Tips på kattlucka (chip) som funkar bra?
Vi har 4 katter. De kan själva gå in och ut genom kattlucka när de vill. Sedan några veckor tillbaka har vi fått objudna gäster, grann katter som tycker vi har en trevlig kattrestaurang. Nu tänkte jag chipmärka våra katter och skaffa en chiplucka så att vi slipper servera hela grannskapets katter. Har någon erfarenheter av vad som är bra (och dåligt) så skulle jag vara jättetacksam. Och kanske också om det är något man bör tänka på innan köp. Skulle vara jättesnällt om någon vill dela med sig av kunskap och erfarenhet! :)
Jag är också nyfiken. Finns det ingen som har en sådan lucka?
Den varianten är bra med chip. den är dock dyr. Men köp inte den med magnet, som är billigare. För då kommer katten hemdragandes med en massa grejer i halsbandet. Vår kassör skaffade en sån, dels så drogs katten till kylskåpet hemma och nästan fastnade där, dels så kom hon hem med bl a cigarettändare. Vilket i och för sig var brukbart…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vi chipmärkte katterna och köpte en SureFlap - en chip-lucka. Den kostade runt 1200 kr (tror jag det blev med frakten) på kattlagret.se Bra pris i förhållande till de flesta andra luckor jag tittat på. Denna var lätt att installera och funkar kanonbra. Rekommenderas starkt! Dessutom var det väldigt lätt att få kontakt per tel med företaget ang köp och info och de var väldigt trevliga och hjälpsamma.
Min kusin har en kattlucka med chip eller vad man ska säga och den fungerar utmärkt! De hade problem tidigare att andra katter tog sig in huset och nu är det löst.
Hur många katter fungerar dessa chip-luckor för?
Jag skaffade en PetPorte till min Nisse för några år sen då vi fick in inkräktare några ggr. Den har fungerat helt felfritt sen dess. Kan hantera 25 olika katter står det på hemsidan.
Jag beställde den från sidan som jag länkar till. Paketet kom dagen efter, eller om det var två dagar. Snabbt i alla fall. Rätt grej, bra packat så inget var skadat.
Monteringen var inget problem, speciellt inte eftersom vi hade haft en vanlig lucka innan. Den nya passade i samma hål.
Det blev rätt dyrt med lucka och chipmärkning, men det var väl använda pengar.

#5 - vår lucka, SureFlap funkar för upp till 30 katter (om man nu skulle behöva det ;))) den är väldigt lätt att "programmera" för "rätt" katt.

Jag har en pet port kattlucka är jätte nöjd http://www.kattkompaniet.nu/kattlucka--larm-c-235-1.aspx