Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1502 ggr
[VikkiF]
0

Hjälp med färg.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var iväg och kastrerade min huskatt Svea så försökte veternären klura ut vilken färg hon har. Hon sa tillslut med en ganska stor osäkerhet att hon är rödtigrerad med vitt. Tänkte bara höra om det kan stämma eftersom jag inte har någon kunskap alls om alla olika färgnamn.

Tacksam för svar.

Svea är den långhåriga som ligger längst fram :)

[VikkiF]
0

Här är en bild till.

[VikkiF]
1

En till

MonicaLagerquist
0

Jag skulle säga röd - vit.Men för att vara helt säker skulle jag vilja se en bild på hennes ansikte.

Stolt ägare till tre La permer

[VikkiF]
0

Och en till :)

[VikkiF]
1

Ansiktet

[Murvel]
2

Vilken sötnos!

Kan inte svara på din fråga då jag inte vet hur man avgör exakt om det är "spökmönster" eller ej. Men kom att tänka på när min veterinär skulle skriva in färgen på min katt som sägs vara rödspigre med vitt (antingen rödtigre eller rödspotted, eller båda :P), men helt klart röd med vitt. Färgen som veterinären skrev blev kort och gott: gul.

Eftersom din katt har liknande färg så säger jag alltså: gul! Flört

Skämt åsido.

Men jag har för mig att man måste se kattens öron bakifrån för att bedöma?

Gatukorsning
0

Jag kan absolut ingenting om färger men måste bara inflika att hon är bra söt katten din!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

IceJossan
0

Underaidan av svansen är ljus och det lilla röda som är vid munnen är ljust så hon borde vara tigré. Så rödtigré med vitt då :)

OberonsMatte
0

#5 En mönstrad röd katt har vita "glasögon" och vita öronhår och vita öronkanter, så jag tror att din veterinär gjorde rätt bedömning när det gäller färgen på din katt, dvs. rödtigré och vit. Just när det gäller röda och cremefärgade katter kan det dock vara svårt att skilja på en mönstrad katt och en genetiskt omönstrad katt med s.k. spökmarkeringar.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
1

Jag tycker att katten ser solid röd-vit ut.Den skulle vara betydligt ljusare runt ögonen om den vore mönstrad.

Stolt ägare till tre La permer