Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6109 ggr
gickan87
0

Orolig katter river fönster

Våran omplaceringskisse här hemma gör oss galna. Han är lite över 2 år och innekatt som får gå ut i sele 1-2 ggr/dag

Han är lugn och fin inne tills han ser en katt utanför fönstret då sitter han och skriker/jamar och står med bägge framtassarna och river på fönsterglaset. Fina revor blir det Rynkar på näsan

Imorse var det en katt på baksidan vid fågelbordet, skulle ut och mota bort den öppnar altandörren några cm och pang han trycker sig ut (han var i ett annat rum då) och flyger efter katten över staketet och gatan och in på dens gård. Var ju tvungen att stänga altandörren, få på mig skor och låsa upp dörren så tog väl 3-4 minuter innan jag hann ut efter honom. Tack och lov så var han kvar på grannens tomt.

Funderingar på att låta honom bli utekatt finns men det känns som en sista utväg då vi har trafikerad 70-väg 3 meter från dörren. Det sista vi vill är ju att misse blir påkörd därför han får gå i koppel.

Finns det nåt man kan göra för att få honom lugn? hans förfäder är alla utekatter så han har ju det verkligen i blodet.

Vi har två andra katter, en hane på 9 år och en hona på 2 ingen av dem är som Kurre som är en galning.

Hyr huset vi bor i så fler repor på fönsterglaset får det inte bli.

Blev långt men behöver verkligen alla tips och råd vi kan få.
Skulle man kunna få andra katter att sluta besöka våran tomt så skulle ju hälften av problemet vara löst sas.

MVH Erika :)

paow
0

Man kanske kan spraya nått ute vid fönstren som katterna inte gillar (alltså de främmande katterna) så de håller sig borta. Annars har jag hört talas om de som sprutar vatten på katter så de håller sig borta från gårdarna - har dock aldrig testat eller så, utan bara hört talas om ett fler tal gånger. Inga super ideér men ah, nått allafall.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

gickan87
0

#1 Bara spraya utanför fönstret fungerar tyvärr inte då han blir galen då han bara ser en katt på tomten. Efter det som hände imorse så tror jag att ahn vill skydda sitt revir mot de andra katterna och därför är så galen? Det låter ju rimligt iaf.

Amorell
0

Hmm du skulle ju kunna pröva att ha honom ute fast "fastbunden" med löpkoppel i nån timme om dagen. Då skulle han ju kunna vakta lite men ändå inte springa bort.
Fast det kanske han skulle bli mer stressad av! Klurigt Obestämd

~ Ysmn

paow
1

#2 Känner igen det exakt. Våra katter går lösa ute, dock bor vi lugnt oså. Försökte vänja den ena att vara inne hela dagarna och istället använda kattlådan, den sistnämnda gick bra, men att hålla honom lugn och sysselsatt inomhus var desto svårare. Han blev helt tokig när vi släppte ut den andra katten, och även om han såg en annan katt utomhus. Nu får han också gå lös utomhus.inte jag personligen gillar men..

Har tyvärr inga spc tips, men lär säkert finnas någon som har nått bra tips :)

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

blondifire
1

är han kastrerad? låter som en väldigt dominant eller osäker katt..

S*Winsnes Wilda

[Norrbysa]
1

#3 det är inte tillåtet att ha katt i löplina tyvärr.

Du kanske får sätta up insynsplast på fönstret tills beteendet gått över.

Hawknestgrove
0

och repor i själva glaset? verkar underligt att det ska vara permanent. Katten har väl inte diamantklor?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gickan87
1

#5 Han är kastrerad vid 6 månaders ålder.

#6 Ja, det kan ju vara en bra idé.

#7 Det vet jag inte men de är omöjliga att få bort iaf.

Gunlog
0

Har ni inga persienner att hålla nere? Då kan ni vinkla dem uppåt så att dagsljuset ändå går in men att han inte ser ut på markplan…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

chilisalsa
0

Under uppsikt lär det väl vara okej ???

10m lina och ett jordankare.

Det är min plan för sommaren iaf… tills jag hinner bygga voljären.

Men det ska såklart vara under uppsikt…

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
0

läs här…..sidan 3.

IceJossan
0

Klart man kan ha katten i löplina om man är med?! Det är ju ingen skillnad på att ha änden av linan fastsatt i backen än att man själv sitter still och håller i. Huvudsaken är att man håller katten under uppsikt så att man kan ingripa snabbt och något händer, ex att katten trasslar inte sig, det kommer ett annat djur eller illasinnade människor som kan skrämma eller attackera katten, osv.

Att en katt inte får hållas bunden tolkar jag helt klart som att man inte får lämna den fastbunden, inte som att katten inte får sitta i koppel.

Hawknestgrove
0

ja på gott och ont, så får man inte ha katt i löplina. nu menar jag självfallet också, att man bör ha katten under uppsikt.

mishie
0

#13 Om du läser på sidan 6 så står det:

Uppbindning

Katter får inte hållas bundna. Du får dock använda koppel för att

ge din katt möjligheten att uppleva utemiljön. Det som du bör

tänka på är att katten inte ska lämnas utan tillsyn när du har den kopplad.

De nämner ju ingenting speciellt om löplina, utan de ska bara hållas under uppsyn om de är kopplade.

[Emma--]
0

Gammal tråd, men skillnaden på varför koppel är ok och löplina inte är det är att man håller i kopplet. 
Håller man den kollen som man ändå bör kan man lika gärna hålla i linan själv.

mishie
0

#15 såg att det var en gammal tråd efteråt. En löplina borde man väl ändå kunna hålla i handen eller hur? Behöver ju inte betyda att man binder fast den någonstans. För mig är en löplina ett koppel som är typ 5-10 meter långt istället för det vanliga ca 2 meter.

[Emma--]
0

#16 Mm så länge man inte binder fast katten :)

AgnetaB
0

De ät ju så lätt att bara gå in en snabbis då något händer el man ska hämta något o då man kommer ut har katten tex strypt sig.

Mina katter blir likadan om de är hos mina föräldrar då de  är i källaren o kommer i nivå med katten ute. Har inte förstört något direkt men stora nosmärken på hela fönstren.den ute verkar veta att han är trygg också..

nottheonly
0

Här i trakterna (har jag för mig vid) så var det en tant som hade sin katt i löplina för några år sedan(hon hade bundit fast den vid ett träd), och så kom det en lös hund som flög på katten och gjorde den så pass illa så den dog 😕 katten kunde ju inte söka skydd heller eftersom den satt fast..