Bajsar i köket, hjälp!
Hej alla duktiga kattmänniskor på iFokus!
Jag har ett litet problem, min lilla hona på 5 månader har börjat bajsa i köket. Hon krafsar och krafsar bredvid vattenskålen sen sätter hon sig där.
Hon kissar alltid i lådan och gör även nummer två där ibland. Det första vi gjorde var att skaffa en låda till, så nu har hon två på olika ställen i lägenheten (på 73kvadrat)
Men problemet fortsätter. Nu börjar jag fundera på om jag bör byta strö, har nu Peewee som hon haft hos uppfödaren, men tänkte att hon kanske tycker det är obehagligt.
Vad ska jag prova istället? Är everclean det bästa? Isf ska jag bara köpa en back från ikea?
Tack på förhand :)
testa klumpbildande sand finns många märken att välja på..
Problemet kan även bero på könsmognad
Könsmognad kan vara en orsak, att hon inte tycker att lådan är tillräckligt ren en annan och en tredje att hon inte gillar ströet. Försök med en riktigt finkornig sand. Det finns även av andra märken än EverClean.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Lådan rensas så fort hon varit där, förutom när både jag och sambon är på jobbet samtidigt (vilket händer väldigt sällan) Så förhoppningsvis är det inte det ;)
Men om vi provar en finkorning sand ska vi ställa fram en låda med det och låta en låda med peewee vara kvar och se vad hon föredrar?
Om det är könsmognad är det bara att vänta ut det då?
Tack för all hjälp :)
Om det är könsmognad, kastrera så försvinner sannolikt problemet. Finns ju inga garantier för någonting, men ni slipper att hon kommer att kissa på olämpliga ställen.
Bra att testa att ha olika underlag i olika lådor till dess ni ser vad hon föredrar.
Vi ska kastrera henne så fort hon blivit 6 månader :)
Är det dumt att vänta till dess och se om det blir bra innan vi testar nytt strö? Både jag och sambon gillar peewee skarpt nämligen. Men byter ju självklart om skruttan inte tycker om det :D
Det är dumt att vänta eftersom hon kan bli fast i ett sätt att agera om hon får hållas för länge. Tycker ni ska testa med sand. Och det är inte heller nödvändigt att vänta till 6 månader med kastrering.
Byt sand i en låda och ha peewee kvar också så hon kan välja. Finkornig sand. Pussy kompakt är bra men dammig. Ca le cat är jättebra och beställs här: www.callecat.com. Vänta inte då finns risken att problemet cementeras. Var är katt-toan? Badrummet är inte bästa platsen, hallen är bra t ex. Rengör med såpa där hon bajsat så det stinker starkt och hemskt. :-) Flytta vattenskålen.
Tack för all hjälp ska skaffa ny låda imorgon! Vi har en låda på toan och en i hallen! :)
Vad har hon för typ av låda? Öppen eller stängd (har aldrig använt pewe - kanske är alla likadana?)? Kanske tycker hon det luktar illa när hon bajsar om hon har lådor med tak, värst brukar det vara om de även har lucka.
Lycka till!
Om ni flyttar ena lådan till köket det kan ju även hjälpa. Sen är det bra att ni ska kastrera henne eftersom jag tror detta fenomen kan ha med könsmognad o göra, inte helt ovanligt att hon katter vid löp gör något behov utanför kattlådan.
Båda lådorna är öppna! Nu har vi köpt en hög låda å fyllt med finkornig sand så nu får vi se vad prinsessan föredrar! :)