Råd om hur jag tar urinprov
Hej! Jag ska till veterinären imorgon och skulle vilja ha tips från er hur jag kan ta urinprov från min katt.
Jag tog en soppslev :) Som nu är katternas om det skulle behöva tas urin igen..Katten var inte helt nöjd med att få in en slev mellan benen och det tog några försök men tillslut blev hon för kissnödig så då gick det :) .. Finns även kulor du kan köpa, då får du tvätta ur lådan och hälla i dom, fungerade dock inte på mina katter som vägrade att gå på dom…Fungerar som så att kisset rinner av kulorna och du kan då suga upp urinet med en pipett
Finns säkert massor med olika förslag :)
Stick in ett tefat under katten när den sätter sig på lådan. Men min veterinär trycker på kattens blåsa och får den att kissa, om urinprov behöver tas.
På skyggare katter har jag använt opoppad majs i lådan. Det är inte möjligt att stoppa någonting under baken/mellan benen på dem, så man får göra vad man kan.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Skulle också säga opoppade popcorn i lådan. Då kan du hälla urinen i en behållade sedan. Mycket lättare än att försöka "träffa rätt" ;P
Jag trodde faktiskt att det skulle vara svårt, men det gick att stoppa tallrik under hennes bak. Jag använde papperstallrik, den är licksom som plastad på ytan så den suger inte upp urinen. Men det kom sand i så jag vände tallriken åt andra hållet och kunde sila bort det. Tror ni att det duger eller borde jag ta ny?
Jag hade inte använt kiss det kommit sand i. Ska du verkligen ta kissprovet redan? Min veterinär ville ha ett som var så färskt som möjligt.
Ok, jag får försöka imorgon igen. Jag fick tyvärr inte så mycket info, och frågorna dycker upp i efterhand.
Låter som du löst problemet. Annars opoppade popcorn. Det svåra brukar vara att få urinen från lådan till burken. Enklast är med pipetter som man kan få hos veterinären (kanske även apoteket?). Men en sked som något tippsade om måste även gå att skopa lite urin från lådan till burken. Men vi hoppas det funkar med tallrik igen. Lycka till!
Tack alla! Det gick bra med den urinen jag fick. Jag förvarade den i uterummet så det var svalt och informerade om att det kom in sand. Jag försökte ta ny prov men det gick inte så bra. Det var både infektion och analsäckarna enl veterinären.
Skönt att du fått en diagnos. Nu håller vi tummarna för att behandlingen snabbt ska ge effekt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#10 tack! :)