Få katt att börja klösa på klösbräda?
Hallå!
Det är så att min nakenfis här hemma på ca 10 månader hellre klöser på t.ex. min datorstol eller mina strumpbyxor istället för på det enorma klösträdet samt lösa brädor jag har.
Hur ska man göra för att få honom att börja klösa på rätt saker? Nu har jag tjocka strumpbyxor men kommer att bli galen om han ska riva sönder alla de tunna senare när det blir varmt ute ju!! :(
Vi har en liten herre här som var likadan. Vi fick strategiskt placera klösträd och brädor nära ställena han valde att klösa på.
T.ex. om han klöste på soffan satte vi ett litet träd jämte soffan, om han klöste på mattan så köpte vi en klösbräda att lägga på mattan istället. Nu klöser han bara på sina egna grejer :)
Ett tips är också att visa hur klösbrädorna fungerar. Jag tog försiktigt mina katters tassar och trampade med dem mot brädan eller trädet. Det tog bara några sekunder innan de frenetiskt började klösa själva
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
#1: Lite det spåret jag har varit inne på faktiskt! Får väl köpa lite mer lösa klösbrädor och hänga på datorstolen!
Har även försökt att sätta hans tassar emot precis som du säger men han bara står där och kollar på mig som om jag är helt dum i huvudet, haha.. Men jag får kämpa vidare då! Tack för tipsen! :)
Ja, de är envisa små djur! Du får kämpa vidare med honom. Du kanske hittar en bättre lösning, men tänkte jag kunde dela med mig.
Lycka till! 
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Prova att strö kattmynta på de möbler/brädor han ska klösa på :) De funkar på mina kissar :)
Locka katten till att leka i trädet. Som våra katter, de gillar att jaga snören så vi kan dra ett snöre längs trädet så när katten ska jaga den så känner de ju trädet mot klorna. Sämsta förklaringen känner jag. :p
#4: Det ska provas! Antar att man kan köpa "lös" kattmynta i vanliga djurbutiker?
#5: haha, förstår absolut var du menar! :) I'll try it ;)
Jag brukar visa med mina egna hände och då inte klösa nedåt för då tar det emot mot naglarna obehagligt, utan jag river med ovansidan av naglarna eller drar rättare sagt dom i rätt rikting så de i princip studsar över repen. Dock generar detta ett snarlikt riv ljud som kan trigga igång dom. Jag brukar få sällskap av en katt vid stolpen när jag gör så.
Så ta katten till stolpen (klösmöbeln) och riv på den snart kommer katten haka på.
/Fridaybrew
#6 Jag brukar använda kattmyntasprej - tycker det har fungerat bra. Och sedan locka genom att t ex dra ett skosnöre uppför trädet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#7: Haha! Ja har de ingen kattmor som kan visa hur det ska gå till så får man agera mor själv. ;) Ska testa!
#8: tack för tips! :)
#7 kan säga att det hjälpte inte alls med min kisse. Hon tittade på mig i princip som "är du dum eller. du är väl ingen katt" Har försökt visa hur man klöser, försöt med hennes tassar, locka med godis o leksaker, myntaspraj. Inget hjälpte. Tills jag köpte stor klätterstälning till henne. Från början verkade hon inte så intresserad av den heller fast hon var nyficken på vad jag gjorde när jag monterade den ihop. Jag lockade henne med godis i flera dagar att klätra upp och hon upptäcke att det var roligt att titta uppifrån och ner samt att sova i hängkorgarna. Sedan när det blev hennes sov och hängställe började hon klösa helt själv utan. Brukar din katt vistas mycket i sin klätterställning?
Ja kattmynta finns i i stort sätt alla djuraffärer :)
#10: jag har en helt enorm klätterställning, ca 2x2 meter, som han vistas i då och då. Han gillar att busa med den andra kissen jag har i den, men han vill ändå inte klösa på de x antal klöspelare som finns på den :/
#11: brabra! :)
Prova att själv klösa på en pelare.
Så fort jag gör det här hemma så kommer min katt rusande och klöser för kung och fosterland. Tror nästan att trädet ska falla ner. Det blir nån slags styrkedemonstration och markering samtidigt. Hon klöser också gärna på en billig matta som jag har under skorna i hallen och det är helt ok.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
grandma har rätt!
När kisse klöser på fel ställe bär denne till klösmöbeln och ställ den med framklona mot klösmöbeln, sätt dig på huk bakom kisse och kloa själv med dina bägge händer/naglar precis ovenför dennes tassar så den ser. Den kommer att härma! Tillsist lär de sig. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
hmm jag åkte bort en helg och lämnade min lilla kisse till min bästis med 2 katter. Det jag hoppades att dom skulle visa hur klösträdet fungerade och det var ingen dum ide så nu har jag en klösande liten kisse på sitt lilla klösträd.