Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 2917 ggr
Linboll
0

Vad kan hon ha för påbrå/ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en räddad katt, de var en hel kull plus hundvalpar. (Från en urballad uppfödare?) -Som blivit uppnappad av ett katthem för två år sedan och är nu hur go som helst. Hon heter Smulan.

Hon är väldigt lång och slank, extremt smidig och hoppar högt, tex över en stolsrygg från golvet utan problem. Hon gillar att vara med hela tiden och följer efter mig ofta.

Jag har en annan katt med, en trefärgad bondkatt, som ser heeelt annorlunda ut.

Smulan har gula/bärnstensfärgade ögon, är helt svart och har tofsar på öronen. Just pga tofsarna och den avlånga slanka kroppen tänkte jag att det kan vara någon ras i henne.

Bifogar halvtaskiga bilder..

Här ser man ansiktsformen och tofsarna.

Hälsningar Anna med pälsklingar!

mikkan01
0

Är dålig på kattraser men både skogisar och maine coons brukar väl ha tofsar på öronen? Rätta mig om jag har felGlad

~mikkan

Linboll
0

Jo, men oj glömde skriva att hon är korthårig med! Det är ju inte skogisar och maine coons. =/

Linboll
0

En till bild där man ser ögonen, jättesvårt att få en bra bild på henne då jag inte kan använa kameran för datorns minneskortläsare inte vill fungera..

OberonsMatte
1

För att en kattunge ska kunna bli långhårig krävs att båda föräldrarna är långhåriga eller bär på långhårsanlaget. En långhårig raskatt parad med en korthårig katt (utan dolt långhårsanlag) blir alltså alltid korthårig.

Om det finns raskatter i din katts ursprung är omöjligt att säga. Är det inte rasrena parningar blir resultatet oftast att de ser ut som en "vanlig korthårig huskatt". Även bland "äkta" huskatter (utan rasinblandningar)finns det dock väldigt stora helt naturliga variationer på både utseenden och pälslängder.

Sajtvärd Katter iFokus

Linboll
0

Aha, okej. Bra att veta!

Hade varit spännande att veta vad hon är lik för något bara.

Hon är två år nu och "vuxen" så hon har ju vuxit klart och ser inte ut som någon annan huskatt jag sett.

Det spelar ingen roll vad hon är, men det är lite kul med funderingar. =)

Vixxen
0

Jättefin huskatt!

Linboll
0

Tack! =D

OberonsMatte
0

#5 Lodjurstofsr på öronen förekommer (förutom hos huskatter med lodjurstofsar) främst hos Norsk skogkatt och Maine coon.

Norsk skogkatt och Maine coon skiljer sig dock åt väldigt mycket när det gäller profil, ansiktsform och uttryck. Dagens Norska skogkatter har en väldigt rak profil, lång nos och trekantig ansiktsform, medan en Maine coon har en fyrkantig ansiktsform, bruten profil och stora och markerade noskuddar.

Den norska skogkattens raka nosprofil kan slå igenom ganska tydligt i rasblandningar, så har din katt en typisk lång och rak skogkattprofil kan man (ihop med örontofsrna) misstänka att det finns en och annan skogis i släkten, men säker kan man aldrig vara utan att veta.

Sajtvärd Katter iFokus

Linboll
0

Här kommer en bättre bild!

OberonsMatte
1

Jag lägger in en bild på min Norska skogkatt Moltas, så kan du se hur en skogisprofil brukar se ut (även om det även bland renrasiga katter finns individuella skillnader):

Sajtvärd Katter iFokus

Slashignore
2

OT! Men Moltas är otroligt lik vår katt Lova!

annzoo
0

har en korthårig raskatt med toffsar i öronen dock ej rastypiskt för rasen.

svårt att sia om det finns någon raskatt i din katt och sedan är det ju klart att din andra katt som är 3färgad (sköldpaddsfärgad?) ser annorlunda än en svart katt

Linboll
0

Ja, klart min trefärgade ser annorlunda ut i färgen, menade mer i typen av katt. Jag tyckte mest det var en kul sak att höra på ett kattforum om, för som i tex sista bilden ser hon ju nästan ut som en oriental i ansiktet (så utskuret och mejslat) och det är enda bilden tagen med en riktig kamera.

Som sagt, det spelar ingen roll vad hon är, bara kul att höra hur ni tänker. =)

#12 Vad har du för korthårig raskatt med toffsarna?

OberonsMatte
1

#11 Ja, verkligen. De ser ut att ha doppat nosen i grädde på precis samma sätt båda två!Glad

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
0

#13 en bengal :p

Linboll
0

Jaha #15.. haha.. Åh de är så vackra. En vän till mig har två bengaler och hanen är så stilig. Underbart färgdjup.

Men jag har inte tänkt i de banorna när det gäller Smulan. :P

Är hon/han aktiv och ska vara med eller lugn och knäkatt?

Hans är väldigt pratiga och den ena mer lugn och på sin kant och hanen jättenyfiken nio år gammal.