Katt med misstänkt fiskallergi
Hej!
Jag behöver lite hjälp och råd angående min sjuka katt. Han är 14 år, kastrerad, innekatt förutom någon/några veckor på sommaren då han är på landstället och bondkatt. Jag tar det från början.
Sedan ett par år tillbaka har han börjat kräkas oftare och en gång blev han riktigt dålig med diarre, kräkningar och var hängig. Då återhämtade han sig dock ganska snabbt och vi identifierade problemet till att han hade fått smaka en ny blötmatsort med fisk (mjau i konservburk). Kort därefter tog vi bort all blötmat och vi märkte då att han kräktes betydligt mindre. Han åt ett torrfoder som egentligen är ganska dåligt som heter Perfect Fit senior, som varken innehöll fisk eller fiskolja. Frid och fröjd.
Några månader senare bestämde vi oss för att adoptera en kattunge. Vi var då tvungna att byta till ett torrfoder som de båda kunde äta, och valde Orijen cat & kitten. I början gick allt bra, katterna bråkade lite men den äldre katten accepterade ändå kattungen ganska snabbt. Dock började han dra sig undan mer, vilket jag trodde var en effekt av den nya familjemedlemmen. Men efter drygt två månader blev han sämre, kräktes, verkade lite hängig och började äta dåligt. Vi avvaktade lite för att se om det skulle gå över av sig självt, men när det inte gjorde det tog vi honom till veterinären. Han hade då börjat magra ganska snabbt och eftersom han alltid varit en rätt tunn katt så blev han smal.
Hos veterinären misstänktes njurproblem och det togs blodprov. Medan jag väntade på svaren (vilket tog lite tid eftersom det var jul och ledigheter) så provade jag att ge honom njurfoder. Det var extremt svårt att få honom att äta och han totalvägrade då Orijen, vilket gjorde att jag inte kunde presentera maten långsamt. Han kräktes av den, var allmänt hängig och efter ett par dagar fick han diarre. Veterinären ringde och meddelade att njurvärdena var lindrigt förhöjda, men inte så farliga att det borde bero på det. Eftersom det inte fungerade alls så tog vi honom till veterinären igen och han las in med dropp. Veterinären trodde att det var något allvarligt eftersom han gått ner i vikt så snabbt, och de röntgade, gjorde ultraljud, kontrast passage och testade sköldkörteln. De märkte att njurarna var lite små och att lymfkörtlarna var lite stora, men i övrigt hittade de ingenting. Han stannade två nätter med dropp och fick i/d i konservburk. När han kom hem var han betydligt piggare och åt som han skulle. Han blev ordinerad i/d i två veckor.
Medan han var inlagd läste jag mycket och började misstänka allegi mot fisk. Orijen innehåller drygt 10% fisk och hans tidigare torrfoder innehåller som sagt varken fisk eller fiskolja och det är med detta foder som han mått bäst senaste tiden. I/d innehåller heller inget av det.
Det gick bra, men den andra veckan började jag på en praktikplats och har nu 8-17-tider. Eftersom den andra katten bara drygt ett halvår och efter i/d innehåller vissa ämnen så vill jag inte servera det tillgängligt för båda. Dessutom är hon väldigt förtjust i det och till skillnad från den äldre katten är hon ett matvrak. Om jag hade den maten framme skulle hon antagligen vräka i sig det och han inte äta nästan något alls. Alltså kan jag bara mata på morgon och kväll, och han är ingen lättmatad katt. Därför har jag hoppats på att kunna byta till ett nytt torrfoder utan fisk. Så jag gick till djuraffären och blev rekommenderad Four Friends adult med kyckling. Dock innehåller detta laxolja, men djuraffärsinnehavaren försäkrade att han omöjligt kan vara allergisk mot oljan eftersom den inte innehåller fiskprotein.
Då det gått två veckor gav jag honom lite av det nya fodret och dagen efter en lite större mängd. Det var dock fortfarande ganska lite och absolut inte ens i närheten av en dagsdos, eller ens en halv. Dag tre kräktes han och verkade hängig. Detta var igår. Jag har inte gett honom någon mer torrfoder och han är nu hängig, äter dåligt och verkar lite illamående.
Efter denna löjligt långa beskrivning kommer frågorna:
1) Tror ni att han kräkts på grund av laxoljan i det nya fodret eller av att det introducerades för snabbt?
2) Bör jag låta honom äta i/d tills han mår bra igen och ytterligare några dagar, för att sedan prova igen, långsammare, eller bör jag leta efter ett foder även utan fiskolja?
3) Borde jag prova i/ds torrfoder och även låta halvårskatten äta av detta, så att han kan äta under dagarna när jag inte är hemma? Han har ju fortfarande inte kommit upp i vikt och jag får inte i honom riktigt tillräckligt när jag bara kan mata honom på kvällarna och lite på morgonen. I så fall, måste i/d-torrfodret introduceras lika långsamt som annat foder?
4) Tror ni att det är fisk han reagerar mot eller är det något annat? Han är inte testad för mask och vad jag vet inga smittor. Den nya katten är en katthemskatt som haft kattsnuva, men han har inte visat några symptom på snuva. Jag tror mig ha hittat kräks från en av grannkatterna i trappuppgången och jag såg inte den misstänkta katten på ett tag, men nu är den tillbaka.
Jag ber om ursäkt för att det blev långt, men jag tänkte att det var lika bra att berätta allt på en gång. Jag behöver alla råd jag kan få, för detta tar väldigt mycket energi och jag är väldigt orolig för min älskade misse. Jag har haft honom sedan han var kattunge, så han är en väldigt kär familjemedlem.
Har du funderat på att han kan vara allergisk mot mer saker än bara fisk? Jag skulle göra en allergiutredning om jag vore du. Då det är jättesvårt att veta om det är fisken eller något annat. Med tanke på att han klarat Perfekt fit och i/d blöt. Men inte Four Friends eller Mjau blöt fisk.
Alla Mjaus produkter innehåller förutom de 4% som anges nöt, gris och kyckling. Han kanske är allergisk mot fisk och nöt eller gris. Jättesvårt att veta.
Här kan du läsa om hur en allergiutredning går till. Gå till sida 5. Läs noga och om du känner att du kan prova detta är det bara att köra igång.
Nej, jag har inte funderat på om det är något mer/annat han är allergisk mot. Gick och läste på Perfect Fit-förpackningnen nu och såg att det visst innehåller fiskolja trots allt, fast det står ganska sent, inte lika tidigt som i Four Friends. I i/d finns det fläskkött.
Faktum är att Perfect Fit och Four Friends verkar innehålla ungefär samma saker, förutom att det verkar vara mer fiskolja i det senare. Så jag antar att det tyder på att han snarare har en väldigt känslig mage. En försäljare i foderbutiken hos veterinären föreslog att ett foder med högt proteininnehåll kunde vara för "starkt" för en äldre katts mage, särskilt eftersom han som yngre ätit ganska dåligt torrfoder (då min mamma var matansvarig och jag var liten).
Jag har velat experimentera så lite som möjligt med foder eftersom han verkar vara känslig för foderbyten och eftersom jag verkligen vill upp honom i vikt så snabbt som möjligt.
Hur tycker du att jag borde gå vidare?
Håller med #1 en allergiutredning är det bästa du kan göra just nu för att ta reda på om och vad för allergi det handlar om.
Att ge katten lågallergen mat är inte att exprimentera utan en fingervisning om den är allergisk.
I lågallergena foder finns inget som kan ge allergiska reaktioner och katten kan återhämta sig.
Du kan även använda dig av en endast en ren proteinkälla som katten inte kan ha ätit tidigare exempelvis hjort detta ges rått eller kokt under 8veckor.
Du kan inte stressa med att få upp katten i vikt om han nu kräks av viss mat utan du måste börja någonstans där du vet att katten får behålla maten.
Tycker att du ska kontakta en veterinär för mer råd om du ska göra en allerig utredning.
Om kissen äter i/d mjuk och mår bra ser jag inte varför du inte kan fortsätta ge det tills du får upp den i vikt? Det går att köpa billigare veterinärfoder på utländska siter på nätet. Och då kommer du undan med halva priset ungefär.
Allergiutredning är kanske vettigt, men jag ska förklara varför jag är lite tveksam.
Det verkar som att allergitesten är gjorda framförallt för katter som får utslag av sin allergi. Det enda sätt han reagerar på är med kräkningar och att bli hängig, och med Orijen så tog det flera veckor innan det hände något.
När man byter mat så känns det som att kräkningar kan uppstå av flera olika orsaker, vilket gör att tolkningen kan bli en aning svår att göra. Som med det senaste fodret; kräktes han för att han inte tål det, för att jag gav för mycket för snabbt, eller för att hans mage fortfarande inte har återhämtat sig?
Det är två problem med att ge i/d åt honom.
1) Han äter det dåligt, han är inte särskilt förtjust i det. Jag måste mer eller mindre handmata honom och om burken varit öppnad mer än en halv dag (inplastad och med lock i kylen) så vill han inte ha mer av den. Därför är det svårt att få honom att gå upp med den maten.
2) Jag är lite tveksam till att ge den maten fritt så att även den yngre katten kan äta av den. Hon är drygt ett halvår och tycker att i/d är jättegott (hon brukar försöka äta när jag matar den äldre katten), vilket kan leda till att hon glufsar i sig allt medan den äldre katten inte rör maten. Efter vad jag har läst om i/d på internet så innehåller det ett ämne som gör avföringen tjockare, och den yngre katten har varit lite hård i magen några gånger. Jag vet inte om detta påverkar, om någon vet får de gärna berätta hur det fungerar.
Alltså vill jag få honom att äta något som kan stå framme hela dagarna och som båda katterna kan äta. Som det är nu så har jag ca fyra timmar på mig per dygn att få i honom maten, och det förutsätter att jag inte uträttar några ärenden utan åker raka vägen hem från jobbet. Det är inte riktigt hållbart i längden, särskilt eftersom det är jättesvårt att få i honom en tillräckligt mängd mat på den korta tiden.
För övrigt så har den yngre katten kräkts två gånger idag också. Jag vet inte om det kan ha något samband eller om det är helt orelaterat. Hon verkar må bra i övrigt och äter bra. Skulle det kunna vara någon magsjuka, trots att han varit sjuk ganska länge och hon då inte skulle ha reagerat förrän nu? Som tidigare nämnt så såg jag ju att en grannkatt hade kräkts ungefär när katten började bli sjuk.
FRÅGOR:
Tror ni att det gör något att den yngre katten äter i/d?
Hur långsamt bör jag introducera ett nytt foder för att helt utesluta att han reagerar med kräkning på att det är ett nytt foder, och inte innehållet?
Kan det vara en underlig magsjuka som sprids långsamt?
Ingen som helst fara att den yngre äter i/d. Det är ett foder för känsliga magar. Och inget som är skadligt för dem som inte har känlig mage. Dock är väl innehållet inte det bästa i veterinärfoder över lag. Men det är det ju inte heller i Perfekt Fit om man säger så 
Tarmludd tar ganska lång tid att repa sig. Att det står mest om kliande alleriger betyder inte att kräkningar och diarrér inte är på grund av allergi. Vissa katter får klåda andra kräks och är lösa för jämnan.
Är din katt glups? Kan det vara en orsak att han kräks upp maten han tycker om för han äter för fort?
Han kan inte ha haft magsjuka så länge. Däremot kan din yngre ha fått. Men den kan även ha kräkts upp hårbollar.
En ungkatt ska ha fri tillgång på mat då dem behöver mycket näring innan dem är fullvuxna.
För att hitta ett foder han kan äta bör du ge ett foder som han inte kan reagera på. Det vill säga lågallergent. Hill´s z/d, Royal Canin Hypollergenic, Hill´s d/d blötfoder skulle jag rekommendera då det endast är hjort och ärta i maten sen finns det andra märken också att välja på.
Om du vill ha en långsam överfasning så bör du introducera annan mat med kanske en tesked/matsked per vecka tills du fasat över helt. Börjar han kräkas så går du tillbaka till den blandningen som fungerade innan. Och så tar du det långsammare därifrån.
Hur mycket gram i/d får du i honom under en dag, hur mycket väger han och vad ska han väga?
I/D är inte ett allergifoder så ska du försöka utreda vad han reagerar på är ett rent allergifoder lämpligare.
Vi har en katt som alltid varit smal men sen började han kräkas. Vi utredde honom, kom fram till att det var kronisk gastrit och började med små portioner av I/D. Det fungerade ett halvår, sen började han kräkas igen och fick dessutom öroninflammationer som inte gick över trots medicinering. Så då ställdes även diagnosen foderallergi och vi gick över till allergifoder. Jag tror hans mage varit så ansträngd på grund av gastriten att han även utvecklade en foderallergi men det är en ren gissning. Kanske har han alltid varit allergisk bara det att vi inte märkt det.
Risken om du ger annan mat är att du förvärrar hans problem och får en längre väg tillbaka. Misstänks allergi så gå över på rätt foder direkt.
Om katten mår bra av i/d, testa att köpa det i portionspåsar. Det är köttbullar istället för 'smet' och en del katter tycks föredra den konsistensen. Det har också fördelen av att då går det åt en påse per måltid. Nackdelen är att det blir dyrare.
Om du är övertygad om att det är foderallergi skulle jag testa allergifoder istället, men först och främst rådgöra med veterinären igen. Den enda mat som är bra är ju den som katten får behålla och som den kan tillgodogöra sig innehållet av.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tack alla tre för era svar! Det är precis sådant här jag behöver hjälp med.
Idag har katten kräkts igen, verkar hängig och vill inte äta. Repar han inte på sig snart så kommer vi nog att få lägga in honom med dropp igen. Förra gången han var dålig och mer eller mindre matvägrade så blev han betydligt bättre efter två nätter på djursjukhuset med dropp. Är det något man kan göra för att efterlikna dropp? Ge vätskeersättning?
Katten är inte glupsk, snarare tvärtom. När han kräks så är det dessutom sällan mat i kräkset, utan bara vatten/vitt skum. Han brukar inte vilja äta ett par timmar innan han kräks.
Jag är inte helt säker på att det rör sig om allergi, men det verkar ju ha något med magen att göra i alla fall. Veterinären jag har träffat trodde att det var något allvarligt, t ex cancer eller njursvikt. Men de har ju egentligen inte hittat något som skulle kunna orsaka hans problem.
Att han dessutom mår bra på i/d men direkt blir sämre när jag introducerar ny mat tycker jag tyder på att det är magen som är främsta problemet. Så som jag ser det är det troligen någon av följande:
1) Känslig mage eller magproblem så som magkatarr, magsäcksinflammation
2) Foderallergi
Jag frågade veterinären senast jag var där med honom om hon tyckte att han borde äta medicin för magen, mot illamående eller magont, men det tyckte hon inte. Hon tyckte inte att det verkade som att han hade ont när hon kände på honom. Han har ju heller inte kräkts blod eller något sådant, och diarre har han bara haft en kort period.
När jag läste om foderallergi så kändes det som att poletten trillade ner, och veterinären verkade inte tycka att det var helt osannolikt. Dock var hon fortfarande inne på att det kunde vara cancer, bara att de inte hittat den.
Men om jag nu ska försöka mig på en allergiutredning, hur ska jag gå till väga för att byta till allergifodret? Bör det göras lika långsamt som med vilket annat foder som helst? Och nog borde jag väl vänta tills han mår lite bättre igen? Jag ska kontakta veterinären igen också och höra vad hon tycker.
Jag tycker absolut att du ska diskutera med veterinären. Det här är inte någonting för oss amatörer att ställa diagnos på.
Vi bytte foder rakt av men fråga veterinären, det är säkrast. Vi fick ingen reaktion på foderbytet men så tålde han ju inte andra foder och då är det bäst att bli av med det som ger allergin.
Jag tycker absolut inte du ska ge annat än i/d tills dess att ni beslutat om det ska bli allergifoder. Ju mer du retar magen desto sämre är det så fungerar han på i/d är det bäst sålänge.
Okej, tack. Har haft kontakt med djursjukhuset idag, och jag ska tjata mig till en ordentlig utredning. Underligt att man ska behöva framhärda det själv, de borde väl vilja att man ska gå dit så mycket som möjligt. Deras recept verkar vara i/d-mat och inläggning vid behov.
Katten kräktes igen och blev inte bättre, så igår lades han in. Idag ringde veterinären och berättade att hans njurvärden har höjts mycket och att han fått blodbrist. De säger att prognosen inte ser bra ut, men de ska undersöka honom lite noggrannare och se om det är något de kan göra. Så det verkar som att det var njurarna hela tiden, även om värdena bara var något förhöjda i december.
#13 Stackars kisse och dig!! Håller tummarna för att det går att åtgärda så han kan ha ett hyggligt liv ytterligare något år i alla fall.
Tack, jag hoppas också på det. Eftersom han ändå varit så pass pigg innan han blev dålig förra veckan så hoppas jag att han kan må bra ett tag till i alla fall.
Vad bra att du nu vet vad det är i alla fall. Viktigt är att han får i sig vätska därför är blötmat det bästa. Vill han inte äta njurfoder ge honom de han vill äta men inte torrfoder. Häll även på extra vätska för att vara på den säkra sidan. Hoppas att han snart får komma hem och får må bra så länge som möjligt!
Tack! Han är lite svår med mat, särskilt eftersom han tidigare har kräkts av blötmat och inte gillar när blötmaten stått ett tag. Kräsen katt, som sagt. Att prova en massa foder är ju inte heller aktuellt eftersom det är då han blivit riktigt dålig. Men jag får försöka hitta något som funkar. Dessutom vill inte veterinären att njurmat ska stå framme så att katten som är 8 månader kan äta av den, eftersom hon växer. Lite svår situation det här.
Tyvärr fick jag det värsta beskedet idag. Veterinären tycker att han ska få somna in.
De har kollat upp vissa värden och satt in medicin. De har också bytt till njurfoder och som väntat utifrån hur han betett sig tidigare så kräks han och får inte behålla någon mat. Medicin mot illamående har inte hjälpt. De har tagit ett nytt blodprov idag och värdena har inte sänkts, det ena har höjts något. Det är deras argument för att han inte kommer att bli bättre.
Jag greppar efter det sista halmstrået och undrar om det verkligen är rimligt att han ska svara på behandling på bara ett dygn. Någon som är bra på njursvikt som vet om det finns något hopp kvar?
När njurarna börjar krångla hos en katt är det alltid bara en tidsfråga.
Jag beklagar verkligen att det inte var någonting lättbehandlat som drabbat din lilla kisse. Kanske svarar en katt inte så snabbt på behandling, men när värdena försämras så finns det nog inte mycket att göra. Att må illa, inte få behålla mat och vätska är inte ett värdigt liv och definitivt finns ingen livskvalitet.
Nej självklart inte, men om det även beror på det snabba bytet av foder så borde ju den biten bli bättre inom några dagar.
Jag förstår vad som väntar, men det är ett så fruktansvärt tungt beslut att ta när vi växt upp tillsammans. Han kom till oss som kattunge när jag var 9 år, för 14 år sedan.
En 14-årig katt har inte några supernjurar. Och njurvärdena beror inte på de snabba foderbytena. Självklart är det här ett fruktansvärt tungt beslut för dig som levt nästan hela ditt liv med din katt.
Försök, det är svårt jag vet, att se det som den yttersta kärleksgåvan att han ska slippa kämpa och lida mer.
Ja, jag vet, jag får försöka tänka så. :(
Beklagar verkligen