varför är det okej med utekatt?!
Hej, jag blir så grymt irriterad på ute katter. Varför får just katter springa runt och gå in på andras tomter?! Det har hänt ett flertal gånger att mina kaniner har varit nära döden pga att en utekatt har jagat den! Varför är det så här!? De skiter även i sandlådor och på gräsmattan! Kan ni som har utekatter gå med de i koppel som andra gör med sina djur!? Usch vad jag blir frustrerad! !!!
Jag tycker även att man ska ha rätt att schasa bort katter med t.ex. vatten om den härjar på ens tomt!
varför har du rätt och vara ute? varför bor du där det finns utekatter? varför gör du inte något åt det istället för att klaga? ;)
#2 Jag tror dock inte TS eller andra människor går in på andras tomter och kissar och bajsar. Sen ska alla anpassa sig efter kattägare och flytta därifrån? Jag tycker man ska hålla sin katt kopplad om man nu så gärna vill att den ska få vara ute :)
#2 tro mig jag har sagt åt kattägaren ett flertal gånger och svaret är alltid "de är katter, de ska vara ute" samtidigt som min kanin höll på att bli dödad av deras katt ! Kan de som har utekatter gå med katterna i koppel som vi alla andra gör med sina djur!?
Nej katter har rätt att gå ute då de har andra behov än kaniner. Ta itu med problemet och kom på egna lösningar istället. Katterna har det i generna och det är inte så mycket man kan göra någonting åt. Du har ansvar för dina djur. Inte ägarna med katter. Katter än egna individer och lyssnar inte på nej, fy osv.
Men att hålla en utekatt inne är ungefär som att säga till ett överaktivt barn att sitta still.
Du har valt att bo där det finns katter. Det är inte katternas fel!
#3 håller med dig det är kattägare ska anpassa sig efter grannarna och inte tvärtom!
#3 Det hör visserligen inte till vanligheterna att folk går in och kissar och bajsar på andras tomter eller på allmän plats, men det händer. Ganska ofta tom om man tittar i stadskärnan på lördag/söndagsmorgnar. Och för den delen så lämnar folk en massa annan skit efter sig som skadar både människor och andra djur. Sen ska vi inte prata om all annan förstörelse som följer i människans spår. Nu talar jag bara för mig själv, men jag trampar hellre i kattbajset i rabatten än i människokisset eller fyllespyan i trappuppgången.
#5 Faktum är att det är kattägarna som har ansvaret om deras katter går in på TS tomt och försöker döda hennes kaniner. Var och en har ansvar för sina egna djur, oavsett om det är utekatter eller ej.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#5 fast tror du bokstavligt talat att alla djur är anpassade att sitta i bur?! En kanin behöver också aktiveras minst lika mycket som katter. De har de också i genrerna:)
#8 jag är en kille :)
Som sagt skaffa nåt som hjälper dig mot problemet istället. Man kan inte ändra en katts beteende.
Blir så trött på människor som tror att katter måste gå ut för att må bra… Finns 100 andra olika sätt att aktivera sin katt på än att släppa ut den som dessutom inte stör andra.
#7 Men gud vad äckligt!
Mina katter gör ingenting förutom att jagar då och då. Men de bryr sig inte om andras tomter så du kan inte dra alla över en kam så att säga. och djur behöver få röra på sig lika mycket som människan. Så istället för att sitta här och gnälla över katter tycker jag du ska gå till en djuraffär och diskutera problemet.
Tycker du ska läsa på lite om djur innan du påstår saker.
#14 Har du koll på dom hela tiden då så du vet att dom aldrig är på någon annans tomt? Ja det är sant att katter behöver en del motion men det kan man göra på andra sätt än att släppa ut dom. Man kan tex gå koppelpromenader istället.
#15 Vem är det du skriver till nu?
vigge- hur håller du dina kaniner då katterna lyckas få tag i dem? Mina grannar har haft kaniner men när de var utomhus var grannarna det också. Mina katter gick med förkärlek över till grannarna.
lucii Nej katterna har inte i sina gener att de måste få gå lösa. Vad i hela fridens dar har du fått det ifrån?
Jag ser denna diskussion mest som att du vill bråka så jag lämnar er nu. Läs igenom det jag skrivit och de råd jag har försökt ge. Det är svårt att lösa någonting när du sitter vid datorn. Ta itu med problemet och skaffa hjälp istället!
#5 Nej, katter ska inte ha rätt att springa ute på fri tass då de oftast orsakar olägenheter för andra. Väsar klorna på cykeldäck, gör ifrån sig i sandlådor, skrämmer ihjäl smådjur i uteburar.
Ska katter vara ute, så ska det skötas seriöst, i koppel eller rastgård.
'' Du har ansvar för dina djur. Inte ägarna med katter.'' Så en kaninägare med utekaniner har större ansvar än en kattägare med en katt som går ute på fri tass?
''Du har valt att bo där det finns katter. Det är inte katternas fel!''
Nej, men det är kattägarnas fel för att dom struntar i sina ansvar och respekt mot andra.
Hur vet du att dina katter inte hittar på ofog när dom är ute? Och varför ska TS gå till en djuraffär och diskutera problemet?
Jag förstår inte heller varför katter ska få springa lösa vind för våg i stan. På landet är det en helt annan sak. Men i stan? På landet har dom som uppgift att ta råttor. Hur kommer det sej att man skaffar en sak o släpper den vind för våg ute? Kan inte riktigt förstå det som sagt
Har många åsikter om detta så förbered er på lång text!
Förstår inte heller varför folk har utekatter om de inte bor ensamma ute på vischan. Oansvariga djurägare! Det värsta är att vissa kattägare inte verkar tro att ex. kaniner är lika mycket älskade och värda som deras katter, men om en hund skulle skrämma halvt ihjäl en katt skulle det bl i ett himla liv!
Utekatter har terroriserat oss rent utsagt i flera år, verkar som vissa då menar att vi ska sälja vårt hus som vi lagt ner så mycket pengar och arbete på bara för utekatterna? Aldrig, varför ska vi flytta för att djurägare är oansvariga? Det finns mkt förnuftiga kattägare som tar det man säger till dem på allvar och bygger rasthage eller sätter långlina på ens egen tomt istället, eloge till er!
Medan andra skiter fullständigt i det för att katter "behöver sin frihet…" Kanske dags att tänka på vad ni avlar på då? Hundar behöver också frihet, men betyder det att jag bara släpper ut min amstaff så han får skita i folks rabatter och jaga runt och skrämma andras djur?
Utekatterna hårar ner våra utemöbler och går in till oss så man inte ens kan vädra om somrarna! Min pappa har svår astma allergi mot katter och han har t.om fått åka upp till sjukhuset för att en katt låg i våran soffa.
Numera har jag ju en väldigt kattglad hund som tur är, men han har inte alltid funnits här och han finns inte här alla dagar om somrarna/våren. Men de dagar han gör det hjälper han till att hålla katterna borta, kastar sig ut ur huset och blir jätteglad. Katterna tar det som att de ska bli uppätna och försvinner som pilar medan han står där vid staketet och viftar på svansen och tycker att han ska få springa efter.
Jag är inte katthatare, jag älskar katter! Skulle aldrig skada en katt om det inte vore i en situation där jag behövde beskydda mina egna djur, en katt anföll min kanin en gång och då sparkade jag iväg den för att så reagerade min instinkt, tror ni kattägare skulle reagera samma sak om en okopplad hund gick till attack mot er katt.
Mina djur är mina bebisar, INGEN ska skada dem. Varken djur eller människor, och jag har uppsikt över mina djur jämt. Just vid det här tillfället så var min kanin kopplad precis bredvid mina fötter, men han brukar även gå fritt på tomten, jag vågar det nu när jag har hundarna.
Problemet är inte bara problemen katter ställer till heller, även om jag fick ha mina hundar lösa i området skulle jag ALDRIG någonsin ha det, varför?
Där ute finns idioter i form av ex. hundhatare, trafik, vilda djur.
Speciellt för katter kryllar det av katthatare, även vägar som inte ens är mycket trafikerade kan bli en fara (på vår lilla väg har ca fem katter fått sätta livet till), vilda djur (räv, rovfågel, grävling) vet många fall där katter blivit rivna och styckade av räv och ett fall där en rovfågel tog en! Samt massa uttråkade idioter som roar sig med att plåga djur. Förstår inte hur ni vågar ta risker eller utsätta era medmänniskor för så mycket besvär. Kanske bör ni omplacera katterna om ni var oansvariga nog att skaffa katt som kräver mycket stimulans osv när ni bor i tätbebyggelse?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#10 Oj, förlåt! Inte meningen, borde kanske ha kollat in din profilsida innan jag skrev något. :)
Jag reagerar också över det lucii skriver i #5 "Du har valt att bosätta dig där det finns katter, det är inte katternas fel" Vad är det som säger att TS flyttade dig efter katterna? Om man nu skulle se det på det viset. Skulle det i så fall vara annorlunda om jag bodde först på ett ställe där inga katter sprang ute och min granne plötsligt skaffade katt? Finns behovet att vara ute inte i den kattens gener då, eller blir det helt enkelt bara kattägarens problem då (som det enligt dig inte är annars)? Eller är det så att det är mitt ansvar att då flytta till ett nytt ställe där inga katter springer ute?
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#23 ingen fara 🙂, fast nu är det så att vi flyttade in innan de så när de skaffade sin katt så bodde vi redan där🙂
Fast alltså, jag har bott i ett hus i ett villaområde sedan jag var barn, (inte de senaste fem åren) med många utekatter. Och jag har aldrgi haft problem med att de bajsar på våran tomt. Och om det skulle göra det är det väll inte värre än om hararna, rådjuren och fåglarna och igelkottarna och rävarna gör det ?
Kanske borde vi spärra in dom också! ;)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#25 Vi bor precis bredvid en stor skog och inga djur går innanför vårt staket, rådjuren har ätit blommor från våra rabatter utanför men de är en del av svenska faunan och det är djur vi inte kan kontrollera.
Vi satte upp nät för våra rabatter pga. rådjuren som numera inte stör oss längre, men varför ska man göra det pga. oansvariga djurägare som inte bryr sig om att hålla koll på sina djur? Nej det är helt skillda saker och man ska inte jämföra tamdjur med vilda djur. Rådjur har inga ägare och de hör hemma här och var här före oss.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
26# Så katterna var inte här före oss ? =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#27 Vilda katter var ju, men inte husdjurskatterna? :P

Jag tycker inte heller det e rätt med utekatter. De kan råka ut för så mycket o varför ska man behöva acceptera att andras katter springer på ens tomt??
28# Då var de också här före oss =) Annars kan jag ju låsa in rådjur tills de avlar sig i massor och sen kalla de för tamrådjur. Och då ska de inte få gå ut mer. xD
Om vi ska tänka i de banorna kan ju alla släppa ut sina djur, jag kan ju släppa ut mina hundar på en gång för vargarna var ju här före oss, kaninerna också p.ga av hararna.
Snälla, det finns inga vildkatter i sverige förutom lokatten, och jag tror inte någon har en sådan hemma? Förvildade katter finns det, men de är ju i grund och botten från våra huskatter och de härstammar inte från Sverige precis.
Tror du missar själv poängen i det jag skriver, men om man nu ska acceptera att folks tamdjur går runt på ens privata mark eftersom man accepterar vilda djur (som ingen kan styra över och som inte har någon ägare) kan ju bönder låta sin kossor gå fritt också, och för all del kan jag släppa ut hästarna i grannskapet med.
Det kallas för ansvar, tyvärr har många djurägare missat det, riktigt synd och oseriöst! Man har ett ansvar för att ens djur inte råkar illa ut eller skapar problem hos andra.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#30 Skillnaden är ju att katter varit våra husdjur sen flera tusen år sen tillbaka. Skulle rådjur vara domisticerade tror jag inte heller människor skulle uppskatta om dom sprang runt fria på gatorna och i trädgårdar. Det skulle ju vara som man släppte ut sina kor, och det liksom… gör man inte 😃Jag skulle inte vilja ha någon annans rådjur i min trädgård, men var det ett vilt så har ju ingen människa ansvar för det och ett djur kan ju inte direkt veta att den inte får gå in i en trädgård och äta på några blommor.
Jag tycker man håller sina djur instänga för allas trevnad och säkerthet, sen kan man om man ivll gå på promenader med dom :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#30 Vi var här före katterna och vår tamkatts vilda artfrände finns inte här utan i Nordafrika och Mellanöstern. Katten, alltså tamkatten, vad man vet kom hit under järnåldern/vikingatiden via handelsmän osv. Däremot har hunden funnits här ännu längre t.ex inklusive deras vilda artfrände (vargen). Rådjur är en del av vår naturliga fauna och är ett vilddjur, det är inte katten, så det är helt fel att jämföra de två.
# 34 Tack🙂
Jag förstår inte hur folk vågar släppa ut sina älsklingar! Jag ryser varje gång jag hör talas om fall så som ungdomarna i Umeå som körde en katt i tvättmaskinen eller personen som sprättar upp katter i Högsbohöjd. Även trafiken är ju en stor katt-dödare. Där jag bor finns grönområden så vi har mellan 10-15 katter som går ute på gården. Jag har vid flera tillfällen sett hur katterna nästan blivit påkörda trots att hastighetsbegränsningen är 30 här.
Jag har Lukas i koppel när vi går ut :)