Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 13121 ggr
natasha96
0

Min kattunge vill inte äta!

Hej!
För fem dagar sedan, torsdag förra veckan, fick min katt fem ungar. Hon kunde inte föda naturligt så det blev kejsar snitt. Var av två blev avlivade pga av gomspalt och den tredje föddes död.

Nu är det så att av de två som fortfarande lever, så äter den ena nästan konstant medans den andra knappt får i sig något. Han suger på spenen men vi ser inte om det kommer något eller ej. Den hanen som äter har blivit synligt större och väger 80g medans den lilla bara väger 50g.

Saken är den att kattungen VILL inte äta, han stretar emot och bara jamar. Vi har försökt tvinga honom att suga på spenen men har bara lyckats två gånger, men det verkar inte som att han får i sig något. Jag försöker också ge honom mjölkersättning med nappflaska, men får nästan alltid tvinga i honom mat då med. Han spottar upp det mesta.

Dock måste ju han få i sig någonting eftersom att han fortfarande lever, någon som kan hjälpa och tipsà?

Tack på förhand!

annzoo
0

väger du dem ej dagligen? det måste du för att veta om den får i sig något. vikten tycker jag är extremt låg på båda.

har ni uteslutit gomspalt?

är kattungen varm när ni försöker stödmata?

natasha96
0

Har inte gjort det. Men ska börja göra från och med idag. Eftersom min katt var tvungen att göra kejsar snitt så blev också kattungarna påverkade av narkosen och började inte äta ordentligt för än efter två dagar, så det kan ha med den låga vikten att göra. 

Vetrinären tittade på alla kattungarna som hon fick, och avlivade två stycken pga av det. Så det borde ha synts när vetrinären tittade på honom. Tror inte att han skulle levt fortfarande om han inte hade fått i sig någonting alls.

Vi försöker hålla honom varm, och jag tror inte att det är därför han inte äter.

Uppkatten
0

Håller du kattungen rätt när du matar den? Någon som visat dig hur du ska göra?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[helenal]
0

kan du inte riinga vaterinären och fråga om tips?

natasha96
0

Jag vet inte, ingen som har visat. Vi har en filt runt honom så att han ska hålla värmen och sedan försöker få honom själv att suga tag i nappflaskan. Lyckades få i honom några milliliter förut.

Vi får kontakta en veterinär om det fortsätter lika dant, men eftersom hon undersökte honom bara för ett litet tag sedan så borde hon ju sett om det var något fel.

[sakring2]
3

Tänk på att inte lägga honom på rygg, kattungar ligger på magen när de diar.

annzoo
1

#2 väg minst 2-3ggr per dag iaf just nu. Då vi heltidstödmata en kull vägde vi före och efter vaje måltid. Heltidsstödmatar man så små ska man gör det varannan timme.

Hur ofta matar du? har du vägt den vid födseln eller nångång innan vikten du skrev i första inlägget? skriv ner vikterna.
Piper den mycket? då får den mest troligt inte i sig tillräckligt från mamman.

Hur mkt och hur ofta matar du?vilken ersättning ger du? toalättar du kattungen efteråt?

Missne
1

Du måste tvinga i kattungen mat. Vikterna verkar mycket låga. Mata varannan timme. Den måste gå upp i vikt varje dag och absolut inte ned. Försök lägga/spruta försiktigt lite mjölkersättning på tungan eller i mungipan. Det är viktigt att mjölkersättningen inte kommer ned i lungorna, kattungen ska "sitta upp" eller luta lite framåt. Nappflaskan måste ha minsta möjliga sug. Veterinärer brukar ha en liten "slang" av gummi som man kan trä på plastdelen av en spruta, sådan använde jag när jag stödmatade, mycket bättre än det som går att köpa. På mjölkersättningen står det hur mycket du ska ge beroende på vad du har. KMR är bästa ersättningen och lättast att ge, den är lite tjockare i konsistensen. Efter maten ska du  massera magen försiktigt så den kissar och bajsar (behöver inte bajsa varje gång) särskilt om du inte sett att kattmamma slickat och tvättat mage och rumpa på kattbarnet.

[Timantis]
0

Sen är det så att vissa kattungar helt enkelt inte vill. Friska kattungar äter. O är dom bara två så borde dom ha plats att äta. Var försiktig när du matar så den inte får maten i lungorna vilket är jättelätt när den skriker. 

#8 vadå tvinga i kattungen mat. Vill dom inte så går det inte. De måste ju faktiskt svälja själva o gör dom inte det så …..

Jätteviktigt att du väger varje dag. Morgon o kväll. då ser du om den går upp i vikt.

Jag ger inte KMR jag köper Royals mjölk om jag behöver ge tillägg.

o det är jättesvårt att få en kattunge att äta om den inte vill. Men ibland så får man se sej slagen o bara gilla läget o inse att det inte går. 50 gram är väldigt lite.

Jag låter kanske hård men efter några år som uppfödare så blir man härdad.

Josefa
5

#5 En nyfödd kattunge ska inte ha mer än 1-2 ml per gång. Under de första 2 dygnen har jag matat varje timme. Hade en för tidigt född kattunge för 2 år sedan som inte sög de första dagarna. Jag gav honom mjölken droppvis med spruta de första dygnen innan sugreflexerna kom igång. Ge några droppar, gör uppehåll och massera igenom kattungen med fingertopparna och ge några droppar igen. Och håll kattungen framåtlutad när du matar, så minskar risken för att mjölken rinner ner i lungorna. 

Håll den också varm. En kattunge på 50g blir nerkyld på någon minut. Så låt den ligga påvärmematta, vetekudde eller värmeflaska.

Missne
0

#9 Självklart måste de svälja själva. Med tvinga menas att man inte ska lägga lite mjölkersättning på tungan/i mungipan om kattungen inte vill suga på nappen. Sen kan kattungen välja att svälja ned detta eller inte, men alla orkar/vill inte suga av egen kraft på nappen. Det betyder inte per automatik att kattungen inte vill svälja.

Jag har fött upp en kattunge från dag ett till avvänjning eftersom kattmamma inte hade mjölk. Denna kattunge orkade till en början inte suga själv och då gjorde jag som så att jag tryckte ut/lade väldigt försiktigt och ytterst lite mjölk på hennes tunga som hon sedan svalde. När man stödmatar en kattunge är det jättelätt att det kommer ned i lungorna så katten får lunginflammation. Men det viktigaste är att kattungen äter.

natasha96
0

Jag har inte matat honom särkilt ofta för att jag trodde att han åt av mamman, eftersom jag haft en helt frisk kull innan då jag inte behövde göra något alls utan dom klarade sig helt själva. 

Ungefär var 3de timma har vi gett honom mat.

Det var första gången vi vägde, idag vägde han 55g.

Jag matar honom med Royal Canin. Han klarar av att kissa och bajsa själv, det har han gjort hela tiden.

Missne
1

Jag antar du menar att kattmamma ser till att han kissar och bajsar? En kattunge kan inte göra det själv förrän de är ca 4 veckor, det är mammans tvättande som stimulerar och sätter igång kissandet och bajsandet som en reflex. Ge honom mat oftare nu, varannan timme, eftersom han väger så lite. Väg honom också två gånger om dagen, morgon och kväll för att hålla koll på vikten. Ibland kan kattungar stå still i vikt, men i princip ska de öka 10 gram per dag och 55 g är en väldigt låg vikt. Hoppas det går bra och kämpa på!

Katthemsmatten
5

TS Förstår din oro. Du har fått bra råd här som jag hoppas du kan följa. Och när ungarna är litet äldre måste du kastrera mamma katt. Att få en kull där majoriteten av ungarna är missbildade är inte bra. Det enklaste sättet att skydda mamma från fler kejsarsnitt och missbildade ungar är att kastrera henne.

Medarbetare Hittekatter iFokus

UlrikaD
2

Kmr tycker jag är den bästa mjölkersättningen att ge till kattungar. Om du har svårt att dosera mjölken med nappflaska så finns det små doseringssprutor på apoteket. Då kan man spruta in lite, lite i mungipan på dem och sen vänta på att de sväljer. Sen lite till. Många använder ju nappflaska, men jag tycker det faktiskt är lättare med doseringsspruta.

Sen äter en del små kattungar bättre om de får kroppsvärme under tiden. Finns säkert inget vetenskapligt bevisat om det, men det är nåt jag märkte själv med en kull där mamman dog. Om jag höll dom mot min mage t.ex på ena sidan och så en mjuk filt runt oss båda så åt de lättare och sen somnade de.

Och så det där med att man måste kolla så att kattmamman verkligen ser till att den lilla kissar och bajsar annars får man hjälpa till där också. Har liten ont i magen pga det som ska ut inte kommer ut så vill han ju inte äta heller. Ingen vill ju äta när man har ont i magen.

Hoppas allt löser sig.

Josefa
3

#13 En så liten kattunge ska inte kissa och bajsa själv. Att den gör det tyder på att blåsan och tarmen är så full att den läcker. Du MÅSTE ge den hjälp innan det går så långt. Massera baken och magen med lite mjukt hushållspapper så kissar den. Försök att efterlikna det mamman gör med sina ungar. Om kattungen är nödig, vill den oftast inte äta. 

Och den måste ha mat oftare än var tredje timme, när den är så liten.

Missne
0

#16 Det var ju det jag skrev… Tror du riktade taggen lite fel, det var inte jag som startade tråden… 😉

Josefa
0

#17 Yes, det var menat till #12. Sorry.😞

AgnetaB
1

TS vart bor du? Tänkte om det finns någon som är van som kan hjälpa dig o visa.

bubbelbruden
3

Jag har skrivit privat till ts och bor hon i Östergötland eller i dess närhet så hjälper jag gärna till.

bubbelbruden
2

Jag har en hona också som förlorade sina ungar i veckan som kan hjälp till om mamman inte orkar

AgnetaB
0

Bubbelbruden, det var väl snällt av dig:) Får väl hoppas hon hör av sig.

Tråkigt med dina bebisar:(  Du kanske redan satt in annons på någon ammajour.

bubbelbruden
4

Jodå jag har satt in annonser lite varstans. Ja det var väldigt synd med ungarna men jag driver hittekatts hem så det lär tyvär bli många fler kattungar under året men honan mår bra iaf och det är skönt.

natasha96
0

Tack för alla råd! Vi har gjort vårat bästa, men den lille gick tyvärr bort imorse..

[Timantis]
0

Vad tråkigt. Ett tips nu när det är en ensam kattunge kvar. så lägg ett gose djur i bolådan så den har hjälp med att hålla värmen.

bubbelbruden
0

Och se till att väga  den som är kvar så ni ser tidigt om den inte går upp i vikt som den ska och se till så den har ordentlgit med värem och ås mamman kissar och bajsar den ordentlgit..