Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 2547 ggr
kristinol
0

Hankatt tillsammans med nyfödda?

Hej!

Jag har, genom att min mamma har hållt på med kattavel när hon levde, varit med om några kullar här hemma. Så jag vet en del om hur det fungerar osv, men nu har min kompis frågat mig gällande hennes pappas katter. De har en hankatt sedan innan och nyligen så flyttade en dräktig honkatt in. Imorse så födde hon sina kattungar och nu undrar de ifall de kan lite på hankatten tillsammans med ungarna.

Jag tänkte direkt att det borde vara lugnt så länge kattmamman själv accepterar det? Eller ska man kanske låta kattmamman få vara med ungarna själva ett litet tag innan man låter hankatten få vara med dem?

Har själv inte träffat någon av katterna men tänkte höra här ifall någon har erfarenheter gällande samma situation.

Som jag minns det, när jag var yngre och min mamma höll på med uppfödning, så var det oftast lugnt med andra katter tillsammans med kattmamman och ungarna. Så länge de får en lugn och "fri" zoon att vila på så att säga..

Med vänlig hälsning K

IceJossan
3

Det är individuellt både gällande mamman och hanen. Är hanen kastrerad? Vissa upplever att kastrerade hanar tar på sig papparollen riktigt fint och avlastar mamman. Han blir en lekfarbror helt enkelt. Men det är nog vanligare att det blir väldiga spänningar mellan katterna, framförallt om katterna inte känner varandra. Då är oftast alla andra katter en potentiell fara för henne och ungarna. Mammor kan bli fruktansvärt aggressiva mot andra katter för att skydda sina små, vilket visserligen är stressande för hanen, men honan kan bli så väldigt stressad och otrygg att hon tappar intresset för sina ungar.

Hon bör låta mor+små ha ett eget rum i lugn och ro, och att hanen får komma in först när ungarna är några veckor gamla. För säkerhets skull.

kristinol
0

Tack för snabbt svar! Håller med dig känner jag. Har bara varit med om andra honkatter tillsammans med kattmamman och ungarna, och i det läget har både mamman och den andra honkatten känt varandra väldigt länge innan. Den andra honkatten blev senare som en barnvakt åt de små, och kattmamman verkade tycka att det var skönt att få kunna springa iväg och sträcka på benen en stund lite då och då. Ja, den andra blev nog också lite som en äldre lekkompis hon med!

Skickar vidare ditt svar till min vän :)

AgnetaB
0

håller också med då han kan bita ihjäl dem.Man vet aldrig o kan ej generallisera för alla katter är olika.Skulle inte chansa.

kristinol
0

Tack för era svar! Ja, nu verkar det som att han inte har något emot antingen kattmamman eller ungarna. Han har fått se dem under bevakning och kattmamman har verkat lugn med det. Mor+ungar har ett eget rum sedan födelsen. Enligt min vän verkar hankatten agera "stolt adoptivpappa" men för säkerhets skull ville de inte chansa, de känner ju sina katter bäst så att säga!