Katt med bajs i pälsen
Hej kattfolket!
Min fyramånaders lilla ragdolltjej har problem med att det fastnar bajs i pälsen på henne efter nästan varje toabesök… Vilket innebär att jag måste tvätta rumpan på henne och hon HATAR det, skriker och river.
Hon äter Mjau mjukmat och Applaws torrfoder, dricker bra.
Känns som det beror på att hon äter mjukmat som avföringen är mjukare.
Vad kan jag göra annat än tvätta? Förebygga på nåt sätt?
Klippa bort lite päls?
Inte kul för varken henne eller mig just nu…
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Äter hon samma mat som hos uppfödaren? Är hon lös i magen eller är det största problemet att bajset fastnar i pälsen?
Är det samma mat som hon åt hos uppfödaren? Foderbyten brukar märkas på avföringen.
Eftersom hon äter två sorters mat kan du ge endast det ena ett tag för att se vilket hon tål bäst.
Att bara duscha rumpan lite snabbt med vatten brukar vara det effektivaste och snabbaste sättet att tvätta rumpor på. I förebyggande syfte kan man också frisera rump-pälsen försiktigt (med en kam emellan sax och hud) så att det inte finns så mycket att fastna i.
Sajtvärd Katter iFokus
Problemet är att det fastnar… Inte direkt lös, mer att jag är van lite hårdare avföring eftersom den äldre katten vägrar blötmat och bara äter torrfoder.
Men då ska jag klippa henne lite :)
*Det blir som det ska*
Kan rekommendera sprayen "Grooming Aid", mycket behagligare än duschar…
- Spraya och vät ner ordentligt i pälsen där bajset sitter
- Låt verka en stund
- Blöt ner en frottétvättlapp (har köpt billiga på IKEA) med varmt vatten
- Krama bajset ur pälsen (arbeta runt så att du använder en ren del av tvättlappen) med tvättlappen
Använder det till mina skogisar när det skett olyckor, ffa brukar ena skrutten lyckas sätta fast konkelbär i pälsen ibland, och det är betydligt enklare att använda grooming aid + tvättlapp än att brottas med ~7 kg ovillig katt i badkaret. Har det varit riktigt nerskitet (som vid diarré) så har det hänt att jag först sprayat med grooming aid, låtit det verka och sedan spolat baken i badkaret…
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
Det har varit lika dant med mina raggisar. Den äldre har nu lärt sig men den lilla får jag ducha rumpan på ofta.
Hur har den lärt sig menar du?
Hon tvättar ju själv en del men när det är klumpar går det ju inte få bort själv…
*Det blir som det ska*
Hon har lärt sig att sätta sig rätt så att det inte fastna.
Ahaa ja men då hoppas jag att min lilltjej lär sig det också :)
*Det blir som det ska*
Ta bort duschmunstycket på duschen så väser inte vattnet vilket gör en del katter mer panikartade än andra. Då får man en stor slangstråle som är tyst och mycket vatten. sen kan man använda en tumme/finger för att göra strålen bredare eller så. Fungerar utmärkt här, visst katterna gillar inte läget men de accepterar det.
När vi gör tvättar hela katten så är knepet densamma och då att få katten så genomblöt så snabbt som möjligt då den är genomsur så lugnar de ner sig.
/Fridaybrew
Jag häller upp vatten i handfatet först, så hon inte ska bli skrämd av någon stråle…när jag sen ska skölja henne, ja då blir ju paniken större hos henne, stackars liten! Ibland så gömmer hon ansiktet i min hals, då lugnar hon sig litegrann iaf :)
*Det blir som det ska*
Tvättservetter för bäbisar kanske funkar bättre? 
Jag tvättar min grabb med en svamp. Nu har jag fördelen att jag bara behöver fråga honom om han har bajs i pälsen så drar han in i badrummet för att få hjälp att bli ren. sötnosen. Använd inte tvättservetter eftersom de innehåller medel som inte är lämpliga att katten skickar i sig.
Glad Skåning
Haha va sött, så han har lärt sig!
Nä dom där våtservetterna (för bebisar eg!) kan man ju typ ta bort färg från väggen med… inte bra.
*Det blir som det ska*
Jag trimmar min långhåriga katt där bak. Runt "öppningen" och även ner om benen lite. På henne fastnade det även Kattsand efter det blivit lite blött av kisset, så det såg väldigt ohygieniskt ut. Hon älskar att bli trimmad så det är positivt. Ser väldigt vårdat och fint ut också om man gör det snyggt! :) Det är mitt bästa tips!
Tack så mycket! Jo jag har klippt henne lite runt där och ner mot bakhasorna.
Fick dock ta bort lite bajs även idag…:(
*Det blir som det ska*
Försök ta bort lite till då kanske? :) Lättare med trimmer tror jag, jag hade själv aldrig vågat klippa min med sax med rädsla för att råka komma åt skinnet. Tror både du och din kise kommer trivas bättre med det! :D
Ja så länge man inte ska ställa ut så gör det ju inget att man trimmar bort :)
*Det blir som det ska*
Ja så länge man inte ska ställa ut så gör det ju inget att man trimmar bort :)
*Det blir som det ska*