkatt hade body när hon kastrerats, hon vägrade röra sig, låg helt lealös på golvet tills bodyn åkte av😃