Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4124 ggr
[trh]
0

Kattunge lös i magen!

Hej! För 2,5 veckor sen fick vi hem vår lille ragdollkille. Allt har gått bra från första stund, han har anpassat sig väl och det märks att han trivs hos oss! De senaste dagarna jag jag dock märkte att hans avföring är lite lösare, ljusare och kletigare form som luktar rätt illa. Blir inga korvar men Det rinner inte heller, och jag upplever inte att han går oftare än innan. Han äter och dricker jättebra. Han har fri tillgång till RC kitten torrfoder. Har ca varannan dag fått blötmat, delat upp RC kitten mjuka påsar på ca 3 tillfällen. Jag tror att blötmaten skulle kunna vara boven, har inte gett blötmat sen lördags. Någon som kan ge mig lite tips och råd? Tack för förhand ! :)

IceJossan
3

Mitt råd:

Börja med att skippa blötmaten helt. När magen stabiliserat sig och varit bra i nån vecka så börjar du ge blötmat varje dag. Skippa RC, det är skitdålig blötmat om man jämför med andra märken (torrfodret är också dåligt), ge Mjau eller Bozita blötmat istället, det är toppklass på det. Börja med ½ tesked per dag, kör så i en vecka. Om magen fortfarande är stabil så ökar du till 1 tesked per dag. Sen 1,5. Sen 2, osv. Öka gradvis men väldigt långsamt. En vecka per gång är låg tid, du kan göra det lite snabbare men ju långsammare desto säkrare för kattens känsliga mage. Till slut har du en katt som förhoppningsvis kan äta stora portioner blötmat utan att magen krånglar!

Missne
2

Åt han samma mat hos uppfödaren, både torr- och blötmat?

RC är inte dålig mat, men det finns bättre, som har mer animaliska proteiner än spannmål. Bozita är bra mat, men kan också vara för starkt för vissa kattmagar. Jag prövade ge det till kattungarna här hemma och det gick inte alls, men de vuxna äter det. Jag skulle göra som du, ta bort blötmaten om jag trodde den var problemet. Kanske skulle jag ge skonkost (t ex kokt torsk) ett par dagar om det blev lösare men det kanske inte behövs i nuläget. Jag skulle sedan, när magen är stabilare, försöka fasa in annan kattungemat som jag tycker är bättre, och det är Eukanuba kitten som har mindre spannmål. Det har jag fött upp många kattungar på utan magproblem.

[trh]
1

Tack för svar! Ja, det är vad han åt hos uppfödaren och vad uppfödaren rekommenderade. Blötfodret har jag plockat väck och tänker att jag, så länge magen inte förvärras, fortsätter med torrfodret. Byta foder när han är så ung och magen reagerar på ett som han är van vid redan, känns lite läskigt tycker jag.. Men ska absolut kolla på det, vill ju de bästa för min kille :)

[trh]
0

Är det mjau eller bozita blötmat ni rekommenderar för övrigt?

Scorpio97
1

Mjau och Bozitas är i princip lika bra (:

//Jessie

IceJossan
3

#4 Det är de allra bästa sorterna. Överlägset bra det mesta annat i foderväg. Det innehåller bara det en katt behöver, inget mer, alltså bara kött och köttbiprodukter, 82-83% vatten (perfekt för urinvägarnas välmående). Royal m.fl. märken innehåller oftast både socker och spannmål och ibland öven andra grönsaker. Det som är bättre än Mjau och Bozita blötmat är att hel- eller i alla fall halvBARFa sin katt (ge rått kött).

Missne
0

Precis så skulle jag också göra - kolla om det räcker med att bara ge torrfodret för att magen ska bli stabil igen. Först när magen är stabil eller om du av andra skäl måste byta foder så byter man foder. Men jag tycker nog det ska bli bättre rätt snart om du bara håller dig till torrfodret. Annars kan det ju vara något i fodret som han trots allt inte tål och som inte visar sig förrän nu. Det innebär ju lite förändring att flytta hemifrån så magen kan påverkas lite extra. Kanske t o m vattnet från kranen kan påverka. När han blir vanare vid sitt nya hem så kan magen stabiliseras av det. Tycker ändå att magen borde bli bättre på en vecka annars får du pröva nåt annat, som t ex lite skonkost.

[trh]
0

tack så mycket för alla fina tips & råd :)

tar dem till mig och nör magen blivit stabil så ska jag se över hans blötfoder, och så småningom även torrfodret. Kanske att man till en början, när magen blivit stabil, och efter att man fasat in honom på ett annat torrfoder kan ge 50% av båda ?:) är lite feg när det gäller att totalbyta foder på en så liten.

men jag håller koll, och blir det inte bra inom en vecka testar jag skonkost, ex kokt vit firre typ torsk och kokt vitt ris?

Missne
0

Ja du kan fasa in lite så. Och ja, kokt vit firre och kokt vitt ris i mycket vatten. Det finns också specialfoder som är skonsam för magen (hos veterinärbutik).

vinteralvan
0

Jag skulle inte rekommendera var sig fisk eller ris, det är inte något naturlig mat för en katt. Många katter är allergiska mot fisk. Om skonkost verkligen behövs då är rå lammfärs eller köttfärs bättre. Fortsätt med det torrfoder han är van vid och fasa långsamt in Mjau blötmat.

[trh]
0

jaha okej, så rå färs är alltså bättre än kokt firre ?:)

IceJossan
1

Koks ris har visat sig kunna vara rent skadligt för katter. Så inget ris! Fisk-dieten har jag provat flera gånger och resultatet har bara blivit sämre. Dessutom är det en stor risk att ge så mycket fisk - foderallergi är inte att leka med, det kan bli ett rent helsike om ens katt drabbas :(

Kokt kyckling är också milt för magen, kör hellre det som skonkost om du behöver.

Zofia89
0

Min mammas kattungar reagerade starkt på torrfodret och blötmaten funkade från första början…

De äter portionspåsar av blötmat 1påse/katt morgon och kväll och ca. 15-tiden får de varsin näve torrfoder, med detta system har deras magar hållits i balans =)

Dock minns jag inte märken på maten de äter…

[trh]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla svar!:) Min lille kille är nu mycket bättre!