en ute katt till inne katt?
kan man få en ute katt till att leva inne?
tänkte då andvända henne i sele ute för att kunna få komma ut som hon är van vid.
hon är inte helt utekatt då hon är för det mästa inne.
för det är så att jag och min sambo vill rädda min svärfars katt i från ett sorligt öde som avlivning då hans anlednig är att han inte har tid, och ingen vill köpa eller ens taimot denna goa o snälla katt..
Tips o idéer skulle vara snällt :)
Tack på för hand :)
http://www.nattstad.se/LillaGullungen
Självklart, vissa katter är lättare än andra men nästan alla utekatter går att göra till innekatter :)
Har själv 2 fd utekatter som nu bor inne i lgh utan problem, bara att ta in dem och sem accepterade det direkt :)
Många katter som varit utekatter går att omvända till innekatter så länge men ser till så dom har möjlighet att klättra och titta ut och får dom möjligheten att gå ut i sele är det oftast ingen fara och har dom en kattkompis så är dom oftast ännu enklare att lära om till inne katt.
tack #1
jag har yttligare ett ''problem''
jag har en kattunge på 6månader..
hur får jag det att funka?? :)
#3 låt dem nosa genom galler under uppsikt, gör så 2-3 ggr och funkar det bra ta bort gallret. Kan bli endel tjafs i början men det är normalt :)
Det tar tid innan dem gillar varandra, oftast "accepterar" dem varandra i början ;)
#4 tack :)

Min gammelkatt var 10 år när han blev innekatt
Flyttade från hus på landet till lägenhet i stan, gick hur bra som helst
#6 skönt att höra :)
jag hoppas den här mysiga tjejen klarar av förändringen och trivs med min lilla tös :)
Kommer nog gå kalas! Ibland kan katter vara lite tjuriga över miljöombyten men ska nog inte vara någon större fara, har hört många utekatter som faktiskt njuter av att vara inne och kanske bli lite extra ompysslade ;)
En kattkompis är alltid roligt - i början kanske lite äckligt och läskigt, men det brukar i majoriteten av fall sluta väl.
Första gången jag introducerade min honkatt till en kattunge så kräktes hon på honom, fräste och ville inte veta av honom första dagen - och andra dagen så tvättade hon, gosade och tog hand om honom.. Bästa är att låta katterna tjaffsa av sig i början (Så länge dom inte skadar varandra, såklart) Så brukar det fungera bra :)
Inte säkert att det kommer att lyckas.
När vi köpte vår hankatt så sa ägaren att han aldrig vart utomhus. Men han hade sån stor längtan ut och satt jämnt vid dörren och jama, även försökte öppna dörren. Då var han bara 15v och vi gav aldrig upp, utan han skulle vara innekatt. Han började trotsa oss genom att bajsa på kuddar m.m. använde aldrig lådan utan i sängarna gjorde han sitt behov. Kommer inte ihåg hur länge de va han va inne men ett par månader, sen lyckades han ta sig ut. När han kom igen så fick han inte gå ut, kastrerades o skulle vara inne minst 2v. Han använde aldrig sin låda, vi fick tvätta sängkläder 2-3ggr per dag. Nu får han vara utekatt då han trivs bäst som det. Han älskar att springa runt på sommaren o jaga flugor o andra kryp, han är rädd för möss, håller sig till våran trädgård. Han är inne på nätterna går ut en sväng på morgonen men är i stort sett alltid inne. Bara det att han vill kunna gå ut.
Vi hade en katt som aldrig ville ut, han vägrade, släppte man ut honom så ville han in direkt. Det var hans val o han fick vara innekatt.
Visst kan det gå att göra en utekatt till innekatt, men sen får man även ha i åtanke att det inte är säkert att katten kommer att acceptera det. Det är bara att försöka, och inte ge upp :) Vi gav aldrig upp med vår goskille, men kan säga att det blev ganska så ansträngande och jobbigt, irriterande när han jamade, försökte ta sig ut, han sov knapp, att behöva byta sängkläder flera ggr om dagen. Vi fick helt enkelt acceptera att han inte ville vara inne :)
allt kom inte med :/
Men efter ett tag kan jag tillägga att han fick komma ut i sele efter att han vart inne i ett par mån, kunde vara ute i timmar med han i hopp om att han skulle lugna sig o kunna sova normalt. Funkade inte. Nu är han utekatt men spenderar sin mesta tid av att vara inne :)