Skillnad på blandras och bondkatt?
Är dessa två inte samma sak?
Jo, det är samma sak :-D
jo det är det :)
Ok, för jag såg någon tråd att någon gjorde skillnad på dessa och jag har alltid trott att det är samma sak :)
det är många som tror att det är olika, trodde jag också förut 
Huskatt är en annan benämning för bondkatt och blandras med…
Tror de beror på alla dessa blocketannonser där folk skriver typ såhär - Katterna är blandraser eftersom mamma är helig birma och pappan bondkatt.
Bondkatt, blandras, huskatt - samma sak.
Jag skulle inte kalla dem för samma sak. En bondkatt har genom naturlig selektiv avel "tagits fram" från gamla stammar i Sverige. En blandras är en blandning mellan två eller fler raser.
Det ena är en katttyp med en funktion, det andra något någon uttråkad ägnat sig åt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
blandras tänker jag "nått renrasigt "korsat med bondkatt eller okänt
en bondkatt för mig är okänt korsat med okänt (härstammning allså)
Huskatt, bondkatt och blandras är samma sak…eller skulle det vara finare bara för att ena föräldern är renrasig…skulle inte tro det…
det har jag inte sakt men det är min deffinision på blandras VS bondkatt
Sök huskatt på google och gå in på wikipedia så kan ni ju läsa att det är exakt samma sak…
Det är inte finare om båda föräldrarna tillhör samma ras heller Isjen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Huskatt Här är länken
det fina ligger i betraktarens ögon!
Vissa tycker det är fint med en raskatt och vissa tycker det är finare med en blandras/bondkatt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#14 Jag håller med dig, jag har själv två underbara huskatter/bondkatter…de är mina ögonstenar
och du tror på allt som står ute på nätet?
har fått reda på att 118118 har gjort bort sig och kan inte alls kan allt
och det är väl klart att det finare med raskatt men det är inget som påstår att det är bättre!!
Orka!
lol ja tror att det ekar här va??
Nej det är inte finare, enbart dyrare. Men det finns många människor med dåligt självförtroende som identifierar sig själv med sitt djurs stamtavla.
Wikipedia ska man alltid ta med 30 nävar salt, jag kikade in på ne.se och de har inte med ordet blandras i deras definition av vad en bondkatt är. Jag vidhåller fortfarande att bondkatten är en "funktionsavlad" katttyp.
Både blandras och bondkatt är huskatter, dock skiljer jag ändå inbördes mellan de två. En blandras är för mig med känt rasinslag (jag säger dock alltid huskatt om blandraser) medan bondkatt är de där man inte känner till bakgrunden alls och då katten är hittad, född på en bongård, minkgård eller liknande (kallar jag för bondkatt).
Alla katter utan stamtavla räknas som huskatter.
Däremot blir det ju huskatter med olika bakgrund om det är t.ex en som är en blandras mellan två renrasiga. Men fortfarande huskatter allihopa.
Och tror det många gånger kan vara svårt att faktiskt se skillnad på det vissa anser är en bondkatt, och en annan huskatt som kanske har raskatt i bakgrunden.
Jag menar nu finns ju raskatten europé som faktiskt är den gamla svenska huskatten.
Så personligen kan jag tycka det är svårt att dra en gräns med vad som är vad så jag håller mig då till ordet huskatt där alla helt klart räknas in :P

Ja, både bondkatt och blandras räknas som huskatt och går därmed under samma definition.
Enl ne.se finns inte bondkatt utan är en huskatt. En huskatt är samtliga katter som saknar stamtavla. Jag kan väl sträcka mig till att kalla en huskatt för blandras men då vill jag veta att ena föräldern har stamtavla. De flesta "blandraser" som finns på Blocket är rena huskatter utan rasinblandning.
Funktionsavlade katter finns inte som hos hundar. Man kan avla till viss del på temperament men om man blandar två raser är det knappt att man kan se vartifrån kattungen har sitt ursprung. Detta eftersom kattaveln började långt efter hundaveln och man har inte kommit lika långt och därmed kan man inte avla på spcifika egenskaper.
Naturlig selektiv avel ställer jag mig också frågande till då det många gånger kommit fram att katter på just bondgårdar är väldigt inavlade. Katter frågar ju inte direkt sin partner om de är släkt eller har några ärftliga sjukdomar. Jaktinstinkten finns hos alla katter. Renrasiga katter kan tom vara bättre råttjägare än vad vissa "bondkatter" är. Bondkatter med gamla stammar är nog svårt att hitta om man inte tittar på Europen. Som är en raskatt som bygger på den Svenska Gårdskatten?
Jag har en raskatt och en hittekatt. Jag tycker inte den ena är "finare" än den andra. Visst jag har betalt pengar för den ena, men det gör jag gärna för jag vill veta vilka kattens släktingar är och att katten är testad för de vanligaste sjukdomarna och att därmed köpa en katt som är så frisk som möjligt.
Både bondkatter och blandraser är huskatter… Så ordet man bör använda är Huskatt. Men om man ska göra skillnad på bondkatt och blandras så tycker jag att en bondkatt är huskatt som ser ut som en europé, det vill säga utan inslag av t.ex. birma eller något annat. En blandras är något som en tant i förorten någonstans har blandat ihop för att hon vill tjäna pengar på sin huskatt som ser ut som en birma och grannens okastrerade hankatt.
Men om blandras skulle vara renras korsat med bondkatt och bondkatt/huskatt vara något som tagits fram från naturlig selektiv avel bland gamla stammar vad blir då renrasiga katter utan stamtavla om inte huskatter?
Rätt intressant när folk sätter skillnad på blandraser och bondkatt/huskatt för då blir genast frågan vad de ser renraser utan stamtavla som.
För mig är huskatt/bondkatt den samma som blandras/renras utan stamtavla.
Alla är huskatter i mina ögon och en renrasig utan stamtavla är en huskatt skulle inte kalla den något annat.
Såhär tänker jag. Det är inte baserat på fakta, utan på mina personliga tankar :)
Huskatt: Vilken katt som helst som saknar stamtavla. Kan se ut precis hur som helst.
Bondkatt: De huskatter som genom åren används som musfångare på gårdar. Dessa är hejvilt korsade grannkatter. Liknar ofta europé av någon anledning. (Korthåriga och tabbytecknade/färgade). Att säga bondkatt är för mig ett sätt att förklara det geografiska läget, istället för själva utseendet eller arvet.
Blandras: Hittepånamn för folk som bedriver oseriös avel. Detta namnet finns bara för att "ras" ska finnas med i namnet, så att säljaren kan få bättre betalt och kunna nämna att katten är exempelvis 25% perser.
Jag har en katttjej som är 25% chincillaperser, hon var utannonserad som kattunge och är världens bästa huskatt/bondkatt…
#26 Sådär tänker jag med, kunde inte sagt det bättre!
Jag frågade min moster en gång om hennes katt som är en mycket långhårig katt med lite speciellt utseende. Min fråga var om hon trodde att den hade någon slags raskatt i sig.
Svaret från moster: Hon är ju någon slags gatukorsning av något slag så vem vet. Och så sitter hon på köksbordet när vi inte är hemma fast hon inte får.
Vid veterinärbesök är de huskatter men hittekatterna hos mig kan kallas huskatt eller bondkatt av andra. Mig spelar det ingen roll, jag tilltalar dem vid namn
!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Klokt sagt, jag instämmer! 
#16 Varför skulle raskatter vara finare än huskatter menar du?
#27 Hur vet du att det är 25% chinchillaperser i den? Fick du se någon stamtavla på hennes mor/farföräldrar? Eller du trodde bara på vad säljaren sa. Det är på det viset näriga uppfödare lurar naiva köpare att betala mer.
Jag betalade inte mer för henne bara för det…och jag känner de som hade kattungarna och vet dessutom vad mamman härstammar ifrån…hädanefter undanber jag mig ifrån uttalanden om att jag skulle vara naiv samt (som jag uppfattar det) nedlåtande kommentarer
Tack
För information var dessutom hennes syskon utannonserade som huskatter, som jag skrev längre upp…och det stod ingenting i den annonsen om att det var perser i kattungarna
#33 Med andra ord fick du aldrig se stamtavlan.
Fortfarande känner jag de som hade katten innan, och om det nu är så viktigt för dig att veta, så jo…jag fick se stamtavlan!
Vad gör det föresten för skillnad, veterinären bedömde vid besiktningen att det va den rasen i henne…
En vetrinär kan inte avgöra sånt. Gissa kan vem som helst, men det krävs mer än så för att avgöra ras.
Skulle uppskatta om sajt värden stängde den här tråden eftersom den uppenbarligen har hamnat helt OT…
Tydligen handlar det om min katt nu och hur jag har uttryckt mig…
Jag uppfattar vissa tidigare inlägg som påhopp.
Tack!
Ingen har väl hoppat på dig? Inget annat än fakta läggs fram, ingen svär eller är elak.
Också är tråden inte din. Varför den ska låsas ser jag heller ingen mening med :)
Som jag sa, så har jag sett stamtavlan…så jag fattar inte varför diskussionen ens fortsätter
Ingen har ju skrivit efter att du förklarade att du sett stamtavlan :)
Däremot gör jag det hela OT nu, så jag slutar och låter andra fortsätta diskutera bondkatt och huskatt :)
Alla katter som har 25% blablablaaa och 64% blablablaa är huskatter. What so ever. Jag tror att min huskatt har något i sig, möjligtvis… men han är min huskatt. Punkt slut.

För mig är det så här:
Huskatt = alla katter som inte är reggade som raskatter, utparningar eller katt av ännu ej godkänd ras inom ett avelsförbund.
Bondkatt = den kattyp som utvecklats här i Sverige under tvåtusen år, utan något raskattpåbrå. Den man tagit tillvara i rasen europé och som man faktiskt fortfarande kan använda inom européavel under vissa förutsättningar.
Blandras = korsning mellan två eller flera raser eller mellan en eller flera raser och bondkatt.
Med andra ord är både bondkatter och blandraser huskatter, men med olika ursprung.