Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 7403 ggr
line84
0

Varifrån "köpte" du katten?

Är lite nyfiken på varifrån ni köpt era katter! Är det en raskatt? (Skriv gärna stamnamnet om ni vill) Egenuppfödd? Från ett katthem? osv.. Berätta gärna vad ni gav för katten också! :)

Henrika85
1

Min äldsta katt, Bossen, (8 år) är en omplaceringskatt som jag adopterade från Djurens Vänner i Borås. Hon är en huskatt, dock perserblandning. Jag gav ingenting för henne.

Min yngre katt, Viktoria (6 år) köpte jag av en familj vars honkatt hade varit ute på lite äventyr och fått en oplanerad kull. För henne gav jag 50 kr. :)

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

dundeer
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första katt Vickey (8år) köpte vi från en man som fått en oplanerad kull, hon är en sarlig bandning av allt

Våran andra katt Amarula (3 år) är en dotter till Vickey från et äventyr utomhus…

Sedan fick jag i julklapp (när jag flyttade hemmifrån) av min kille två syskon flickor till på 7 månader, omplacerade då killen i familjen blitt allergisk.

Vi har gett 100 kr för vickey men ingenting för mina flickor :)

på bilden är mina flickor (7 månader)

dundeer
0

Eller ja, denna bild är ju mycket sötare på båda! ^^

[Highonbluetomorrows]
0

Har två huskatter, en korthårig blocketkatt (800 kr) vars mamma var perser och pappan okänd, och en långhårig hittekatt (700 kr) vars mamma var huskatt och pappan okänd.

Avmaskade var dem, inget annat.

jollycox
1

Den äldsta köpte jag för 8,5 år sen via en annons i tidningen, han var då 8 veckor och gratis. Huskatt.
Den andra köptes för två år sedan från en annons på blocket. Han köptes inte från uppfödaren utan från en tjej som haft honom en vecka men inte kunde ha kvar honom, han var 13 veckor och kostade 200kr tror jag, fick med lite tillbehör som matskålar, kam, osv. Huskatt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

thildatessie
5

Mina katter har bott hos mig i ca tre veckor. Är mina första :) Köptes på Göteborgs djurskydd- Kullbäckstorp. Är ca 7 månader gamla. Betalade 700kr/st. De kostade så "mycket" för att de hade alla vaccinationer,chip och kastrerade. Älskar mina små pojkar! Tusse är grå och hette Melker innan. Baloo är svart och hette Fridolf innan :)

Supinesophie
3

Min första katt Tila (huskatt) är från en bekant vars gamla hona fick en unge för att de hade glömt p-piller eller nåt. Hon var gratis. Hon är nu 3,5 år.

Min andra katt är en bruntabbymaskad Siames som heter SE*Solhavets Jackson Avery. Han kallas för Oddie. Han blev ett år i Oktober.

Min tredje katt är Rödtabbymaskade Balinesen S*Broddans Lancer som kallas för Pysen. Han är 9 månader.

Rasatterna var vaccinerade, ID-märkta, veterinärbesiktade osv. Dessutom hade de EU-pass eftersom jag bor på Åland :) De kostade 6000 respektive 6500 kr. Definitivt värt pengarna.

Jag tycker inte att något djur, särskilt inte ett såpass krävande och långlivat djur som katten, ska vara gratis (Möjligtvis om det är en omplacering då..)

Bilden är på Oddie när han var ca 6 månader gammal.

Dorkiis
0

Båda mina huskattstjejer är köpta från blocket. Ellie kostade 200 kr och Sidney fick vi ge 500 kr för. Då var de bara avmaskade (och vi fick höra att Ellie var en hane :P) De är nu 3,5 respektive 3 år men bilden är från när de var yngre :)

ajnim
0

Min huskatt köpte jag hösten 08 hon kommer från en bondgård utanför Jönköping hon kostade 500

pip89
0

mindy, misty och mary köpte vi från blocket. det är blandraser/huskatter från höger och vänster. hade vi vetat att det fanns så mycket katthem och så vidare så hade vi givet vis köpt därifrån istället. men vi tog igen det genom att vara jourhem till en katt i ca 1,2 år Glad den här bilden är från i sommras när dom spanar efter flugor och mygg Tungan ute

mary: 300 :-

misty: 200:-

mindy: 300:-

EddaM
3

Mina tre skogisar har jag fött upp själv och jag innehar stamnamnet S*Luddhuvet´z. Har fött upp 4 kullar med skogisar. Zalma är min älsta skogis hona och hon är mamma åt de andra två fast de är ur olika kullar med olika pappor. Fengari är 2,5år är en fertil hane. Lilla Blå eller som hon heter egentligen I Gotta Feeling är 1,5 år. Har sålt mina kattungar för 5000kr förutan en som hade knick på svansen och henne sålde jag för 3500kr med krav på att hon skulle kastreras och det gjorde de.

Sedan har jag min underbara huskatt som heter Feztiz och hon blir i år senior alltså 7år. Hon kostade en 10:a från stallet där jag hade min häst.

Bilden är på min husis ♥

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

wingren
2

Min älskling dumpades vid ett stall jämte en stor vältrafikerad väg. Först var dem tre men före grannar och andra fångat in dem så var det bara två kvar. Vi tog den ena och en annan tjej den andra. Att man kan göra så mot tre kattungar, så sjukt. Så de som säger att sk sommarkatter är en myt har inte träffat min Findus.

Destany
0

Min första katt puma kom till mig 3 veckor efter jag flyttat hit. Hon flyttade helt enkelt in har haft henne i 8 år nu. Zorro köpte jag av en kompis föräldrars granne gav 100 kr för honom. Har haft honom i 6 år nu. Zigge adopterade jag från KKS för 400 kr. Han e den dyraste katten har nog lagt över 2500 kr i veterinärkostnader men han e värd det :) har haft honom i 3 år nu

Charlie2006
1

Elektra som är född 2007 kom från Grönåsen's ragdoll och maine coon uppfödning. Hon är själv en ragdoll. :) Köpte henne när hon vart 13½ veckor och gav 6500kr för henne. 

Måns vart vi och hämtade hösten 2008 och då vart han 12 veckor, efter att hittat honom på blocket. Vi åkte och hämtade han på en hästgård, fast dessa ungar bodde inne hos familjen. Då kallades han för Morris av familjens barn, men inget vi tyckte passade honom. Gav 100kr för honom.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

line84
0

Jätteintressant!! Kul med så många fina bilder på era katter! <3

MillaJ
2

Min Birma Kingston är en omplacering, han hade varit i avel men stressades av att vara fertil och vistas bland så många katter som uppfödaren hade, så de kastrerade och omplacerade. Gav 2500 för honom.

Moses är en hittekatt som jag plockade upp vid en stor 100-väg (han var då ca 10v), och han var ju gratis då.

zoolatri
2

Phoebe är min helsvarta vackra huskatt. Född 2008 och henne hittade jag på blocket för 1500 kr. Dita är min sockersöta cornish rex som är född 2009. Uppfödd av min vän Twiggie med stamnamnet MyTwiggs. Jag var fodervärd åt henne men då hon inte lämpades för avel kastrerades hon och övergick i min ägo.

dagdrivarn
2

Hmm… vet inte om jag vill läsa själv :-)

Törs man ens skriva ut :-/

Inte är det billigt att vara uppfödare inte.

Dagdrivarn Prince Mozez - Egenuppfödd

Dagdrivarn Madame Laika Melangé - Egenuppfödd

Dagdrivarn Apophis - Egenuppfödd

AristoCoons Piper - AristoCoon's 6500:-

Lindevoll Kentucky - Lindevoll's (import) ca 10 300:- (8500 NOK)

Coonity Wild at Heart - Coonity (import) ca 18 000:- inkl omkostnader

Struves Clara - Struves (import) ca 12 000:-

För mina egna avkommor som säljs till sällskap tar jag 7500:-

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Jina
1

S*Oblivion's Sweet Sweet Luna köptes i Sundsvall. 6000 kr.

S*WitchElf Devons Liessa Dragonlady köptes i Eskilstuna. 7000 kr.

S*Besito's Origin of Love köptes på halvfoder i Mariestad. 3250 kr.

S*Felis In Horto Medusa Cascade är egenuppfödd. Syskonen såldes för 6000 - 7000 kr.

Jazzy Jabba Koteria *PL köptes i Warzawa. Ca 8000 kr + omkostnader.

Alde
2

Persern S* Böörs Uncle Remus "Harry" 5 månader gammal köptes för 5000 kr.

Harrys sköna blogg - http://persernharry.blogspot.com/

[Ronon-m]
1

Fennec´s Tyson (Tyson) heter den ena och han är 3 år. En underbar misse som kommer från en jätte bra uppfödare!

Tysons kullbror Fennec´s Ronon (Ronon)har jag också, även han är absolut UNDERBAR!

Båda katterna köpte jag när de var 9 månader gamla :)¨

Ronon till vänster och Tyson till höger.

pebb
1

Har en rgdoll köpt från Chorotegas ragdolls för 9000, mina två husisar var gratis och är fd försökskatter varav den ena har gått i avel, ja dom är lagligt införskaffade :P

Absolutpea
1

Jag har tre katter, Nisse är en hittekatt. Vi knackade dörr, sökte i tidningar osv. Men tillslut tog vi hand om honom. Han är nu runt fyra- fem år. Ingen exakt ålder. När vi hittade honom hade han skabb, var mager och gick snett och han har bara halva svansen kvar. Han är antagligen en bondgård och antagligen inavlad! han är hela familjens katt!

Vilda är min egen katt som jag fick av mamma, vet inte riktigt vad vi betalade för henne. Född på en bondgård i Lund i skåne. Hon var en total överaskning. :) Blev super glad! Hon är tre år nu!  Vi har fått två kullar av henne. Ur den första kullen sparade vi en katt.

Gizmo är ur Vildas första kull och är en grå, vit hankatt. Han är två år nu i april :) Han är född på min lillebrors födelsedag, tolfte april! Han är en super mysig liten kille och bara älskar att gosa och kela! Gizmo är hela familjens katt! :)

Absolutpea
0

haha, ska stå bondkatt inte bondgård ;)

WornOut
0

Vi köpte våran kisse från en familj som tycktes ha hur många djur som helst på gården.. Massa hästar, ca 8 hundar, ca 20 katter :P

Låg ungefär 5 mil hemifrån oss.

Hon är korsning perser/skogkatt/bondkatt.

Gav 500:-

Världens bästa Sockra fick vi hem :D

LindaKarlstrom
0

Min Valentine är en sibbe som kommer från en uppfödare, han har inget stamnamn och jag fick honom faktiskt gratis Glad Först hämtade jag kissen, och efter lite drygt en månad skrev vi kontrakt så att han skrevs över på mig! (Vi skulle först kolla så att hela familjen tålde honom)

chade
1

Rufus mamma är stallkatt som tydligen haft lite kul på loftet.. han gav jag 500 för

och Elden kommer från en gubbe som hade massa katter.. han ville inte ha ett korvöre för henne. han var bara glad över att bli av med henne nästan, han försökte få mig att ta med hennes bror med

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Mona22
0

våran huskatt köpte vi för 150 kr. skogkatten tog vi över från min syster då hon blev allergisk. första cornishen köpte vi från uppfödare och de andra är uppfödda här.

EddaM
0

#20: Lena känner jag då jag är med i samma kattklubb som henne, Nerk. =) Hon föder upp fina katter =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Tovab]
1

Mina 2 katter är adopterade från människor som fick oplanerad kull (den äldsta kattem) och min nuvarande katt från ett ställe där hon helt enkelt inte kunde bo. Så jag antog mig henne :)

Gatukorsning
4

Puttar upp denna gamla tråd!

1300 kronor för huskattshonan. Då ingick avmaskning, vaccinationer, märkning, veterinärbesiktning och kastrering. Så egentligen så betalade jag väl ingenting för själva katta utan för alla omkostnader runtikring. Hon är en hittekatt från ett katthem och fyller 2 år i juni.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[MollBarn]
2

Jag har ännu inte fått hem min misse, men det beror på strul med kontraktet. De jag hyr av har strulat till det så jag får vänta ca två månader innan något djur får komma innanför dörrarna.

Men han är en huskatt, född svanslös. Jag kommer inte betala något för honom eftersom det är en försenad studentpresent från en kompis. Hon vet att jag kan ta hand om en katt, annars hade jag aldrig fått honom. Men hon kommer betala vaccinationerna på honom. När han flyttar hem till mig kommer han vara fem månader.

Niiinah92
1

Spencer är en fd hemlösing, född av en förvildad katthona på en minkfarm. Fick hem honom när han var ca 6 veckor och han kostade ingenting, han är 1½ år nu.

Stella köpte jag för 1000:- från ett katthem då hon var 1 år gammal, fyller 2 om ett par månader, hon kom från ett djurförbud, är en huskatt.

Fridaaaa
1

Findus är köpt av privatperson.
Är en bondkatt (huskatt)

Och Fia fick vi som omplaceringskatt men hon är hittekatt från början. 

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anita N
2

Basil min 20-åring hittaded knappt 2 veckor gammal på en kemifabrik. Prinsen, Country Dreams Apache, nu drygt ettårig Maine Coon kille. Smulan, Dagdrivarn Making Kosing, är en 14 veckors Maine Coon tjej som bott en knapp vecka hos mig nu. Köpt av #18

Glad Skåning

[Zlarviig]
4

Lillen köpte vi från katthemmet som kattunge för fyra år sedan. Minns inte precis vad han kostade men han kostade nog mellan 900-1000 kr.

Pussel köpte jag från blocket (Jag är INTE stolt över det! Sista gången jag köper en blandraskatt från någon som föder upp! Ångrar det dock inte) skulle egentligen köpa hans storasyster men hon gillade inte mig, hon verkade trivas så bra med mamman så jag tyckte att det var bäst om hon fick vara kvar. Pussel kostade 200 kr.   

Bissi fick vi av min systers kompis. Deras dotter blev plötsligt allergisk och hon var långhårig, dem hade kvar en annan katt men det gick tydligen bra för han var korthårig… Hon hotade med att hon var tvungen att avliva henne annars.. Hon sa att hon var en renrasig skogskatt, det trodde vi dock inte på ändå. Men när vi fick henne så var hon semilånghårig och vi fick sen reda på att den korthåriga katten dem hade kvar var hennes bror. Hon kunde ju knappast ha trott att han också var en renrasig skogskatt då… Hon sa säkert så för att vi skulle bli mer sugna på att ta emot henne. Jag tror inte heller att deras dotter var allergisk, hon stog och tryckte näsan i våra katter när dem lämnade henne och när Bissi kom hit så var hon alldeles tovig och klorna var hur långa som helst. Hon har varit en riktigt surkärring, hon har väldigt kort stubin. Jag tror att det är därför dem inte ville ha henne. Nu är hon dock väldigt gosig och sover gärna i sängen, men hon hatar att bli klappad på magen eller att bli buren.

Alltså:

• Lillen: Huskatt, Katthem, 1000 kr
  • Pussel: Huskatt, Blocket, 200 kr
  • Bissi: Huskatt, Omplacering, 0 kr
marabo_
1

Min sibbe Franz fick jag för två månader sedan och då var han 16 veckor, Han kostade 3000 för att han bara hade ett öga, egentligen skulle han ha kostat 8000.

marabo_
0

#37 jag glömde att skriva att han kommer från Mabrigas och stamnamnet är Mabrigas Matt.

[Bullen300]
0

min första katt Lakrits(3 år,men är bortsprungen) hittades av min kompis kompis. Innan lakrits försvann kom felix(9 år) en omplacering. Efter att lakrits försvann blev vi stödhem….

mishie
2

Jag hämtade hem min ettåriga lilla Ragdoll-tjej på 5,3kg för två dagar sen. Hon köptes av en familj där en av döttrarna blev jätteallergisk. Sen hon var ca 6 månader så har hon bott hos en släkting till familjen som också har en ragdoll. Tyvärr trivdes hon inte riktigt där, och jag hoppas verklgen att hon kommer trivas här så hon ett lugnt och fint hem resten av livet <3

Hon kommer från Heavenly Dolls uppfödning och heter Jazz, men jag kallar henne Sookie :)

Jag betalade 2300kr för henne och fick med lite kattprylar.

För mig var det viktigt att köpa en omplaceringskatt. Hade egentligen tänkt mig en äldre kisse, mellan 3-5 år. Men jag är så glad för mitt lilla hjärta <3

ElinaPersson
1

Mina herrar kommer ifrån S*KungsgardenCats och kostade 10000kr styck Tungan ute

De heter:

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Scorpio97
0

Våra två första är ett syskonpar. Hanen avlivades nyligen, men honan bor forfarande här och är nu ca 12 år. Vi fick dom från en släkting, tror det var gratis. Sen "småttingarna" fyller tre år nu, också ett syskonpar. Dom fick vi från min pappa som fick en "hoppsan"-kull på sin honkatt. Även då var det gratis. I framtiden är jag sugen på att skaffa raskatt (: Tar ju med min lilla hona när jag flyttar (är ju dock några år kvar tills dess) och om jag då känner att hon behöver en kompis, så blir det antingen raskatt eller från katthem.

//Jessie

Omie91
1

Roger var egentligen en olycka. Han föddes hos mina föräldrar. Bodde på landet där det inte verkar ha nått ut än att man bör kastrera sina katter, men alla katter fick ett bra hem och är kastrerade nu. Blev förälskad i Roger direkt, och han har fått följa med mig sen dess! Idag är han 2 år gammal, fyller snart 3 :)

Lilla Melvin köptes från ett katthem, och troddes också vara 2 år gammal. Om det stämmer fyller han också 3 år någon gång i sommar :)

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

Sofy
0

Dollar köpte jag via blocket och ung och dum som jag var betalade jag nästan 3000 kr för en långhårig huskatt, det är inget jag ångrar för han är värd varje krona men jag önskar jag vart lite mer påläst om katter och valt en renrasig katt över en sjuk "blandras" från dåligt hem.

Pärla kommer från Hallongläntans och är en ragdoll som kostade 8000 kr.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Onslow
0

Pascal kommer från Stenstagårdens. Gav 6500 för honom. :)

Renrasig Ragdoll.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Rafflan
1

3 katter, sammanlagt 0 kr för alla 3 ;)

Katt 1 var en hittekatt, betalde för hans operation, vacciantion, avmaskning och märkning.

Katt 2 fick jag, skulle avlivas pag allergi, betalade vacciantion, avmaskning och märkning

Katt 3 var en hittekatt som skulle avlivas när kolonin skulle avlivas, betalade vaccination, avmaskning och märkning

Så fick alla katter gratis men då jag (och nog alla andra på detta forum) anser att vaccination, avmaskning och märkning är viktigt betalade jag det såklart :)

[Carolinia]
1

Två kattsystrar.

Mamman är en vanlig bondkatt och pappan är raskatt (Norsk skogkatt) men mina två skruttar är klassade som bondkatter.

Dock har den ena många skogis drag. Supersöt!

Köpte dom för 1 kr var från ett stall. Var egentligen bara intresserad av den ena men fick dom så billigt om jag tog båda två!

[innebandybitchen]
6

Vi planerade att köpa en katt från katthem, men innan det skulle vi köpa en cykel till min lillasyster (annonsen var på blocket) och när vi kom fram dit och hon vi skulle köpa cykeln av gick in i ladan för att hämta den var hon mycket mån om att vi inte fick följa med in i ladan. Men min lillasyster hann se in innan hon stängde igen dörren till ladan och sen viskade hon till pappa -Det är så många kattungar där inne pappa..!

Hon hade ca 3 vuxna katter därinne som var otroligt undernärda, en hade ögoninflammation, och två av dom var alldeles blodiga av slagsmål. Två hanar och en hona.. helt sjukt :( Honan hade blivit dräktig säkert två gånger för det var 12 kattungar därinne, som tur var så mådde kattungarna ganska bra förutom att dom var undernärda.

Honan avlivade vetrinären pga otroligt svår ögoninflammtion och ett brutet ben. Ena hanen också för att han hade infektion i magen pågund av slagsmålen med den andra hanen. Plus att han var aggressiv .. :/

Men den sista hanen överlevde och likaså kattungarna. Så därför blev det ingen katthemskatt. Vi tog hand om 3 kattungar och hanen fick bli ensamkatt hos ett snällt pensionärspar. Resten av kattungarna fick flytta till olika bekanta till våran familj. Så dom har det bra nu :)

Jag blir så himla arg på sånt här, förstår inte hur vissa tänker!!

Gatukorsning
1

#48 Förstår att det inte blev någon katthemskatt för er del. Och många katter kommer från en liknande miljö som du beskriver innan de kommer till katthem. Så man kan ju säga att på sätt och vis är det tre typiska katthemskatter ni har. Fast ni inte gick via katthem!

Kram till dig och din familj för att ni tog hand om katterna från misären!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

polgara
2

Hanen på 3,5 år fick jag av stallägaren jag hade min häst uppstallad hos

Honorna jag har är hittekatter i en katong utmed vägen på väg till stallet, veterinär uppskattade deras dåvarande ålder runt 4 månader, nu är de 8 månader om jag inte räknat helt fel. Eftersom de hittades i en ihoptejpad låda utmed vägen har jag aldrig brytt mig om att söka ägaren, de fick följa med hem, kunde ju inte lämna dom där o vet ju hur det ser ut på katthemmen med överbelastningar osv.

[Krusidullan]
0

Min första katt är en "blocketkatt" och köptes 12 veckor gammal för 500kr.

Min andra katt är en raskatt och köptes 2 år gammal från uppfödare för 1500 kr.

Nevina
2

De första katterna köpte vi när jag var 10 år, alltså 2002. Norska skogkatten Loki köpte vi från Fyhrligan´s (utanför Oskarström), han kostade 3000 kr. Uppfödaren ville egentligen behålla honom, men vi fick köpa honom på villkoret att hon fick ta en kull efter honom. 2003 kom det 6 ungar och vi tog en av dem, Chimay.

Huskatten Elvira köpte vi samtidigt som Loki, men från Slöinge katthem. Hon och hennes syskon var herrelösa och födda utomhus. Jag minns inte hur mycket vi betalade för henne, kommer bara ihåg att vi betlade betydligt mer än vad katthemmet "begärde".

Dessa 3 kissar bor hos mina föräldrar.

Här hemma har jag 2 alldeles egna kissar som jag köpte i somras. Devlin som är en Devon rex kommer från Peking Cat (i Svärtinge) och kostade 7500 kr.

Sphynxen Pixie kommer från Bråstorpskatten (i Motala) och kostade 10.000 kr. Jag rekommenderar Bråstorpskatten starkt! De är underbara!

Pixie och Devlin är 10 respektive 11 månader nu. Här kommer en suddig mobilbild på dem från när de var mindre.

denstore
2

Våra två har väldigt olika bakgrund. Lucky, som är skogisen till vänster köptes av min fru i somras. Hans bästa vän, Nelson, en helt vanlig huskatt, kom till oss ett par veckor tidigare. Tillsammans kostade de 5600kr. Lucky var 55 gånger dyrare än Nelson. Båda är precis lika älskade.

[VikkiF]
0

Jag köpte min långhåriga huskatt Svea när hon var 7 månader av en privatperson. Såg en annons på någon sida och ringde direkt för att meddela intresse. Ägare sa att jag fick komma och hämta henne på en gång om jag ville. Så jag frågade ägaren några frågor som han inte riktigt kunde svara på, men kände ändå att det var rätt katt för mig. Läste sen igenom annonsen. I den beskrev han henne som en blandning mellan Norsk Skogkatt och Perser, PERFEKT FÖR AVEL!!! Blev rasande, ringde upp honom och meddelade att jag skulle komma och hämta henne redan nästa dag. Efter 2 timmar i bilen var jag framme. Svea var ganska skygg, men det gick bra att lasta in henne i transportburen. Betalade 1200 kr för henne och åkte sedan hem med endast hennes födelsedatum som bakrundsinformation. Efter mycket jobb så är hon en helt annan katt. :)

Min korthåriga huskatt Sigrid hämtade jag när hon var 13 veckor gammal hos ett äldre par som inte hade kastrerat sin katthona. Betalade ingenting för henne.

[Jaazoo]
1

Missy hittades år 2000 liggandes en bit från gatan med en pinne i magen och en sårig underläpp. Så hon var så gott som gratis.

Beckham tog vi då ingen ville ha den ihjäl skrämda stackarn, han hade fått ett par omgångar med en lövblåsare samt blivit jagade

Cassano föll jag pladask för direkt då vi klickade direkt. Trots oseriös avel så kunde jag inte lämna kvar han i stallet.

Cassano och Beckham har samma mamma och okänd pappa

Gav inte många kronor för någon av dem.

Charmtrollet Beckham får stå för bilden :)

line84
1

Jätteroligt att så många svarat! :) Intressant läsning!

LaSadie
0

Huskatten Lea köpte vi av en familj som släppt ut sin Norska Skogkatt. Att Lea sedan ser ut som allt utom en skogis skyller vi på generna, för vi såg mamman som var gigaaaaantisk och Lea är en lättis på 2,5 kg.

Mim som köptes som sällskap till Lea kommer från S*Vrethagens. S*Vrethagens Madame Mim och jag letade länge efter en röd skogkatthona. Mailade uppfödaren samma kväll som hon föddes och bokades inte många veckor efter det.

Resten av högen är egenuppfödda!

Lattjo
0

Pelle köpte vi av en privatperson från vår lokaltidning. Han är en tvättäkta "bondkatt" ända ut i klorna. Eller huskatt som det så fint heter;)

Dutchess  köpte vi av mammas jobbarkollega. Mamma hade letat länge efter en sköldspaddfärgad katt och när hennes kompis katt fick kattungar, varav en var sköldpadda så köpte vi Duttan. Dutchess är en huskatt.

Toulouss köpte vi genom blocket. Hennes mamma är en Norsk skogkatt med stamtavla. Touloss pappa är en huskatt. Då hennes mamma fick springa vind får våg. Så Toulouss är kort och gott en husis:) Men man märker tydligt av hennes "norska" gener:)

Cockerspaniel
1

Aca fick jag gratis från en kompis från Gymasietiden 2007 den sommaren. Hon var 13 veckor då jag hämtade hem henne och då var hon bara vaccinerad. Då sommaren var slut och skolan började igen så hade vi en veterinär som kom till skolan varannan vecka så då passade jag på att ta med henne till skolan två ggr för vaccination och chipmärkning!

Cockerspaniel
0

S*Raggedy Doll Dooley's är köpt från en uppfödare i Dalarna som bland annat är min kompis. En blå Mitted pojke på 1 år och 4 månader idag, kastrerad.

Lukas fick jag gratis nu i somras från en arbetskollegas barndomskompis. Men samma dag han vart 12 veckor gammal hade jag bokat in en tid hos veterinären så efter att jag hämtat upp Lukas åkte vi direkt till veterinären för vaccination, besiktning och chippmärkning. Då var han inte avmaskad, men avmaskades direkt då han kom hem till mig.

KnasigaEllinor
0

Min första katt var jag fem när vi skaffade, en Siames. Dock köptes hon under tiden vi bodde i Libanon tillfälligt, så tror inte det var någon seriös uppfödare eller något sådant. (Vi var en familj som flyttade mycket, så den katten fick bo i totalt 6 länder :) )

Andra katten, min sötnos, hittade jag och min mamma när vi var på husdjursmässan i Stockholm år 2001, det var en uppfödare som hade cornish rex och norsk skogkatt, dock hade hon blivit allergisk och behövde sälja sina norska skogkatter, och vi föll pladask för honom, så några dagar senare var han våran :) Ingen aning vad vi betalade för honom eftersom jag var så ung då.

yve2
0

Min äldsta katt Eros huskatt kommer från Kattkommando Syd -02 och jag betalde 500 kr för honom.

Chili (Fariy Lake's Kurre) Långhårig oriental köpte jag -10 betalade 5000 kr

Kitty (Torparkatten Kitty Hawk) Långhårig oriental köpte jag -11 betalade 6000 kr

Neo (S*Jerremiaz Secret Sebastian) Balines köpte jag -12 betalade 6500 kr

Varje katt har varit värd varenda krona även om det inte riktigt blev som jag tänkt mig med aveln på dem (raskatterna)

En bild på Neo som vilar sitt onda ben på "trattkantarellen" Kitty som är ny kastrerad

It's a cat's world… adjust! :)

smilax
1

Frasse är huskatt som jag hittade via en annons för åtta år sedan och han reste ända från Sundsvall till mig som bor utanför Stockholm. Han kostade 500 kr och då hade han fått första vaccinationen, var avmaskad och levererades hem till dörren. Tyvärr visade det sig att han hade ett stort navelbråck som han fick opererat när han kastrerades så det kostade ett par tusen till. 

Pontus , huskatt, satt hos veterinären tillsammans med sina syskon och skulle avlivas. Han fick följa med mig hem och syskonen fick också nya hem. Då var han fyra månader gammal och det är åtta år sedan. Han kostade inget eftersom de hade betalt för avlivningen. Istället fick jag första vaccinationen och en hälsoundersökning av veterinären.

Safir heter egentligen S*Silverblommans Sapphire och är en europehona som jag tog på foder. Hon fick aldrig några ungar utan kastrerades och skrevs över på mig mot att jag HCM-scannade henne. Hon är idag sju år.

Lizzie är lilltjejen , huskatt på tio månader som kommer från några vänner vars katt fick en "hoppsankull". Jag betalade 300 kr för henne. Här är Frasse när han håller om Safirl

Lamina
0

Jag har fått mina katter gratis faktiskt.

Den äldsta, Metallica, skulle jag inte ens ha. Hon tillhörde en kull på 4 flickor som min systers katt hade fått. Syrran var tvungen att flytta och dom 2 kvarvarande flickorna skulle bo hos föräldrarna (där jag också bodde just då) tills vi hade hittat hem till dom. Vid den tiden hade jag hennes halvbror som jag älskade över allt annat. Men när Metallica flyttade in vart dom oskiljaktiga, och jag existerade inte längre i hans värld. Jag kunde inte med att skilja dom åt, så hon fick bo kvar. Tyvärr gick min älskade Tolón bort bara ett år senare, och Metallica har aldrig varit sig lik sen dess…

När jag flyttade trodde jag att hon nog skulle klara sig bäst som ensamkatt, då hon hatade dom flesta andra katter som bodde hos föräldrarna. Men ja, tillslut insåg jag att hon faktiskt behövde en vän, men att jag var tvungen att välja en noga. Tyvärr gick det inte så bra, alltid var det något som var fel… Men så i somras råkade jag av en ren slump hamna på en gård nere i Stockholm som tillhörde en bekant till min halvsyster. Under deras veranda bodde det en kattmamma och hennes 2 ungar. Det var grannens katt, men han vägrade ta hand om den. Och hon kunde inte ta in dom p.g.a. sina egna katter och hade inte lyckats hitta någon som kunde ta dom. Så dom fick bo där, hon såg till att dom hade mat och vatten och en trygg plats att krypa in i med tak över huvudet. När jag kom dit vart jag störtförälskad i den lilla kattpojken. Han var ju långt ifrån vad jag egentligen sökte, men jag kunde inte glömma honom. Så 8 veckor senare, när han blivit 12 veckor, åkte jag ner och hämtade hem honom. Hon som hade dom var bara glad att han fick ett bra hem och ville inte ha något betalt. Men jag måste erkänna, det kändes faktiskt fel att inte betala för honom…

(Och för dom som undrar så har även mamman och systern fått ett bra hem. Och det funkar trots allt någorlunda bra mellan Metallica och Silas, som lillkillen heter. Men visst är han dryg med henne ibland, som kattungar kan vara…)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

NaDa...
0

Just nu har vi två turkar som kommer från en uppfödare i Finland. Samma uppfödare, men olika kullar. :) 

Så kommer det hem två turkisk van katter till i April från en uppfödare här på Åland.
Huset fullt av turkar blir det. ^^

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

videofotografen
0

Samtliga mina 4 katter har jag fått gratis… som omplaceringskatter.

Äldsta katten fick jag av en tysk sommarturist som av olika orsaker inte kunde ta med sig sin Brittiska Korthår tillbaka till Tyskland. Fick tom 3 flak med (3 x 24 stycken 400 grams burkar) med kattmat som "muta" för att ta hand om honom. Det var hösten 2005. Honom har jag haft i drygt 7 år nu.

Näst äldst är egentligen ingen omplaceringskatt utan det är en katt som tydligen någon turist lämnat kvar o som jag tog hand om våren 2007 som liten kattunge.

I somras (2012) tog jag hand om två omplaceringskatter.

Kattunge 1
Ett ungt par hade skaffat kattungen när de båda var lediga från jobbet fast bara några dagar senare fick de båda ett sommarvik i en närbelägen stad varför de både skulle vara borta från 7 på morgonen till 6 på kvällen från lägenheten o tyckte synd om kattungen de hade tagit hand om bara några dagar tidigare så de lade ut kattungen på Blocket. Kattungen var gratis fast jag fick massa prylar som de redan köpt till kattungen o detta betalade jag en hundring för.

Kattunge 2
En ung tjej som bodde hemma hos mamma o pappa hade skaffat kattungen men upptäckte inom en vecka att hon var allergisk mot katter så hon lade ut kattungen på Blocket. Kattungen var gratis men hon hade avmaskat o vaccinerat den så hon fick en hundring eftersom hon dessutom hade köpt massa kattmat till kattungen som jag fick överta.

Lite bilder: http://www.fotoalbumet.se/elektronikfreak

Utseendemässigt skulle man kunna tro att dessa två kattungar är syskon - gråsvarta båda två. Men de kommer från två olika mammor. Den senare kattungen är 50% bondkatt o 50% någon renrasig kattras som jag glömt vad det var.

Snurpan79
0

Lukas (till höger på bilden) hittade jag på blocket och han kostade 100 kronor. Även Lova hittade jag på blocket något halvår efter Lukas och hon kostade 200 kronor. Lia (till vänster på bilden) kommer från Örebro katthem och jag har för mig att jag betalade 500 kronor för henne.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

smilax
0

Glömde ju berätta om Ludde som är på min Avatar. Tyvärr är han inte med oss längre men han kostade mig en växasäng :-). Vi bytte. Jag fick en underbar liten kisse och hon en säng till sitt barn. Jag fick njuta av honom i sju år innan hans njurar slutade fungera och han fick somna in. En underbar katt, min känslokatt, som förstod när man behövde tröst och hoppade upp i knät, la en tass på hakan och tittade mig djupt i ögonen med en frågande blick. Min tröstkatt….saknar dig!

[RMSLiners]
1

Kattkoloni och han var gratis. Han hade stort behov av ett permanent hem och vi tog in honom med öppna armar. Enda kostnaden vi fick ta var alla veterinärskostnader på ca 1500kr. Kändes skönt i hjärtat att ge en hemlös ett livslångt hem och bättre katt hade jag aldrig kunnat önska mig. Han är så lugn, gudomligt snäll och så sjukt tillgiven. Helt perfekt!