Krafsar utanför lådan -IRRITERANDE
Hej!
Nu är det så att jag har två kattflickor som är ca 8 & 10 månader. De är fullt rumsrena och allt sådant, enda problemet är att när de ska krafsa över kiss/bajs, så krafsar och krafsar och krafsar de för fullt, och det är inte alltid att de krafsar i lådan. Utan de krafsar utanför, och krafsar ibland in toamattan i lådan. Sanden hoppar och far åt alla håll.
Vad ska jag göra? Har ni några tips?
Har du skvättkant på lådan? Annars är låda med hus guld värt när man har katter som "kastar" sand. Vår katt kraffsa vägg förr tills vi bytte till låda med hus. Vad är det för matta du har? Grövre tyngre mattor med hål i likt de i ingångar på affärer kan en katt inte lyfta om du nu absolut måste ha en matta.
Vad har du för slags lådor och sand? Hur stora är lådorna och hur tjockt lager av sand är det i dem? Hur ofta rensar du bort kissklumpar och avföring? Hur många lådor har du?
Krafsande på andra ställen än i lådan kan bero på att lådan är för trång eller att det är något obehagligt med sanden.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Vad menar du med skvättkant? Jo, jag har funderat på att skaffa "huslåda", då jag tänkt att de inte borde kunna krafsa så mycket utanför då!
#2 Jag har en låda som det egentligen ska sitta ett "hus" på, men jag valde att inte ta det, då min mamma skulle frakta det till mig. Jag kan inte måtten på lådan men den är väl ungefär 35-40 x 45-50cm eller något liknande, och har väl ungefär en dm sand som det stod på sandförpackningen… Jag rensar den ungefär varannan dag, men de krafsar även om jag nyligen gjort rent lådan…
#3 nu är jag inte bäst på att förklara men kant som går innåt på lådan runt om, det går oftast att ta bort också. Som lådan i länken där kanten inte är fastsatt på bilden. http://www.hundokattbutiken.se/rwdx/cache/200x200_Kattlada_utstallning.jpg
#4 Nu förstår jag! Nej, sådan kant har jag inte, men jag ska ner till min mamma nu i vår, och då kommer mina bebisar att få åka med mig, då tror jag att jag kommer sätta "tak" på lådan!
#3 Två katter bör ha 3 lådor som rensas från avföring och kissklumpar minst varje morgon och kväll (alltså 2ggr per dag). En låda som rensas varannan dag låter inte fräscht på något sätt. Katter är renliga djur.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Problemet är var jag ska ha alla dessa tre lådor då jag endast har en liten etta. Lådan står inne på toan och skulle jag rensa den morgon och kväll så skulle jag inte ha någonting att rensa!
#7 Åjo, det skulle du när du har två katter. Meningen är alltså att kattlådan ska vara ren och fräsch när katten går dit, inte full av illaluktande bajs och kissklumpar. Katter krafsar för att försöka dölja lukt och synliga spår av avföring och kiss. Är sanden för smutsig att gräva i gräver man på annat bara för att ge utlopp åt instinkten.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag får väl försöka göra det morgon & kväll, trots att jag tvivlar på att jag hinner det då jag har skola varje dag. Men det är värt ett försök.
#9 Klart att du hinner!! Förbättrar du inte kattlådesituationen är risken väldigt stor att katterna börjar kissa på andra ställen än i lådan och då blir det riktigt jobbigt.
Sajtvärd Katter iFokus

Man hinner! Jag hann ca 6 ggr/dygnet trots jobb, buköppnas ponny som tog vääldigt mkt tif, tvätt, disk, matlagning, städning m.m Tar ju bara ett par min.
Om du sätter "hus" på lådan, tag bort luckan så att det inte blir för instängt. Vad då inte hinner? Det tar ju bara några minuter.
#12 Tack för tipset! Men om vi säger så, jag har redan problem med att hinna till skolan i tid. Men som sagt, jag ska försöka.
Och ni kan gärna sluta hacka på mig om jag hinner eller inte. Nu är det så att jag har väldigt ont om tid på morgonen, och kanske inte har tid med "några minuter". Och som sagt, de har ju klarat sig i över ett halvår med hur det är nu, så jag tror ju inte direkt att de dör om jag inte rensar två ggr/dag.
Du får väl gå upp 5 min tidigare då. 

Nej, de dör inte, men de mår dåligt, och det kan som andra redan sagt ge direkta konsekvenser i form av att de kissar och bajsar på andra ställen efter ett tag, såsom i duschen, i vasken, i handfatet, på golvet, i soffan, i din säng, på mattor, på kläder som råkar ligga framme… kort sagt finns det få ställen en katt som är missnöjd med lådan inte skulle kunna kissa och bajsa på, och allihop gör livet betydligt surare för dig än att ställa klockan fem minuter tidigare och se till så du får masat dig upp vid den tiden också.
En katt kan gå länge på en låda den egentligen tycker är för smutsig, men en vacker dag så klarar den det inte längre utan börjar gå utanför, och det kan vara så att den antingen knappt går på lådan alls längre eller att den går där oftast men inte om det redan är för mycket kiss och bajs i den.
Och jag kan säga så här att när det väl brister för en katt vad gäller lådsituationen så är det mycket, mycket svårare att få det att funka än om man hade åtgärdat det hela innan, och den kanske aldrig någonsin igen kommer att acceptera att dela låda med en annan katt, eller kissa och bajsa i samma låda ens.
Det här säger jag absolut inte för att hacka på dig, utan för att hjälpa dig, så att du inte ska få dessa problem i framtiden. För det är det du riskerar, och blir det så så kommer det varken blir roligt för dig eller dina katter.
Jag skulle föreslå att du skaffar en plastback med höga kanter som du fyller med 15-20 cm sand, och aldrig låter det lagret gå under 10 cm. Dels skvätter det mycket mindre sand åt alla håll tack vare djupet på lådan och dels så blir det grävvänligare och sanden håller sig fräsch längre. Sen måste du fortfarande rensa minst två gånger om dagen, men en sådan låda med den sandmängden minskar risken för att en eller båda katterna slutar acceptera att dela på bara en låda oavsett hur ofta man rensar.
En låda med huv rekommenderar jag inte, även om man tar bort luckan blir luften gärna instängd.
Vill man gömma lådan är en sådan här jättebra, har man dessutom en bra matta mellan själva lådan och ingångshålet man sågar upp (rekommenderar ena nedre hörnet på framsidan) så blir sandspridningen minimal
Dessutom kan man plocka ut lådan från toaletten och alltså slippa den mindre trevliga kombinationen av Kattsand och vatten på golvet, jag har min i hallen till exempel.
Hmm har oxå en hona som krafsar utanför lådan, även när den är precis nyrensad och hon inte ens gjort något i den. Har två lådor, en stor IKEA-back och en med huv fast med borttagen lucka. Använder Tigerino Kattsand som är finkorning, klumpbildande och parfymfri, delar upp en 15 kilossäck på båda lådorna när jag byter all sand. Min hankatt verkar nöjd.
Tror ni att hon är missnöjd så det är därför hon krafsar utanför?
Jag får se om det blir någon förbättring nu när jag rensar morgon och kväll (även fast det max är en bajskorv att rensa varje gång…)
Katten krafsar runt lådan eftersom kattsanden är full. Och inte av en doft utan av två. Och katter vill krafsa över sitt med sin doft eftersom katter är rovdjur som har revir och revir markerar dom med min, öron, tassar, klor och urin. Ingen tjafsar om sandbyte. Utan det är viktigt om du vill få bort deras beteende. Sen kan det bero på för liten låda. Vet du vad det är för mått? Och när köpte du lådan? Krafsar någon av dom mer utanför lådan än den andre? Med vänlig hälsning, Sven
Det jag tänkte förut kan vara annorlunda nu. Alla människor kan påverka.
#17 Kan du sluta tänka på din egen bekvämlighet och se det till katternas hygien istället? Hur kul tycker du det är att gå på en skitig toalett?? Du har fått många råd och mycket goda förklaringar till varför dina katter gör som de gör. Och dessutom har du fått veta vad som kommer att hända om du ändå inte följer de goda råd du fått.
Du startade tråden och bad om råd - följ dem då!!
Medarbetare Hittekatter iFokus

#17 Jag hade inte velat gå på toaletten om där ligger en bajskorv i den.
#16 Om kattlådan alltid rensas ofta (så att katten inte av gammal vana utgår ifrån att sanden är smutsig) kan krafsandet på andra ställen bero på att katten förknippar sandkrafsandet med andra obehagliga upplevelser. Finkornig sand är behagligast för tassarna, men då kan obehaget bestå i att sanden dammar eller att lådans konstruktion gör så att sandkorn sprätter mot kanterna och tillbaka på katten.
Sajtvärd Katter iFokus
Teddy gjorde likadant. Ena sidan på min tvättmaskin har en hel del repor. Men när jag bytte låda från en vanlig katttoa till en stor plastback med ca 10 cm sand i botten så har det helt försvunnit. Så det kan jag varmt rekomendera. Risken med att sätta tak på lådan är att luten stängs inne och katten blir värre i stället för bättre.
Att man inte har tid att rensa lådan två gånger om dagen tvivlar jag på. Man får helt enkelt anpassa sitt liv efter djuren. Det är ju något man beslutade att göra när man skaffade djur.
#13 men jisses männska!! Att du har svårt att komma till skolan i tid är väl helt ditt eget ansvar? Klliv upp 10 minuter tidigare så ska du se att du både hinner rensa låda och ta dig i tid till skola! Dags att växa upp och ta lite ansvar!!
Och är det som du skriver att det bara finns en liten bajskorv i lådan vid varje städning, så skulle jag ta mina katter till veterinären, för det låter helt klart osunt!
Om du inte vill byta i kattlådan så kanske du inte ska ha katt?
Jag byter i mina kattlådor direkt efter att kattorna varit där. Jag hinner ändå med allt som jag vill göra. Och sedan tar det ju liksom inte flera timmar att byta i lådorna :)
Medarbetare på Pokémon Ifokus
Som jag skrev tidigare så har jag börjat tömma morgon och kväll, fler behöver inte klanka ner på mig för det. Och jag tackar för alla råd jag har fått, och jag hoppas på att få se förbättring, men jag kan inte göra allt på en gång.
Av tidigare erfarenheter så har vi aldrig behövt rensa två gånger/dag och det var därför jag undrade. Men som sagt, jag rensar nu varje dag, men har inte sett varken förbättring eller försämring.
Har du inte plats för två lådor på toa då? Tänkte ifall det blir stressigt på morgonen och du inte hinner så har de ju en extra låda att gå på ifall de finner den första smutsig?
Det har jag tyvärr inte, bor som sagt i en etta, så det är knappt rum för ett badrum ;)