Tassen i vattenskålen - varför?
Vår ena katt sätter oftast ena tassen i vattenskålen när han ska dricka.
Vi har vatten lite överallt (bor på landet och katterna kan gå in och ut), men det spelar ingen koll om det är den i köket, på altanen, verandan eller ute i trädgården. Eller om det är regnvatten, kallt, ljummet, nytt eller det stått en stund eller liknande.
Vad kan det vara bra för? Nån som har katter med liknande beteende? Det handlar heller inte om att han inte skulle "nå fram" eller liknade,och det är helt vanliga skålar i "god kattdesign".
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Min honkatt gör exakt likadant. Och sedan så lyfter hon på tassen och skakar bort vattnet. Och ser JÄTTEFÖRVÅNAD ut. Varje gång.
Ingen aning om varför de gör så. Kanske för att leka och av ren nyfikenhet?
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Min ena katt gjorde likadant tills jag köpte vattenfontän.. :)
Kan vara att dom gör så för att smaka om det är färskt, alternativt att dom bara gillar att busa i det.. :p
Jag tror att det är för att skapa rörelse på ytan för att bättre kunna bedöma avståndet till den. I naturen kan det samlas skräp på ytan när vattnet är stillastående och därför kan beteendet även vara en instinkt för att komma åt så rent vatten som möjligt.
Sajtvärd Katter iFokus

#3. Det låter ju klokt och logiskt.
Våra katter dricker helst från pölar, gamla krukor och liknande som står ute på sommaren. Där kan det mycket väl samlas blad, jord, gräs osv. Så det kan vara en instinkt att flytta på skräpet, eller att bara kolla vattendjupet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Min ena brukar krafsa på vattenskålen så det flyger vatten både högt och lågt ibland när han dricker :P
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag har en stadig liten porslinsskål på en bricka med ganska hög kant tillsammans med torrfodret i köket. Sedan har jag en stor hundskål i plast i badkaret som han kan plaska bäst han vill i, killen som älskar att leka med vatten! Funkar kanon!
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else