Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1242 ggr
Charlie2006
0

Katt kissar i sängen

Det är så att en av mina katter har börjat kissa i sängen, eller ja sedan en tid tillbaka.

Innan gjorde hon det när dörren var stängd (trodde då i början att hon kanske varit i rummet lite för länge), men så var inte fallet. Gjorde då så att hon inte fick vara i mitt rum längre stunder, eller utan uppsikt.

Men i tisdags kissade hon i sängen även när dörren var öppen, vilket hon inte gjort innan.

Det hon börjat med nu, vet jag inte om det är så hållbart. 😮Vill inte slänga ut katten från sovrummet helt, då det bara är mig hon vill vara med, följer mig som en hund, och vill mysa på morgonen och kvällen på hennes vis.

Hon började med detta efter att jag träffat min kille, så funderar om hon gör det utav avundsjuka?. Dock trivs hon rätt bra med honom nu.

En fundering min mor har är att hon är avundsjuk på att jag har så många djur, och inte ger henne all min tid.. 

(Denna katt är avundsjuk av sig när det kommer till mig, därför vi har såna fundering.)

Skulle det kunna vara något annat?, eller om det gäller avundsjuka, finns det något att göra åt det?.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

annzoo
0

Kastrerad?

Charlie2006
0

Inte så sammanhängande text, men hoppas någon kan hjälpa mig.🙂

För vill kunna ta med henne när jag flyttar, men om hon fortsätter såhär så får hon stanna kvar med föräldrarna.. Dock är det inte bästa alternativet för katten. Då hon är så fäst vid mig, och oftast när jag är borta sover hon bara.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Charlie2006
0

#1 Kastrerad sedan 3 år tillbaka, 6 år nu.

Min hemsida

//Frida

vinteralvan
0

Har du kollat upp att hon inte har urinvägsinfektion? Då brukar dom vilja kissa på mjuka saker som t ex säng.

Charlie2006
0

#4 Har inte kollat upp det, då hon bara gör det i min säng, inte i övriga huset. Hon borde väl kissa i dom andra sängarna om hon haft det? eller jag kan mycket väl ha fel. 🤔

Hon kissar annars normalt, just när hon blir insläpp i rummet som hon kissar i sängen. Ändå vet jag att hon vill vara inne i rummet med mig då hon annars står i timmar och krafsar på dörren om hon inte får komma in när jag är där inne.

Hon har även aldrig kissat annat än på lådan förut. Utan det började när jag skaffade kille.

Kommer även ta upp detta till veterinären, då hon ska få sin vaccination och ta bort tandsten inom en månad ungefär.

Knasig katt man har. 😛Men ändå kan man inte sluta gilla henne trotts allt.

Min hemsida

//Frida

Whirlie
0

Börja med en veterinärundersökning. Se till att de tar urinprov och testar för kristaller och blod i urinen, och gärna ett ultraljud av urinvägarna. Att felkissa är vanligt vid smärta från urinvägarna.

Se även över lådsituationen. Bäst är mjuk, finkornig, klumpbildande och luktfri sand i ett tjockt lager, minst 10 cm djupt. Det ska finnas en låda mer än katter i hushållet och då placerade på lite olika ställen. Lådan ska städas minst två gånger om dagen - så snart det finns något att plocka upp. Testa gärna om katten vill ha en låda med eller utan huv. Ställ gärna en låda i sovrummet

Min katt hade smärta från urinvägarna pga stress, FIC eller ideopatiskt cystit kallas det. Hon kissade gärna på saker som låg på golvet, och i senare skede även i min säng. Jag och hennes förra ägare (bytt ägare två gånger och bott på katthem) trodde det var missnöje/var dum osv. Men det visade sig att hon hade kronisk stress och massor av blod i urinen. Så nu har jag medicinerat i ett halvår, allt blod är borta ur urinen och hon har inte felkissat på lika länge. Trots att jag nu har både mattor, skor och väskor på golvet (vilket aldrig gick tidigare).

Ändrade familjeförhållanden (skaffat pojkvän) är en av många troliga orsaker till att en katt utvecklar stressrelaterade urinvägsproglem.

Att dricka mycket är också bra för urinvägarna. Många vattenskålar och blötmat, gärna med lite vatten i. Och att aktivera katten på olika sätt.

Lycka till!

Charlie2006
0

#6 Ser till att fixa urinprov på nästa veterinär besök, då vi ska snart ditt.

Dricker mycket gör hon, dock äter hon bara torrfoder, men har möjlighet till blötmat 2 gånger dag, då den andra katten får det.

Använder finkornig ever clean, vilket hon trivs med.

Alltid haft en låda, då katten aldrig haft problem med det, då det bara är hon som använder den. Både haft med och utan huv. Huv värkar hon inte gilla. Men ska nog testa att ställa in lådan vi har i båten i mitt sovrum. Tack för tipset. :)

Att hon känner sig stressad av ändrat familjeförhållande kan stämma, då hon vill ha mig för sig själv. Dock inget hon visar (utan isåfall att hon kissar i sängen).

Aktivera henne kommer bli lite svårt. En ragdoll som mest gillar att lata sig, särskilt intresserad av mat eller något är hon inte heller. Hon har även problem med sitt hjärta sedan hon var kattunge, som relaterar till att hon blir trött fortare. Den motion/aktivering hon får är när vi går i koppel promenad.

Min hemsida

//Frida

Katthemsmatten
0

Kan vara att hon känner sig stressad av förändringen med pojkvännen, känner sig stressad av de andra djuren och liknande. Men det är bra att du utesluter ett fysiskt fel.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Whirlie
1

Lådaituationen har fungerat förut, men inte nu. Så det är bra att se över. Att du byter plats på lådan är bra, men jag vill fortfarande slå ett slag för en till låda. Jag har en huskatt med ragdolltemperament, inte så aktiv och lekfull. Men något som fungerar bra är att gömma torrfodret på olika ställen i lägenheten innan jag går till jobbet och innan jag går och lägger mig. En foderbit per ställe och på ställen där hon får nosa, leta, krypa, hoppa eller klättra. Blandat med lite lättare ställen. På det sättet får hon aktivering och förlängd ättid vilket ger mättnad (har även bantat ned henne ca 1kg på 1,5 år). Berätta gärna hur det gick hos veterinären. En månad känns lite länge att vänta dock. Och för att skydda sängen, köp ett inkontinenssängskydd på Jysk (eller annan affär, men jag vet de har på Jysk) i samma mått som sängen och lägg under överkastet så behöver du inte stänga henne ute från sovrummet. Lycka till!