ovilja att äta ur sin matskål
Jag har ganska nyligen börjat med BARF för min katt men varje gång jag serverar mer grovhackade bitar eller bitar med ben så vandrar min lilla dam iväg med sin mat och placerar den fint på någon av husets mattor innan hon börjr äta den.
hon hade en sådan period med blötmaten förut då hon tog klumpar som hon la på vardagsrumsmattan för att äta, men då tog jag maten ifrån henne på mattan och la tillbaka vid matskålen. men med BARF maten är hon envisare… och det MÅSTE vara på ett mjukt ställe, direkt på golvet som bara är att skura av funkar inte…
så, det är ju sådär måttligt hygieniskt och snyggt med blodfläckar på alla mattorna och lite sådär halv-mysigt att kliva på en bit halv-tuggat hjärta, så är det någon annan som haft liknande beteende från sin katt? vad beror det på? någon som har tips för hur jag kan få henne att äta där hon ska istället?
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Helt naturligt beteende, det är tämligen onaturligt för kattdjur att ha en matplats eller stanna kvar på en plats med sitt byte.
Barf väcker bara liv i de lite starkare instinkterna om att skydda sin mat. Är min hypotes iaf.
/Fridaybrew
Kan det funka att ge henne en egen filt eller handduk där hon faktiskt får äta? Något som du enkelt kan slänga in i tvätten tänkte jag :-)
Servera maten ine i badrummet med stängd dörr.Badrumsgolvet är ju enkelt att torka av.
Stolt ägare till tre La permer
Lägg ut en handduk över matten, det kanske funkar.
Jag tycker inte att du ska servera maten i badrummet som påpekats här ovanför. Dels för att badrummet i sig är en fukig miljö där bakterier lättare sprids, men även för att badrummet är en plats där kanske kattens låda står. Om så är fallet (vilket jag naturligtvis inte vet) så ska man inte servera maten i närheten av lådan (vilket jag tror att TS vet).
Jag tycker att #2 hade n bra poäng där!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#2 får testa det! tackar =)
#1 brukar katter alltså springa iväg med maten? o.0
har aldrig haft en katt som gör det förut, men det kanske är som du säger.
Medarbetare på Datorspel I Fokus

Har en katt (av tre som äter barf) som går iväg med ibland med bitar och äter dom på mattan. Jobbigt dock när hon igår släpade en leverbit till den vita mattan… 
Jag tror det bara är naturligt. Speciellt om man har mer än en katt, att de vill äta ifred med sitt "byte". Jag låter henne bara vara, har bra rengöringsmedel 
Min honkatt äter för tillfäället inte barf (m en jag jobbar på det, måste läsa in mig först så att det blir bra). Men både blötmat och torrmat kan hon traska iväg med lite varstans, men hels på köksmattan eller köksgolvet dock. Det verkar vara ett naturligt beteende hos katter.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!