Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 857 ggr
Rebeckomberga
0

Kiss vid matskålen...?

Mina 4 månaders gamla kattungar Astrid och Agneta. Jag såg nu det var guldbleck både på väggen och golvet.. Luktade kiss.. Det bekymrade mig att det skedde vid magplasken.. Varför? Jag rengör varje dag kl 16 sen 17 dec och det har varit jättebra. Jag har varit hemma varje dag (hemmafru) Är de fortfarande "bebisar" eller är det nåt som inte står rätt till? Orolig matte

Katthemsmatten
0

Litet tidigt kanske för att vara tecken på könsmognad. Platsen är litet märkligt vald också tycker jag. Om det händer igen, kontakta din veterinär.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rebeckomberga
1

Gulfläkt + matplats (satans T9 iPad)

Katthemsmatten
0

Jo, förstod att det skulle vara gul fläck, respektive matplatsen Flört

[PysselMatten]
0

Rengör du lådan en gång om dagen?

Rebeckomberga
0

Ja och lägger nytt sand.. Hon har kissat i lådan efteråt nu också..

Anita N
0

Vad rengjorde du fläcken med? Använder du tex klorin så luktar det kattkiss och de kommer att sätta sig där igen för det luktar rätt enligt dem. Använd tex ättika att göra rent så försvinner lukten utan att katterna tycker det luktar toalett. Ett annat alternativ är att sätta en låda där som du sen flyttar ut etappvis till rätt toalettplats. Lycka till.

Glad Skåning

[PysselMatten]
0

Vet du ungefär vilken tid "olyckorna" händer? Tänkte om det är relaterat till något som händer då? Du vet väl att du inte behöver byta ut all sand i lådan varje dag, om du bara rensar den på kiss och bajs 2-3 gånger dagligen.Du kan ju i så fall hellre lägga de pengar, som det måste kosta att byta ut sanden dagligen, på en dyrare sand som håller lukten borta. Du bör ha ett ca 10 cm tjockt lager av Kattsand i lådan, vilket ungefär motsvarar 10 kilo sand. Det räcker i regel att byta ut all sand och diska lådan en gång i månaden…tänk bara på att inte använda något starkt rengöringsmedel, utan helst bara varmt vatten. Hoppas detta kan vara till någon hjälp :-)

Rebeckomberga
0

Hon hade inga problem med lådan innan. Duschar och tvättar lådan med kroppstvål och de varit i lådan efteråt utan problem.. Kisset skedde igår vid lunchtid 2 meter ifrån mig.. Har ett nytt problem nu med samma katt. Skriver nytt inlägg suck

Katthemsmatten
1

Då tycker jag du ska kontakta veterinären. Det kan mycket väl vara tecken på att hon har en urinvägsinfektion och den behöver i så fall åtgärdas. Ju förr, ju bättre. Det är mycket smärtsamt för katten och det finns risk att hon för lång tid förknippar lådan med obehag om hon inte får hjälp.

Whirlie
0

Säger som Katthemsmatten, kontakta veterinären. Se till att de tar ett urinprov (eller, du får kanske grejer att ta ett urinprov med själv) och om det behövs ett ultraljud på urinvägarna. Min katt hade kissa-bredvid-lådan problem i flera år och det visade sig bero på smärta från urinvägarna. Hon kissade på lådan för det mesta men ibland vid konstiga ställen.

Hoppas det ordnar sig! Lycka till!

IceJossan
0

Kan kissningen vid matplatsen vara en revirmarkering eller protestgrej antingen från Agneta som inte får dricka vatten utan att behöva vada fram till skålen, eller av Astrid som är uttråkad och därför håller på med vattnet i brist på annat att göra? Jag tror mest på det förstnämnda.

Rebeckomberga
0

Agneta är ledartyp och Astrid är lite rädd för henne.. Men för övrigt brukar Astrid bjuda på.. Ja jag får kolla m veterinären!! Tack