Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 922 ggr
Noa-Nisse
0

Kissade utanför lådan...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

min kattunge blir 4 mån den 22 feb. Han har alltid gått på sin låda. Han har en låda med huv på. Jag städar den alltid 3 gånger per dag ungerfär vid samma tidpunkt så den är alltid ren och fräsch. Jag har Kitty litter från Granngården och det är en finkorning klumpbildande sand.  Lådan står i ett relativt mörk rum i en hörna som bara han kommer in i. Min hund kan inte komma in där så han är verkligen ostörd där. Efter jag har rensat lådan så sopar jag alltid bort sand med en liten handskyffel och borste från golvet framför för att det ska vara rent.

Ca var 3 vecka har jag bytat all sand i hela lådan och rengjort med vanlig grumme diskmedel och han har aldrig haft några problem med att gå lådan. Jaggör verkligen allt jag kan för att det ska vara fräscht och bra för honom så att han inte ska använda något annat än just lådan.

MEN… Idag när jag satt i soffan så såg jag att han låg och tuggade på en krukväxt i fönstret så jag gick upp dit och tog tag i honom och sa "Nej så gör man inte" med en bestämd ton. Sen föste jag ner honom på golvet. Då hoppade han upp igen och lade sig på samma ställe och tittade på mig. Jag gjorde inget för jag har inget emot att han ligger där, han får bara inte tugga på växterna. Sen av någon anledning så skulle jag gå ut i köket och sen när jag kom tillbaka så tuggade han igen. Så jag gjorde samma sak igen. Gick fram till honom och tog tag i honom och sa med en bestämd röst "Nej" och föste ner honom igen. Sen satte jag mig i soffan igen. Då börjar han gå runder och nosa lite överallt och vifftar kraftigt på svansen undertiden. Sen går han till min hunds sackosäck och sätter sig konstigt i den. Så jag går fram och tar upp honom och då har han kissat en stor pöl där i och han fortsätter att kissa fastän jag håller i honom… Så jag tar honom utan att säga något och sätter honom i lådan. Men han springer raka vägen ut till sackosäcken igen så jag får gå tillbaka till honom och tar honom igen och sätter honom i lådan…

Sen dess har han sprungit runder och vifftat kraftig med svansen och ser verkligen superirriterad ut. Jag bara ignorerar honom. Nu ligger han och sover…

Kissade han i säcken för att han ogillar lådan eller gör han det för att han försökte visa vem som bestämmer?!

Hans kulor trillade ner för över en månad sedan så han verkar ha kommit in i någon slags tidig tonårsperiod. Jag hade en kastreringtid beställd innan men jag blev sjuk så jag fick ställa in den. Han ska in till veterinären och bli kastrerad imorgon.

Men är det något jag behöver vara orolig över? alltså att han ska kissa utanför lådan fler gånger?… 

Hoppas ni orkar läsa igenom allt detta :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

Radioaktiv
0

Hej!

När man läser igenom texten så får man intrycket av att han vill visa att han bestämmer över dig, vilket känns som ett beteende som delvis har att göra med att han börjar bli tonåring.
Men det känns också som att han får dubbla signaler från dig och vill därför visa att han kan bestämma själv och bättre än vad han tycker att du gör. T.ex. när du sa åt honom första gången och han hoppade tillbaka upp i fönstret för att "testa dig", dvs hur långt han kan gå innan du väljer att säga åt honom. Om jag hade varit du så skulle jag även ha föst ner honom just då också, för att visa att det inte är OK då han nyss fått en tillsägning. Även om det är så att han faktiskt får ligga på fönsterbrädan bara han inte tuggar på växterna. Istället kan man ge honom beröm när han ligger där utan att tugga på växterna (om du inte har kommit på honom precis innan med att göra det och gett en tillsägning).
Sen är det ju så att när man är en ung kisse så kan det vara väldigt roligt att tugga på växter även fast man inte får. Om det är en innekatt så skulle jag rekommendera att kanske prova lite kattgräs åt honom så att han lär sig att tugga på det istället. Men eftersom att han är så pass ung så är det bara att ha tålamod!
Personligen tror jag även att det här beteendet kan mildras vid kastrering, särskilt just den delen att han kissar på annat än i kattlådan.

Lycka till med din fina kisse!

OberonsMatte
1

Jag tolkar det som att ditt beteende i samband med växttuggandet gjorde honom frustrerad, förvirrad, osäker och upprörd. Finns det en växt åtkomlig som är rolig att tugga på är det naturligt för katten att tugga på den. Att (som relativt nybliven matte) försöka tvinga katten att låta den vara genom fysisk och muntlig bestraffning skadar bara relationen mellan er och hindrar katten från att utvecklas till en harmonisk och trygg katt med gott självförtoende.

Ta alltså bort det i hemmet som du inte vill att katten ska röra. Inte katten.

Att han kissade i hundbädden i den här speciella sinnesstämningen tror jag inte berodde på lådsituationen, men det kan ändå vara bra att göra den lite mer kattvänlig genom att skaffa ytterligare en låda och ta bort huven. Katter vill ha svängrum och god uppsikt när de går på toa.

Sajtvärd Katter iFokus

Noa-Nisse
0

Tack så jättemycket för bra svar!!

Jag ska ta bort växterna så får vi se vad som händer.

Jag brukar berömma honom mycket när han gör rätt, t.ex. när vi tränar trix och så. Detta är första gången jag tagit tag i honom och visat tydligt att jag är missnöjd med hans beteende.

Jag ska köpa kattgräs så kanske han väljer det när jag berömmer honom när han äter av det istället. och sen sakta intruducerar tillbaka växterna.

Hoppas detta beteendet får ett stopp när han blivit kastrerad…

Medarbetare på Hundar.ifokus