Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3132 ggr
[Emma--]
0

Recept för medicin via internet?

Jag har pratat med en person och fått höra att man hur enkelt som helst kan sätta sig och fylla i lite information om sig själv, om sin katt och vad för medicin man önskar. 

I detta formulär fyller man även i styrka och antal på medicinen och det finns hjälpande text ifall man ska beställa p-piller till sin katt för första gången. 

Och sen kommer man alltså att bara få hem ett recept i brevlådan. 

Är det så lätt att få tag i p-piller till sin katt överallt? 

Tycker det låter hur fel som helst att man inte ens kommer prata med veterinären.

NinaS
0

Inte hört talas om… Är det bara för p-piller eller även andra mediciner? Här i Sverige är det ju bara recept på p-piller veterinären får skriva ut utan att undersöka katten först.

[Emma--]
0

Nä som jag fattat det är det bara p-piller man kan beställa bara sådär via nätet. 

Men tycker det är tillräckligt illa att man kan sitta bakom en dataskärm och utan att ens prata med en veterinär få tag i p-piller :/

[vargunge]
0

Det är värre än så. Det går utmärkt att beställa medicin på nätet till människor också.

Katthemsmatten
1

Jag avråder er från att beställa någon som helst medicin på nätet. Det finns ingen som helst garanti för att det ni får hem är det ni tror att det ska vara. Oren vara, felaktigt innehåll exempelvis för höga eller för låga halter av aktiv ingrediens är bara några risker man tar. Alldeles frånsett att ni inte vet om katten kommer att må bra av pillren. En veterinärundersökning är för mig lika självklar innan man påbörjar någon som helst medicinering. Är du inte utbildad veterinär ska du inte 'skriva recept'.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Emma--]
0

Men det här är alltså via ett djursjukhus här i Sverige där man kan beställa p-piller på deras hemsida.

Katthemsmatten
0

OK, det har jag aldrig hört talas om. Personligen tycker jag att det känns måttligt seriöst.

[Emma--]
0

Mm. Jag har ju inte prövat själv så vet inte exakt hur detta går till. Jag hoppas att dom åtminstone ringer upp personen som beställer. 

Men samtidigt tycker jag det känns skrämmande att veterinärer skriver ut p-piller bara sådär.

Katthemsmatten
2

Håller fullständigt med dig om det. De borde ha en dialog med kattägaren för att ta reda på varför man väljer p-piller och inte kastration. P-piller är ju inte på något sätt ofarligt.

[Emma--]
0

Man får fylla i en ruta om man vet om alternativet kastrering :P 
Men inget om farorna med p-piller eller så. 

Jag blev bara förvånad över hela grejen att fylla i ett formulär på internet. Det är en sak om man redan varit till veterinären och behöver få ett nytt recept på någon medicin. (även om jag inte tycker p-piller är ett alternativ för kastrering, bara en tillfällig lösning för uppfödare, och fram tills kastrering så inte katten löper)

Katthemsmatten
0

Med en sådan ruta fångar man inte upp dem som inte kastrerar för att de tycker att det är så synd om katten då. Dvs dem man verkligen skulle behöva ha en dialog med och som antagligen inte fattar att p-piller inte innebär att kattan inte kan komma hem dräktig.

[Emma--]
1

Nope. 
Egentligen skulle man kontakta och fråga om dom ringer upp och pratar med personer som beställer recept eller om dom bara skriver ut.

Katthemsmatten
0

Bra idé! Gör det.

[Emma--]
1

Har mailat så får se när jag får svar. :)

AgnetaB
0

Bra ska bli intressant.

Såg ett program på tv om medicin på internet o då kan man få hem vad som helst.

Katthemsmatten
0

#14 Precis! Och använder man sig av dessa kanaler så riskerar man inte bara sitt eget väl och ve, men gör det ju lönsamt och gör att fler oseriösa startar internet apotek.

IceJossan
0

En sak som är skrämmande med detta enkla sätt att beställa p-piller till katt är att människor blir sterila av att äta såna. För ett par år sen var det uppe på nyheter/i tidningar om killar som lurade i tjejer katt-p-piller innan de fick dem i säng för att inte riskera att tjejerna blev gravida.

[Emma--]
0

Fick svar. Dom ringer inte upp utan skickar antingen hem receptet via post eller faxar det till apotek inom stockholms området.

Tycker det är alldeles för lätt! :/

#16 Oj! Ja det är verkligen skrämmande.

[RMSLiners]
0

Det som är skrämmande är att man inte bara kan beställa hem till djur utan även mediciner till människor vare sig det gäller vanlig hederlig alvedon eller valium utan att ha läkarutlåtande, man får i princip vara sin egen läkare. MEN beställer man hem ett läkemedel som är narkotikaklassat som tex valium så finns det en risk för att farbror blå knackar på dörren.