Dålig mage av allt mitt mixtrande-hjälp!
Blir tokig! Fick hem en kattunge för 1,5 månader sedan(nu är han 21 v). Gjorde det stora misstaget med att introducera mjau-mjukmat burk för honom, visste inte att det var så "starkt" för magen så han fick ju självklart diarre. Sedan gick vi tillbaka till det gamla fodret wiskas junior portionspåsar och torrfoder. Läste sedan mycket om foder här och insåg att det inte var ett bra foder. Läste då att Applaws kitten var ett av det bästa och införskaffade såklart det. Började blanda upp det gamla fodret med den nya, kass i magen. Började ge honom mototspure vilket inte fungerade alls. Sedan började jag med torsk+risk fungerade hyfsat. Läste att man inte ska ge detta för länge så jag började att blanda i Applaws. Fungerade sådaär. Sedan gick jag över helt lill Applaws, lite otåligt av mig gissar jag. Fungerade inte såklart, började med kyckling och försökte lite med applaws igen. Nja inte så lyckat nu heller. Införskaffade blodmjöl för två dagar sedan. Han var superlös i magen igår. Fick lite smått panik igår så då har jag beslutat mig för att ge rå nötfärs hoppas hoppas. Så vad ska jag göra införskaffa dietfoder hos veterinären? Är han allergisk mot något i Applaws eller har han han fått kass mage efter allt mitt mixtrande? Vill bara hitta någon mat som ska fungera och som han kan äta i längden. Hoppas någon orkar läsa detta och ge mig förslag på vad jag bör göra i nuläget. Tack på förhand!
Börja med att fasta kattungen i 12 timmar. Ge sedan rå nöt eller lammfärs i pytteportioner. Blanda ev ner lite kalk eller krossade äggskal i färsen. Fortsätt med det till magen stabiliserat sig. Börja sedan att blanda i 1 eller 2 kulor av applawsen och öka upp sakta.
Var noga att se till att han får i sig vätska eftersom kattungar torkar ut fort och håll koll på att han inte blir slö.
Tack för tipset! Då kör jag på nötfärsen ett tag framöver. Han är i övrigt pigg och dricker bra samt ökar i vikt. Tack för svaren:)!
släng gärna in en bild på honom, alltid kul att se! lycka till!
Bra tips!
Jag skulle dock inte fasta en kattunge alls.
Det finns inga belägg för att tarmen mår bra av "vila". oftast ger man rådet så att matte/husse får lite lugnare och inte behöver gå ut så ofta med ffa hundar, men någon nytta gör egentligen inte fastandet. (enligt det man säger nu)
Jo, jag tror absolut att en kort fasta får magen att lugna ner sig snabbare. Detta är trots allt ingen alldeles liten kattunge, utan en på 5 månader. Den har dessutom gått med dålig mage ett bra tag.
#5 Jag tror också att en kort fasta är bra. Tänk på hur du själv är när du är magsjuk. Dricka vätska går bra men äter man något så gör det oftast ont igen och du springer in på toa.
Okej tack! Då struntar jag i fastandet:)
Är han avmaskad?
Och mixtra inte mer nu - tålamod är det enda som kommer att hjälpa kissen utöver att du följer kostråden du fått.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Han var avmaskad när jag hämtade honom. Han är än så länge innekatt, så jag har svårt att tro att det skulle vara mask?
En annan sak som du också kan prova är att köpa Diarsanyl pasta som finns att köpa receptfritt på apoteket.
Jag var precis som du lite för snabb i matbytet när min yngsta misse kom till mig. Hon fick diarré och väldigt dålig mage, gick till veterinären med henne som rekommenderade Diarsanyl som skulle blandas ner i maten. Fungerade super. Hon blev fastare och fastare i magen och idag mår hon helt bra. :) Så skadar nog inte att prova.
#11 Innekatter kan också få mask precis som de också kan få kattpest och kattsnuva om de inte är vaccinerade mot det. Men jag skulle säga att anledningen till att din katt är kass i magen är det hastiga och många foderbyten och bra råd har du ju fått.
Diarsanyl låter ju bra. Tror du detta går bra att använda tillsammans med blodmjöl? Eller blir det för mycket? Hur länge behövde du använda Diarsanyl? Har sett att det finns i olika storlekar från 10ml-60ml…
Oj, har ingen aning om det. Jag blandade den i den vanliga blötmaten.
Om jag minns rätt så gav jag det i en vecka men minns inte vilken storlek jag hade. Men prata med apotekspersonalen, dom kan säkert hjälpa dig. :)
Blodmjöl? Är det inte sånt man använder som gödningsmedel?
Läste en tråd om blodmjöl här på forumet, det var någon som rekommenderade den då hennes katt var dålig i magen http://animail.se/zoogillet-petbac.html . Står att det ska vara bra för tarmforan och diarré?
Fortiflora fungerar också bra för katter med långvarig dålig mage. Bygger upp tarmfloran.
Nu har hans avföring varit lös och normalhård om vart annat, är detta normalt? Är det normalt att efter den varit bra blir lös igen osv(att den inte blir bättre med en gång), eller kan detta vara tecken på mask?
Hur gick det för dig? Hamnat i lite samma sits jag nämligen….
jag tror det har med blötmaten att göra. Mina kissar är 6 månader gamla och när de äter torrfoder så fungerar magarna bra men de är väldigt förtjusta i blötmatspåsar så jag brukar låta dem få dela på en sån per dag fördelat på 3 tillfällen. Det blir typ 1,5 matsked per måltid. Äter de mer än det så blir de lösa i magen. Jag har också märkt att de inte klarar av påsar som innehåller lax eller lax blandat med någonting annat tex torsk. Om jag så bara ger dem 1 msk så blir deras magar ur balans just av lax. Märkligt.
#21 liten nyfiken fundering men om de reagerar om du ger mer 1,5 matsked per måltid varför fortsätter du då och ge de? Dina katters magar tål de ju ej så bra så hade jag varit dig hade jag försökt hitta något annat gott. Har du testat tex kycklinghjärta eller jipotimas kattkorv?
Jag vet att första argumentet brukar vara: blötmat är bäst (näst efter BARF) men ibland måste man acceptera överkänslighet för vissa saker. Jag har en katt som inte tål vissa blötmatsorter tex mjau, bozita och RC-blötmat men tål alla smaker av nutrione.
#23 Behöver inte vara så konstigt att dina katter blir dåliga i magen av lax för det är inte helt ovanligt att katter är allergiska mot fisk. De är från börja ökendjur och i öknen finns ingen fisk. 😉
#22 de får lite blötmat bara för att de tycker är så gott, de får kött numera. Båda kissarna jamar och kan knappt vänta tills jag ställt ner fat med blötmat på. Torr fodret , Hills kattungefoder, går de och äter de bara på lite då och då. Jag har hört att torrfodret skulle vara bättre än kvalitet de blötmatbrukar man kan handla i matvarubutiker. Att det skulle vara som att jämföra semlor och husmanskost. Självklart väljer kissarna hellre semlorna trots att de blir dåliga i magen.
#24 Mjau blötmat är bland det bästa du kan ge din katt, efter Bozita (de har samma tillverkare). Mycket bättre än alla torrfoder på marknaden. Torrfoder i matbutiker är semlorna du snackar om, och Mjau husmanskosten.
Ska man ge sin katt torrfoder så måste man läsa på och ta reda på vilka torrfoder som innehåller mest kött, och så lite spannmål som möjligt (helst inget spannmål alls). Jag ger min katt Applaws kyckling.
Man ska även undvika foder med fisk i, och det gäller både torr- och blötfoder, men laxolja är okej då det som katter kan vara allergisk emot inte finns kvar i laxoljan.
#24 det finns nog smakämnen i blötmat som tillverkaren sätter dit för att de ska äta och vill ha mer oavsett precis som de gör i torrmaten för att katterna ska tycka WOW MER! Min ena katt ät tokig i snus, så fort en snusdosa öppnas är hon där på 2 röda oavsett om hon sov jupt. Sedan ska hon propt slicka kompisars snusfingrar frenetiskt. Jag skulle aldrig ge henne snus fast hon visar att hon är starkt beroende och rusar fram precis som dina katter och blötmaten.
#25 det bästa kanske OM katten TÅL de! ;)
#26 Absolut, det finns alltid undantag :) Men nu pratade jag om ditt påstående om att burkmat i matvarubutiker vore sämre än torrfoder, vilket inte är sant eftersom Mjau finns i de allra flesta matbutikerna i Sverige.
#27 skrev jag ordogrant de? Jag ger själv blötmat till mina katter men varken mjau eller bozita då några av mina (och jag vet flera andra) som ej kan äta dem pga att de får bla diarre. Varför skulle man inte kunna ge enbart torrfoder om katten MÅR BRA av de men ej blötmat? Det är ju som att säga till en mjölkallergiker att du måste dricka mjölk för de är bra för skelettet ;)
#28 Jag skrev ju precis att det finns undantag? Undantagen är allergiker eller om katten absolut inte tycker om blötmat.
Jag syftar på när du skrev: "Jag har hört att torrfodret skulle vara bättre än kvalitet de blötmatbrukar man kan handla i matvarubutiker. Att det skulle vara som att jämföra semlor och husmanskost.".
#29 hörru jag är inte AnnikaMargareta =) för de var hon som skrev de du citerade
#29 Då ber jag om ursäkt. Det här forumet är väldigt förvirrande med alla siffror. Eftersom jag skrev mitt inlägg #25 specifikt till #24 så antog jag att det var hon som svarade.
#31 Jag ska prova mjau istället för kitecat nästa gång, om de finns i påsar. Det här med burkmaten som jag skrev om kommer i orginal från en vännina som gav sin katt burkmat, katten blev hård i magen och kunde inte bajsa så till grad att katten blev inlagd på djursjukhuset med drop. På djursjukhuset blev hon utfrågad om kosten och efter det så får kissen inte äta blötmat utan ska bara ha ett speciellt torrfoder som finns hos djursjukhusen och djurbutiker. Vetrinären sa att det är sämre kvalitet på maten i matvarubutikerna. Efter kostbytet så fungerar magen hos den katten.
#32 När det gäller torrfoder som köps i vanlig matvarubutik så är den inte speciellt bra eftersom den i princip alltid innehåller spannmål (vilket katter inte är gjorda för att äta). Det gör tyvärr torrfodret som finns hos veterinären också så de är precis lika illa… fast dyrare. Bra torrfoder utan spannmål köper man i djurbutiken eller via nätet.
#32 Mjau finns i relativt små tetrapak, men inte i påse. Av mina katter och de på katthemmet där jag är volontär har jag inte märkt att de skulle få problem av just Mjau. Tvärt om verkar de flesta mycket förtjusta i det fabrikatet. Speciellt de sorter som innehåll sås, men det är min personliga reflektion. Andra katter gillar kanske gelévarianterna bättre. Båda typerna finns i tetrapak.
Hemma hos mig står det alltid en skål med torrfoder (Carnia Lynx) då jag har illrar som äter det, men sedan får katterna också blötmat (Mjau) men antingen kött eller kyckling då jag vet att de inte ska äta fisk.
Ibland får de även nötfärs, kycklinghjärtan och torkade köttbitar.
Dom är bortskämda de små liven, men gud vad fin päls dom har ^^
//Belinda aka Zandrama
tistelfjun: Jo det har gått sådär-tror att hans mage varit väldigt överansträngd. Att nötfärsen varit för "stark" på något sätt. Då jag blandade ris och vit fisk fungerade magen ändå som bäst- har läst lite om att fisk kan ge allergi och att en längre utfodring av fisk+ris kan innebära vitamin/mineralbrister. Så nu har jag påbörjat med Hills i/d torrfoder-trots att vissa här inne inte tycker att det är bra mat. Läste en tråd om någon som hade blivit hjälpt av detta. Att tarmen får lugna sig lite och att symtomen försvinner så tänkte låta honom äta detta ett tag nu tills mage och tarmar stabiliserat sig(självläka). Just nu är det bra avföring. Hur går det för dig?
#32 Alla katter reagerar på ny mat. För att få dem att klara bytet eller att börja äta mat ska man börja smått. En tesked varde dag och sen öka på. Att ge blötfoder som godis då och då är bäddat för dåliga magar.
Så börja smått och ge varje dag. Så ska du se att även dina katter klarar av att äta blötfoder utan att bli dåliga i magen. 😉
#36 Bra att du håller dig till maten som fungerar under en längre tid. Och när du väl ska börja fasa över till något annat så gör det väldigt sakta, låt det ta tid. Så ska du se att det går bra. 🙂
#32 Såg att dina klarar av om du inte ger dem mer en än påse nu. Så bortse från mitt inlägg om långsam överfasning 🙂
Hallå igen! Jo, när jag bytte ut torrfodret mot BARF gick båda grabbarnas (har bröder på 5 månader) till att bli bättre på något dygn. Nu är de dock lite hårda i magen, och den ena grabben visar mindre intresse för mat senaste dagen (nog för att hans bror är det största matvraket som finns och tycker det här med BARF är en fantastisk sak så det är svårt att jämföra). Annars är han pigg och glad och håller jämt tempo med bror sin, så jag har svårt att avgöra om det är så att han helt enkelt ogillar lever (som de börjat få i små mängder utblandat i barfandet nu) eller om han helt enkelt har lite ont i magen pga hårdheten.
I sin BARFkost har de fått mycket lammfärs, kycklinghjärtan, kycklinglever och några "BARF valpkorvar" (färdigt) som jag fick tag på via en kompis.
Det torrfodret de inte klarade var just applaws, annars har de efter en veckas BARFande fått en tesked bozita med i maten (vid två tillfällen) vilket inte gav några skillnader i konsistensen/frekvensen av bajset.
Blir så enormt frustrerad över att inte lista ut det här…
#39 Det kan inte vara så att dom får för mycket ätbara ben, det kan göra dom lite hårda i magen.
#39 blir de för hårda måste du se om ditt barf recept mest får de för mycket ben. eller att de dricker för dåligt.
Applaws alltså-lustigt det var ju precis samma som jag- var det kitten fodret?
Testade att utesluta ben och det blev lite bättre, även om jag fortfarande tycker de bajsar sällan (1,5 dag emellan ungefär). Fick tips om paraffinolja också, någon som har erfarenhet av det? Kan jag testa att blanda ut färs med vätska för att få till en "trevligare utpassage"?
#42 Jupp, det var kittenfodret, gick inte alls!