Lugnare och kelnare katt
Jag har bara en liten undran mest. Har en två-årig katthona. Hon har alltid varit väldigt stimmig och busig av sig. Det är hon fortfarande, men något jag har märkt under kanske 1-2 veckor nu är att hon bara sådär blivit mer för att kela och gosa, och hon har börjat jama en del med. Har ibland misstänkt löp, men de misstankarna har snabbt försvunnit igen eftersom hon inte beter sig som när hon löper, utan snarare som att hon är på väg in i ett men inte är där ännu. Kan de bli såna här ett tg innan de börjar med sin löpperiod? Detta är alltså mest en nyfikenhetsfråga, inte att jag är orolig eller något, hon är för övrigt precis som vanligt med lek och spring och bus och ätande, men hon är ännu mer tillgiven. Ska även tillägga att hon är innekatt och inte har smitit ut, då jag bor på tredje våningen i lägenhet. så det är ingen chans/risk att hon träffat någon kattpojke alltså, så slipper vi gå in på det.. Utan snarare bara nyfikenhet. Kan det vara såhär en tid innan löp eller kan det bara bli såhär när de t.ex. blir äldre? Och så vidare.
Det kan vara löp och det kan vara att hon inte är ungkatt längre. Går inte att avgöra :) Ang. det där med att inte gå in på "det", så kommer du garanterat få kommentarer på det ändå, eftersom det är så betydligt bättre även för hälsan att kastrera. Så det ska du väl göra ändå hoppas jag :)
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Precis, man ska altid kastrera en katt som inte ska gå i avel för att det finns medicinska risker med att hålla katten fertil, plus att en fertil katt blir mer stressat psykiskt.
För en honkatt handlar det bland annat om att risken för livmoderinflammation höjs rejält för varje gång hon får löpa tomt (löpa utan att bli dräktig), och behandlingen heter oftast kastrering, men att kastrera en sjuk katt med feber och varfylld livmoder är ju naturligtvis mycket mer riskfyllt än att kastrera en helt frisk katt.
Sen så är det så att en honkatt som löper nästan bara tänker på att få para sig, så under den tiden får hon inte riktigt vara sig själv, och inte kan hon onanera för att lätta lite på trycket heller. Tänk dig själv hur det hade varit att springa runt och vilja ha sex så det bara skriker om det utan att kunna göra något åt det alls… Och får hon tag i en hane så är det inte skönt på det sättet vi människokvinnor har när vi har sex utan det gör faktiskt ont.
Så nej, jag har inga kommentarer på vad det gäller att hålla din hona fertil vad det gäller huskattpopulatipnen, däremot för hennes skull bör du kastrera 
Varför är hon inte kastrerad? Bara en nyfikenhetsfråga.
Att hon inte är kastrerad är för att det helt enkelt inte blivit så. Har ingen annan förklaring heller så tänker inte dra någon. Men ska kastrera henne, förhoppningsvis detta året, min prio är att få ett jobb, just nu kan jag mest bara lägga undan pengar så att jag främst kan köpa mat och betala boendet så jag och katten slipper springa på gatan.