Introducera katt till en annan
Min käre far gick med på att äntligen få skaffa en kattunge, Det är det att vi har en 6-7år gammal kastrerad hane hemma och vi har ju ingen aning hur man sätter ihop nya katter till varandra, Romeo som han heter har ju alltid bott ensam men han är utekatt så vi har ju sett hnm leka med andra katter också. :-p
Vilket kön är bäst att skaffa då?
och hur bör vi göra när kattungen kommer in i bilden?
Mvh
Vad kul att pappa gått med på att skaffa en katt till! Är det nödvändigt att ni skaffar just en kattunge? Kan ni inte tänka er en vuxen, men ändå yngre katt istället? Det skulle jag rekommendera om inte Romeo är en lekfull krabat.
Kön är inte väsentligt så länge det är kastrerade katter. Det finns två skolor, i princip, när det gäller att introducera katter till varandra. Den ena förordar att man håller katterna åtskilda en period och långsamt låter dem vänja sig via nätdörr. Den andra, som jag själv föredrar, är att låta katterna träffas omgående men hela tiden under uppsikt. Behöver man gå hemifrån den första veckan, stäng in nykomlingen om det visar sig att den första katten inte är helt road av sällskapet. En äldre katt kommer nästan undantagslöst att ge en kattunge ett antal örfilar för att den ska lära sig veta hut. Det ingår i processen och man ska inte bry sig med det, så länge det inte är ordentliga slagsmål där de hugger varandra.
Be att någon annan kommer med den nya katten, oavsett ålder på den. Då är det inte ni som släpat hem konkurrenten
Ge den första katten 98% av all uppmärksamhet så han inte känner sig åsidosatt. Tids nog kommer ni kunna gosa lika mycket med båda katterna. Om det är kelgrisar ni har.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#1 Självklart kan vi ta en lite äldre katt också, kikar lite på djurskyddet där vi bor, finns en hel del fina katter :-)
Tror då att vi kör på det sätt du föredrar. Romeo vänjer sig nog snabbt med lite tålamod!
tack för svar :D