Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 7510 ggr
Laila19
2

Stulen katt! Hjälp hur gör vi!

Hej!

Vi har ett stort problem som jag tänkte kanske ni på detta forum kunde ge oss lite råd med.

För två år sedan föddes vår älskade Tusse (en mycket vacker och under bart social skogskatt som älskar alla).

För snart ett år sedan försvann Tusse och eftersom vi bor på landet och så trodde vi att Räven tagit honom. (Vi visste att det fanns mycket räv i skogen runtom.)Barnen blev mycket ledsna då Tusse varit lite av deras katt.

Men det visade sig efter nästan tre månader att en granne till oss ca.1km bort hade tagit in honom och börjat mata honom (Samma dag som han försvann). Vi hämtade hem honom och han tycktes vara mycket glad över att komma hem igen. Han kurrade busade med barnen och var den Katt som bott hos oss i över 1 år.

Tiden gick och Tusse gick för att hälsa på hos ”Tanten” och då matade hon in honom igen och hade honom inne.  (Hon sa  att hon var rädd att han  skulle gå ner till vägen och bli överkörd.) Vi bad henne då att inte mata vår katt och inte ta in honom i huset.

Och detta har upprepats ca. 2 gånger.

Men för någon vecka sedan hämtade vi hem honom igen och nu vågar vi inte låta honom gå ut för varje gång som han gått bort till ”Tanten” så tar hon in honom.

Vi vet inte hur vi ska göra, men Polisen säger att vi ska anmäla henne att detta är stöld, men det hjälper nog inte, det tycks som om hon inte fattar.

Så nu överväger vi att hitta en ny familj till Tusse *********. Han är det mest underbara katt vi haft (Vi bor på gård och har haft många katter) Han är mycket social med både människor och djur. Älskar att gå med hela familjen på skogspromenad, vi kan vara ute i flera timmar och plocka svamp och då leker Tusse och barnen i bäckarna medan jag och min man plockar.  Han känns lite som en Hund.

Hjälp oss!!

Hur ska vi göra ”Tanten” får inte ta över honom, detta finns inte, visserligen vet vi att Tusse har det bra där, men det ska inte löna sig att sno andras djur.

Jourhemmet
1

"Ta bort honom" för att han går hem till någon annan?????

[sakring]
6

Att överväga att avliva katten för att någon annan tar hand om den, tar väl hand om den också säger en hel del om personen som äger den.

KaiPon
0

Jag, som är kattn00b (aka jag kan ingenting om katter), tycker du ska anmäla henne för det är trots allt stöld..

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Laila19
0

Avlivning vill vi helst inte, det är sista utvägen, helst hade vi kunnat behålla vår Tusse, men när hon inte låter bli att ta låsa in honom, så får det nog finna en annan familj som vill ta hand om vå älskade Tusse

Det är ju inte katten som gör fel..

Laila19
0

KiaPon, kan hända att vi anmäller henne, men viktigast för oss är att hon inte ska ha Tusse.

Polisen lägger säkert ner detta fall ändå.

KaiPon
1

#5 Som sagt, jag vet inte mycket om katter själv, då jag aldrig haft en (allergisk mot alla katter jag träffat än så länge tyvärr), men jag tycker att ni i alla fall borde försöka. Det är trotts allt stöld, som sagt, och jag tror inte precis att polisen borstar bort det som ingenting om till och med dom har sagt att du borde anmäla..

Laila19
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon stanns där man kan få hjälp med en omplasering så man vet att han får det bra.

[sakring]
0

# 7 Om du tittar överst till vänster i menyn på denna sida så ser du att det står katter till salu. Det går bra att sätta in en annons där. Sedan har du alltid blocket.

KaiPon
1

ett forum här på iFokus för omplaceringar finns ju också. ^^

Laila19
0

Det har jag tänkt på, men tänkte om det fanns någon organisation så man vet att han får det bra.

JossanH
18

Ursäkta men nu blir jag förvirrad.. För er är det alltså viktigare att tanten inte får Tusse, än Tusses eget liv? Ni tycker att det kan tänkas vara rimligt att straffa Tusse med döden för att en tant tar in honom och matar honom? Jag förstår helt enkelt inte logiken.. Det är erat ansvar som kattägare att se till att lösa situationen. Ni kan hålla Tusse inne om inte ni följer med honom ut, och ni kan anmäla hon som hela tiden tar in honom… eller så omplacerar ni katten helt enkelt så slipper ni ta tag i problemet.. men avlivning.. straffa inte katten för sådant den inte kan rå för! Lycka till med tusse!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Forest]
19

****** Varför släppa ut katten om det från början finns faror som rävar,väg mm ? Kan ni inte ha honom som innekatt? Våre jag er skulle jag höra med tanten om hon var intreserad av överta honom och är det då väg i närheten så kan hon ha honom som innekatt med promenad i sele. Lycka till det finns omplacering.ifokus Flört

JossanH
4

Även att välja hem är ju ert ansvar. Ni får helt enkelt välja ett hem där han kommer få det bra och inte sälja till första bästa. Skulle se det som en större garanti att själv få påverka vart han hamnar än att lägga över hela ansvaret på en organisation.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[ingvarisbjorn]
8

Anmälan kanske blir en väckarklocka för tanten. Annars får ni försöka göra Tusses innevistelse så bra som möjligt med mycket aktivering och ta ut honom i koppel eller bygga rasthage så att tanten inte kommer åt honom.

chade
15

Alltså, varför omplacera katten bara för att tanten matar honom? Obestämd Om ni nu ska omplacera honom bara för att han inte är hos er så låt tanten få ha katten.. vad spelar det för roll? ni har ju inte katten hemma i vilket fall som helst…

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Laila19
0

Tack för alla svar, det blir omplasering på något sätt. Vi kommer inte att sälja honom utan viktigast är att han kommer till rätt hem. Gärna med Barn och andra djur.

Att han får bli innekatt kan nog bli svår nu under vintern fungerar det bra med han älskar att vara ute och på sommaren¨blir det svårt, då vi bor på gård och här står dörrarna för det mesta öppna. Känns nästan som ett straff mot Tusse att hålla honom inne.

Laila19
0

Chade

Finns igentligen bara en orsak till att Tanten inte får ta över Tusse, det är att jag vet att detta inte är första gången som hon gör så här med andras djur…

Det ska inte lönasig att sno!´

JossanH
2

#16 Men ni tycker inte det känns som ett straff mot Tusse om ni skulle avliva honom?

Sajtvärd på Iller.ifokus

KaiPon
2

#17 Så ni ska bara låta henne fortsätta med nån annans djur? Bara för att Tusse försvinner från omgivningen betyder inte det att Tanten slutar upp med att ta andras djur, om hon nu gjort det förut. Men det är bara min åsikt..

Laila19
0

JossanH

Som jag skrivit innan så känns det som ett straff och det kommer vi inte kunna att göra. Men låta honom bli innekatt känns inte heller rätt, så det får bli omplasering.Vi är inte några som bara avlivar bara så, jag vet att det finns sådana.

Hjälpte för ca 10år sedan en 11årig häst som blivit illa behandlad och skulle avlivas av djurskyddet (eftersom dåvarande ägere inte kunde ta hand om honom). Jag fixade en ny familj som tog hand om honom och där har Han levde i många år och haft ett underbart liv.

Laila19
2

KaiPon

Du har nog rätt

Vi bör anmälla henne så att hon fattar.

JossanH
3

#20 Det är lätt att få den uppfattningen då ni, redan innan ni ens fått hjälp och råd, överväger avlivning i ert första inlägg. I min värld finns det i stort sett alltid tusen olika saker att göra framför att avliva ett friskt djur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Laila19
0

JossanH

Detta är inget som jag kommit på nu. Avlivning är sista utvägen.

Tanten ska inte ha katten och hittar jag ingen som vill ta hand om honom så får vi tyvärr avliva. För Stöld är inte Okej!

Men jag ger inte upp i första taget och han har det bra inne just nu.

JossanH
0

#23 ****

Se till att Tusse är märkt och vaccinerad (om han inte redan är det) och avmaskad. Sätt sedan ut honom på en annons och ta en peng för honom. Ju mer seriös du verkar, ju lättare är det att hitta ett hem till honom som då tom är villig att betala en slant för att få hem honom vilket brukar sålla bort de mest oseriösa.
Att omplacera ett djur kräver lite engagemang och ni måste ju låta det ta lite tid för tusses skull!

Hade jag bara kunnat, hade jag gärna tagit honom, men tyvärr passar det inte nu.. :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Laila19
0

johanna H

Tack för att du bryr dig och jag hade gärna givit Tusse till dig för du bryr dig.

Laila19
0

blev lite fel.

Och jag tror inte att du behöver orolig över avlivning, för det vore konstigt om ingen vill ta hand om denna underbara katt.

[Sniff]
1

Men kan ni inte bara hålla honom inne? ***** Har tanten hållit honom inne eller har han fått gå ut men stannat hos henne?

Hoppas det löser sig.

[Norrbysa]
3

Disskussionen är modererad.

Avlivningshot är ej tillåtet på denna sida.

IceJossan
3

(Jag har inte läst några kommentarer)

Jag förstår din tankegång. Jag tycker att du ska polisanmäla henne ändå, kanske går informationen in när det väl är gjort, vad vet jag. Men att omplacera katten av den anledningen tycker jag är helt absurt. Visst, det ska inte löna sig att sno andras djur, men det är faktiskt ett djur vi talar om här. Om han ska omplaceras så tycker jag att det är till tanten han ska flytta eftersom han tydligen trivs där också. Att omplacera honom till ett annat hem är svårt eftersom det finns så fruktansvärt många katter, och om du väl hittar någon så har du ingen aning om ifall du faktiskt kan lita på att han får det bra där. Om han flyttar till tanten så bor han ju bara 1 km ifrån er och ni kan hälsa på när som helst för att se hur han har det.

Jag förstår att det känns skitrisigt att låta henne ta över katten, men att omplacera honom till någon helt främmande människa i främmande miljö pga denna anledning tycker jag är oerhört själviskt.

sagan
13

Bygg en rastgård! *****

Tanten verkar genuint orolig att kissen ska bli påkörd. Men att ta in honom och inte höra av sig till er är inte okej då hon vet vems han är.

Fridaybrew
24

Katten verkar ha det bättre hos tanten, som håller den inne och tar hand om den. Ni kan låta tanten ha katten på prov.

Vad för försäkringsbolag har ni på katten nu? För ni kan ju fråga om tanten vill ta över försäkringen också.

Att omplacera till annat hem är hämndlystet och visar på stor bitterhet, det handlar inte om er som ägare utan om katten.

Detta är något man får räkna med när man släpper ut katter vind för våg, katten kanske väljer ett nytt hem. Väljer katten ett nytt hem så kan katten knappast anses stulen.

Har tanten ert telefonnummer? Har ni varit trevliga de gånger ni har hämtat katten och tackat att hon tagit hand om katten? Har ni varit tjuriga och bittra så kan man inte förvänta sig att de gör en några tjänster i framtiden såsom att ringa när katten väljer själv att återkomma.

/Fridaybrew

Laila19
0

Saken är att vi bad henne att inte ta in katten inte mata honom och ändå gör hon det.

Är det så att Tusse själv hade valt att bo där och jag hade haft bevis för detta så kanske jag kunnat acceptera detta, men när man redan från början inte kan lita på henne.

Andra gången som han försvann hande han varit borta i tre dagar och då ringde vi henne och då påstod hon att hon inte hade vårt nummer…  Tusse har ett halsband men vårt nummer på plus att hennes nämsta granne är en nära vän till oss (det vet hon).    Senare samma dag åkte vi ner till henne för att hämta Tusse. Jag gick runt och ropade på honom eftersom hon lovat att inte ta in honom, men han kom inte, men jag tyckte att jag hörde honom.  Då gick min man in i trädgården och kallade på honom och efter en stund kommer tanten ut, då hade hon haft Tusse i sängen.     (hon är ingen förvirrad gammal dam som det kan låta…)

Hur gör man, Vi kan inte lita på henne hon sa till mig att hon inte skulle ta in honom och ge honom mat så att han gick hem igen, och ändå så ligger han inne i hennes säng….

Tycker ni verkligen att jag ska ge Tusse till denna tant?

[Sniff]
1

Jag tycker ni ska försöka bygga en rastgård eller ta ut honom i koppel. Vill ni ha kvar honom får ni hålla honom inne, och inte låta honom gå ut själv.

Jag vet hur det är när andra tar in ens katt, det känns inte bra alls.

Laila19
0

Sniff

Jag önskar att vi kunde lösa det så, vi älskar ju Tusse och han älskar oss.

Men jag tror att det kan bli svårt, när man bor som vi gör.

Niiinah92
1

#32 tycker verkligen inte ni ska ge henne katten.

En katt återkommer dit den får mat så det tanten gör är fruktansvärt fel och rent ut sagt egoistiskt. Hade inte tanten tagit in katten så hade den säkert gått hem igen, tror inte det är kattens val att vara där även om det inte gör den något. Jag skulle anmäla varje gång hon tog in katten och då menar jag varje gång. Något måste polisen göra.

Men det kan finnas en bakomliggande orsak bakom tantens envisa beteénde mer än att hon är rädd att han ska bli överkörd, hon kanske känner sig ensam? Det låter ju som att hon värnar om djur så kanske en egen katt (inte er) skulle få henne att sluta och då kunde ni behålla er. Slutar hon mata så slutar katten efter ett tag gå dit.

KajsaJ
29

Tydligt att TS har bestämt sig för att katten ska bort, detta är en omplaceringstråd. Vill ni inte ha katten kvar, så tror jag inte det är ENBART för att han går in hos en tant lite då och då. Detta är ingen orsak att omplacera en katt alls. Hade utekatt innan, som vissa ggr hälsade på hos grannar och jag hade inte en tanke på att omplacera eller ännu värra avliva honom för det. Jag pratade med grannarna, mest för att jag tyckte det var lite förargligt att han kilade in hos dem på de viset. De tyckte om honom och sa att det bara var kul med sällskap och få skämma bort honom lite. Så det som oroade mig mest, var att grannarna inte tyckte han var jobbig. Han visste väl vart han hörde hemma, men var en social katt, som älskada många människor och hade många människor som älskade honom.

Detta är absolut ingen ursäkt till att omplacera eller ta bort ett djur om man håller det kärt. Ni är så inställda på att omplacera, att tipsen ni får att faktiskt lösa situationen viftas bort. Älskar ni denna katt en bråkdel av hur mycket jag älskar mina, så hittar ni en annan lösning. Ni pratar om er ÄLSKADE katt, men ni verkar vilja omplacera omgående. Omplaceras den, så skaffa för allt i världen inte någon mer katt sen.

carrrrrooooo
3

Hej! Nu har jag inte läst alla svaren du fått, men jag letar efter en Norsk skogskatt som vill bli omplacerad.. Jag ska förklara lite kort om mig och min familj så hoppas jag att du hör av dig! :)

Okey, jag och min sambo bor på en "mini gård" med 2 hästar och 2 katter, vi letar nu efter en 3e katt som vill bli vår familjemedlem..

Vi vill att nästa katt ska helst vara en Norsk skogskatt då jag har fastnat för dom då både min mamma och min syster har en varsin och jag älskar deras temperament och att borsta deras päls.

Våra katter får både vara inne och ute men dom får bara vara ute på dagarna när jag är hemma eller helgerna .. dom sover ALLTID inne.. dom gillar att ligga och vila uppe hos hästarna och fångar massa möss..

Våra katter är verkligen våra bebisar, och vi behandlar alltid dom bra.

Vi ger dom kvalitetsfoder ifrån djuraffären och om dom för modan skulle bli sjuka så tar vi dom självklart till veterinären.

Vi väntar barn, så det är ett plus att han är van vid barn.. Vi kan lova ett bra och livslångt hem av oss här ute på vår gård.

Var finns din katt? Hör av dig om du har några frågor. Du når mig bäst på min vanliga mail då jag inte går in här så ofta.

carro.barro.89@hotmail.com

eller på min telefon: 0737674877 (om jag inte svarar så jobbar jag, jobbar nu bara 25 % pga min graviditet så jag kan oftast svara, men om jag inte gör det så är det bara att tala in ett medelande eller skicka iväg ett sms)..

Vi lovar dig att hos oss får han mysa massor och det finns alltid ett ledigt knä att sitta i och bli ompyssslad i..

Jag har även skrivit en anno0ns på Norskskogskatt.ifokus.se om att jag letar en till katt, läs den oxå om du vill veta mer om oss! :)

ha en underbar dag! Mvh carro

Fridaybrew
9

Finns inte norsk skogSkatt och definitivt inte norskskogskatt.ifokus

Däremot finns det en ras som heter norsk skogkatt och även ett utmärkt renrasigt forum för dessa norskskogkatt.ifokus.

Hade släppt det om du bara skrev ut fel en gång men då felet upprepades är det värt att påtala detta är helt felaktigt. Norsk skogskatt = huskatt då det inte är en ras. Många byb säljer som norskskogskatter, kom ihåg att om det ska vara en norsk skogkatt så ska stamtavla vara med. Annars är det huskatt.

/Fridaybrew

carrrrrooooo
6

#38 Ursäkta då!, jag har lite problem med stavningen och jag vet vad Norsk skogkatt innebär!

Ni kan ändra i min text om det stör er så mycket!

Fridaybrew
8

Är du arg för att du lärde dig något? Snacka om attityd isf.

Löjlig liknelse men kör med den iaf:

Roslex  eller Rolex   (Nu är mina katter alla mer värdefulla än vilket Rolexklocka som helst =))

Dock skulle man som rolexägare reagera mot om någon skrev "snygg roslex klocka, jag tänker kika på en roslex klocka också."

Men nog om det åter till topic =)

Fick aldrig riktigt svar på hur försäkringsfrågan låg till. Vad för bolag har ni nu för katten?

/Fridaybrew

line84
2

Har inte läst alla svaren.. Men TS, du överväger alltså att omplacera katten iställer för att kämpa?? Älskar ni verkligen er katt och vill ha honom kvar så hade inte omplacering ens varit ett alternativ..

JossanH
4

#37 Hade ju varit jättebra om ni kan ta katten!! :)
Dock har TS bara nämnt att det är "Skogskatt" (vad nu det innebär) så du kanske inte ska räkna med att han är renrasig utan att det är en huskatt som kanske påminner lite om den Norska Skogkatten :)
Tusse verkar ju vara en jättehärlig katt!

Jag tycker förövrigt inte att man ska försöka övertala personer att behålla sina katter om de redan bestämt sig för omplacering. Då kan kissen hellre få flytta till någon som verkligen vill ha den kan jag känna! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

KajsaJ
8

Visst är det bättre för katten att få bo i ett hem där han uppskattas Glad. Förstår bara inte varför man ska skylla på att katten hälsar på hos en som bor i närheten. Älskar man sin katt, så är det ingen orsak till att göra sig av med den. TS vill tydligt bli av med sin katt om h*n t.o.m. skulle tänka sig att avliva den, enbart för att den hälsar på hos en tant då och då.

Visst förstår man att det är irriterande om tanten matar och tar in katten, när man sagt till henne att inte göra detta, men ska man göra sig av med katten för det???

Säger det igen, jag hoppas verkligen att inte TS funderar på att skaffa en ny katt efter detta…

Laila19
4

Nu får ni ju ta och ge er!

Jag lade inte in detta inlägg för att ni skulle klanka ner på mig. (känns inte okej!)

Min tanke va att jag skulle få lite pepp i samband med detta svåra beslut att omplasera vår älskade Tusse. Vi gör detta bara för att Vi vill att Tusse ska ha det underbara liv som han hade innan ien viss tant började mata in honom. Här där vi bor (på denna sidan skogen) finns inga stora vägar bara vår underbara gård men många djur och mycket skog som Tusse älskar. Så det är två orsaker till att jag inte  vill att Tanten ska ha Tusse, dels vägen och att stöld inte ska uppmuntras.

Jag tror inte någon av er andra här inne ens hade tänkt tanken att gebort era älsklingar till någon som betersig på detta viset.

Viktigast för oss är att Tusse får ett bra liv, visst känns det förjävligt rent ut sagt, men vi älskar vår Tusse och för hans skull blir det bäst med en omplaserng. Han ska inte behöva riskera att bli överkörd hos tanten eller att bli tvingad att vara innekatt.

Tack och Hej från mig!

Josefa
11

Erbjud kvinnan att få köpa katten då. Katten kommer ändå att springa bort till henne om ni vill att han ska få gå ut i det nya hemmet. Såvida ni inte omplacerar honom till någon i andra änden av Sverige. Det är inte bara maten som drar. Kvinnan kan ju knappast ha börjat mata honom innan han hittade dit.

Hawknestgrove
3

Josefa har en hög poäng där. ÄVen damen handlat fel, så har hon tydligen en stor omtanke för katten. På det viset så provar ni också damen. Nämn en summa som inte är för hög, men inte för låg heller.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Emma--]
6

Men det är ju inte Tusses liv som blivit sämre. Tanten behandlar honom bra och håller honom borta från faror. 
Jag förstår att det känns hemskt för eran familj att det blivit så, och man får ju inte bara ta någons katt heller.

Men att omplacera katten av den anledningen så är kattens bästa inte i tankarna. Då måste katten totalt byta miljö, och få nya människor i sitt liv.

Ett innekattliv kan funka hur bra som helst och har ni stor gård kan ni ju bygga en stor rastgård så får katten både vara ute och inne.
Då smiter inte katten från eran familj heller. 

Jag kan personligen förstå kvinnan till viss del, för jag tycker inte det är roligt när man för det första inte kan veta garanterat om katten är vilse eller ej. (första gången). Och sen med mitt tänk om att man ska hålla koll på sina husdjur så blir det väldigt jobbigt att lämna katter ute trots att dom är någon annans ansvar.
Stöld är inte rätt, men jag förstå känslan bakom.

[Catteklina]
14

Citat från #44: "Jag tror inte någon av er andra här inne ens hade tänkt tanken att gebort era älsklingar till någon som betersig på detta viset."

Nej, det hade jag inte gjort!
Men å andra sidan så hade jag inte omplacerat mina älsklingar för att NÅGON ANNAN gör fel och inte jag eller katten…
Jag hade såklart försökt göra det bästa av situationen för att kunna behålla mina älsklingar.
- ex. Polisanmäla? Kontrollerad utgång? Rastgård?

Lycka till med vad du än beslutar om.
Mvh,
Catarina

Alexej
8

Är det verkligen så hemskt att katten väljer att ha två hem? En katt väljer alltid själv. Och katten verkar trivas både hos er och hos kvinnan. Det är inte förbjudet att mata en annan katt, så tanken på en polisanmälan är löjligt. Katten har kommit till henne, kvinnan har inte stulit katten!! Ni vill straffa katten genom en omplacering för att den vågade trivas också hos andra än hos er. Katten verkar ju ändå vara ute mycket, låt den då fortsätta med att gå rund. Eller spärrar in den som innekatt. Men man kan inte ha en utekatt och kräva att den inte gå till grannen. Och straffar inte katten för att den har upptäckt ännu ett bra hem.

Jag har själv "delat" en katt med en granne för länge sedan, ett äldre trevligt par. Varför inte? Katten är död nu men jag har fortfarande lite kontakt med paret som älskade katten lika mycket som jag.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Niiinah92
8

#49 hade det varit så att tanten bara matade så hade kanske TS kunnat leva med det. Men som jag uppfattar det så tar alltså tanten in katten och håller den inlåst vilket gör att katten inte kan ta sig hem. DET är stöld och borde anmälas.

Hon höll katten inne i 3 månader första gången om jag förstår saken rätt?

Det är alltså inte helt och hållet kattens val då han inte kan ta sig hem fast han kanske vill.

Jag trodde faktiskt inte att sådant beteende uppmuntrades här på forumet.

Om katten vandrade omkring och upptäckte att där fanns mat så är det inte så konstigt att han återkommer, det gör de flesta katter. Det har alltså säkert inget med att göra att han gillar själva tanten.

Hade själv en katt här i sommras som jag trodde var hemlös, han fick mat en gång och då återkom han. Jag satte halsband på honom och hans ägare ringde mig och talade om att han hade ett hem. Därerfter fick han inte mer mat men han återkom en vecka till eller så innan han fattade att han inte fick mer av mig. Sedan dess har jag inte sett honom. Om tanten bara kunde sluta så skulle katten tillslut ge upp och må lika bra för det och TS skulle kunna behålla sin katt.

Det är tanten som gör fel inte TS även om hennes val att hantera saken på inte är de bästa alternativen, speciellt inte för katten.

Kattis12
2

Kan inte förstå hur man kan tänka på att vilja omplacera sin "älskade" katt när ni bor så underbart och ett paradis för djur?! Mina katter går över till grannarna ibland,där de får godis emellanåt.Och det är väl bättre att ha en sån grannae som du har,som tydligen värnar om djur,än att ha t ex en katthatare? DÅ hade jag nog varit mer bekymrad och orolig över vad som kanske kunde hända katten! Din katt far ju inte illa på något vis i denna situation,han lever med er,busar mad barnen,följre med er på promanader etc,och går till en granne emellanåt,,ja vad mer kan en katt önska sej? Katten trivs ju,varför ta det ifrån honom?

carrrrrooooo
1

#50 bra skrivet! Håller helt med dig! :)

Ligonskrutt
3

Jag tycker som flera andra nämnt att resonemanget är lite svårförståeligt… Det känns som att det är tantens beteende som känns obehagligt men hon kommer ju fortfarande vara lika obehaglig fast tusse inte kommer gå till henne mer? Är det inte bättre att prata med tanten på allvar (verkar inte ha gjorts?) och förklara att ni kan polisanmäla henne för stöld? så att tusse kan fortsätta gå ut. eller ha tusse som innekatt med rastgård tex. han verkar ha trivts som innekatt hos tanten så det borde funka hos er med? För vill ni inte hellre behålla tusse som innekatt (OM han trivs) än lämna bort honom för att ni känner att han inte kan vara utekatt hos er?

och som någon sa så kanske det skulle hjälpa att prata med tanten, kanske hjälpa henne att hitta en egen katt. så kan hon få en egen sällskapskatt och låter bli tusse. för hon verkar ju ändå ta hand om och vara snäll mot djuren?

Anonym
4

Om detta hade gällt ett annat djur, hade ni tyckt att det var okej då också? Att en katt har möjlighet att gå fri ute som den vill, ger inte andra människor rätt till att ge den mat!

Så att ens föreslå att tanten kan ta över katten tycker jag är helt galet. Varför ska hon få rätt i det hela? Vill hon ha en katt kan hon väl skaffa en egen?

Eller är inte katter några ägodelar för er? Är det ett djur som ni tycker att vem som helst ska kunna ta och ge mat? Anse som sin egen fast det faktiskt är eran?

Katten och ägaren gör inte fel i detta.. Det är tanten som inte kan skilja på ditt och mitt. Det enda rätta att göra är att prata allvar med tanten och kanske polisanmäla. Att hindra katten från att gå fritt ute pga någon som inte kan skilja på ditt och mitt är ett straff för katten. Att omplacera gör heller inte att tanten slutar med att ta andras djur.

Så skärp er. Om detta hade varit eran katt, hade ni då tyckt att det var okej och övervägt att ge bort katten till den som gör fel?

chade
8

#54 Ägaren till katten överväger att avliva katten på grund av denna lilla ''petitessen''. DET tycker jag är att behandla sitt levande djur som en ägodel. Bara för att det inte blir som man vill så avlivar man inte ett friskt djur.

Hon verkar ju inte vilja ha katten kvar för att den är hos tanten.. varför inte låta den bo hos henne som vill ha den då? katten kommer inte bo hos ägaren hur det än blir om de inte låter katten bli inne katt och bygger en inhängnad åt den.

Hade min katt gått över till grannen stup i kvarten och jag var tvungen att gå och hämta den så hade jag övervägt att ge min katt till grannen.. för katten verkar ju som sagt inte vilja bo hos mig då. inte skulle jag gå och avliva den då, eller skänka bort den till någon helt annan när den trivs där den är!

Hawknestgrove
5

Eller som Josefa föreslog,  erbjud damen att köpa katten, då hon uppenbarligen verkar gilla den. Då provar man damen också.

chade
4

#56 det håller även jag med om!

Niiinah92
2

#55 hon får ju hämta katten för att tanten stänger in den! Det handlar inte var katten vill bo för han får inte chans att ta sig hem!

Alexej
6

#54 Du och andra bara pratar om att katter är ägodelar. Ska man också säger det till bilen som kör över en katt eller räven som biter ihjäl katten. (Och jag som trodde att "mina katter" bara ser mig som mattanten…)

Har man utekatter får man räknar med att en katt går till en granne. Vet ni om katten verkligen var inlåst i 3 månader?? Eller stannade katten frivilligt?? Ni har tydligen inte sökt katten så mycket när inte ens grannen visste om er bortsprungen katt.

Jag matar också katter ute och det kommer säkert en del andra hungriga katter också- hoppas jag. Det jag menar är att har man utekatter då får man räkna med en del och göra det bästa av situationen…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
3

#58 Och det slår det inte att katten kanske trivdes och inte ville därifrån???

chade
1

#58 men hur vet vi det egentligen? tanten borde väl gå ut någon gång och då kan den gott och väl smita ut.. Tror knappast att hon spikar igen dörrar och fönster när katten väl är inne i huset.

jag tänker inte säga att TS ljuger eller något sådant om att hon stänger in katten. Men jag tycker ju i alla fall att katten borde vara smitbenägen om den inte hade gillat att vara hos henne och ville hem.

Mina föräldrars katt tar första bästa tillfälle att smita ut (och lyckas) när han vill ut och slåss med grannkatten för att försvara sitt revir eller bara ta en runda runt kvarteret för sig själv.. i vanliga fall får han bara gå ut i sele. Så man börjar ju undra!

eller så är det väl bara en väldigt väluppfostrad katt..

Niiinah92
2

#60 får katten mat och gos så visst trivs han men varken mer eller mindre än i sitt eget hem. Katten mår säkert inte dåligt av det men hans familj gör det.

Tanten tar ju katten från hans ägare och familj och ni tycker hon ska belönas för detta!!? Har ytterst svårt att se logiken i detta resonemang. För hur ni än vänder och vrider på det så blir det en belöning och det är inte alls för kattens bästa. Det har inte vi här inne tillräckligt med information att bedöma.

Jag håller med om att avlivningshotet upprör men att sitta och gå på om att tanten som är boven i det hela skulle få katten är ju absurt!

Så nästa gång jag bestämmer mig för att skaffa katt så sticker jag bara ut huvudet och tar in en av grannarnas katter och behåller den. Efter några dagars matande och mys i sängen så trivs han säkert ypperligt och då är det ju helt okej att behålla han eller?

Kattis12
11

En del skriver "belöna",fattar faktiskt inte hur man kan se det så? Jag menar,det är väl knappast så att katten hämtas hos er av tanten,eller?Utan katten går på egen tass dit? Och varför då? Förmodlingen trivs han hos tanten,uttrycket "det är inte vi som väljer katten,det är katten som väljer oss"stämmer faktiskt! varför inte helt enkelt tala med tanten,om hur ni upplever det hela? Ni "belönar"ju inte tanten om hon mot förmodan skulle vilja KÖPA katten av er,tvärtom,ni gör kanske både henne och katten glada! Hon kanske har all tid för katten,medan ni har annat att sköta så? Jag skulle vara glad bara jag visste var min katt finns,hellre där än att vara orolig för att den blivit tagen för räven,som jag tycker vara den största faran här tydligen!Sen kan jag inte fatta när man bor på en gård,att man inte gör en kattgård,men ni kanske inte har tiden för detta,tid att bry sej om katten som tanten gör!

Niiinah92
1

#63 återigen klart att katten går tillbaka om han blir matad, har aldrig träffat en katt som inte hade gjort det. Det är till att förmänskliga katten om ni tror han "väljer" tanten över sin ägare. Katter är inte direkt monogama så att gilla fler än sin ägare är inte precis onormalt.

Och ja det är en belöning som visar tanten att det är okej att stjäla det man vill ha. Katten har det säkert inte ett dugg bättre hos tanten och kunde hon lägga av skulle katten säkert må prima hos sin egen familj. Är det rättvist att TS ska behöva ge upp sin pälskling därför att en annan har mutat sig in hos katten och sedan tror att det är okej att behålla den?

mer än så tänker jag inte säga om saken för skillda åsikter finns det gott om. Men det jag reagerade på är att ni förutsätter att katten skulle ha det bättre hos tanten av någon konstig anledning och klankar ner på TS för att hon inte bryr sig nog, det har ingen av er någon aning om!

hänvisar till mitt inlägg #62 och frågar igen. Skulle det vara okej om jag gjorde så?

miagirl35
8

Nej alltså jag blir bara upprörd… låt tanten ha katten då om ni så enkelt kan göra er av med den! Vad betyder katten för er då??

Katten kanske trivs där, den kanske får den uppmärksamhet den behöver där.

Jag reagerade över att ni ens tänkte tanken att lämna bort katten pga detta! Hur mycket kärlek finns det inblandat då?

Alexej
4

Jag undrar lite när blir man en tant? Lite OT men här skrivs det så nedvärderande om en (kanske) äldre kvinna.

Jag är också en äldre kvinna- är jag då en tant för er?

line84
4

#66 Varför är ordet "tant" nedvärderande? Jag tycker det är sött. Du kanske ska starta en egen tråd om du har synpunkter på det.

Delfinen
4

Nu har jag innekatt men har även haft utekatter och jag skulle aldrig klara av att omplacera en katt jag älskar enbart för att förhindra att den kan gå in till grannen.

Visst är det fel att ta in en katt och hålla den kvar inne om man inte äger den, samtidigt så vet ju ägaren vart katten är, vet att den inte har råkat ut för någon olycka.

Varför inte försöka prata med tanten och komma överens om att det är okay att katten kommer dit, får lite gos och mys, kanske en godbit men att katten inte tas in utan kan gå hem.

En liten fundering vet inte riktigt hur katter funkar i sånna här lägen men om det nu vore så att katten vantrivs så med att vara inne så borde ju knappast katten gå tillbaka till tanten och riskera att åter igen bli intagen och få vara inne.

[Catteklina]
4

Hmm, är tant nedvärderande? Det har vi alltid blivit lärda att säga "tant" eller "farbror" när vi var små.
Har aldrig hört innan att det är nedvärderande…

JossanH
10

Jag blir kallad för "tant" ibland när jag står bakom disken i en affär "fråga tanten i kassan". Jag är 27 år ;)

Det känns som att det som händer här är en hel rad spekulationer. Ingen av oss VET om denna "äldre kvinna (Oskyldig) har hållit katten kvar så den inte fått en chans att själv gå hem, eller om katten själv valt att stanna där.

Vi kan väl konstatera att det är fel att ta andras djur och att vi tycker att avlivning är helt fel väg att gå.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Niiinah92
0

#70 bra sagt, håller medSkrattande

Kattis12
2

"Hade hon brytt sej"så hade inte denna tråden behövts! :) Hur svårt är det att föra en dialog istället er emellan?? Jopp,en katt som inte trivs söker sej nån annanstans!

[Emma--]
2

#72 riktigt så är det väl ändå inte. Vet en familj som "delade" sin katt med en gammal dam. Betyder inte att katten inte trivdes hemma hos sin familj. Den katten följde nån av familjens ungar till skolan, smet in på ålderdomshemmet och försökte även på att ta en runda i affären. Katten var antagligen långt ifrån lämplig att hålla som utekatt, men handlade knappast om att katten inte trivdes hemma.

Kattis12
2

Jopp,har inte påstått att det kanske är så i detta fallet,men annars är det så att katter som inte trivs,vandrar iväg! Delad vårdnad? Ja varför inte? Om nu ägaren vill ha kvar katten så,,

[Emma--]
0

#74 och hur kan man veta det?

[Kajsa91]
8

Vill inte vara elak.. Men hur mycket kan man älska en katt om man ger bort den för någon matar och tar in den? :S

Finns massor av lösningar ju? Bygga en kattgård, gå ut med honom i koppel, ha som innekatt, polisanmäla tanten, prata med henne igen och visa att ni menar allvar.. Höj rösten, säg att ni anmäler henne om hon inte slutar mm.

Hade aldrig gett upp sådär lätt för min älskade katt.
Hon har ett riktigt temprament (börjar dock bli bättre) så folk har sagt att jag borde avliva henne, men det kommer inte på frågan såklart.
Istället går jag runt med armar som ser ut som att jag skärt mig själv och får ofta frågor om varför jag skär mig. Hade gärna haft fina armar som innan jag fick min katt, men skulle aldrig i livet sälja henne eller någonting för det är jobbigt och sådär.

Hawknestgrove
1

Avskyr ordet tant.Nästan lika mycket som ordet kärring. i mina inlägg har jag använt ordet dam.

Gud nåde den, som kallar mig för tant eller kärring. En så nedsättande benämning så det liknar inte nåt….

OCh jag anser fprtfarande, att ser man till kattens tycke och kattens bästa, sätt DAMEN på prov och erbjud henne att köpa kisse för ska vi säga 450 kr.

Kattis12
1

75# Just för att den vandrar iväg,,Skrattande

[Emma--]
1

#78 undrar mer vad du baserar det på med tanke på hur mycket som kan hända en katt som går fritt ute. Hur du kan veta att en katt som vandra iväg inte trivs helt enkelt.

Niiinah92
1

#78 jag är lika nyfiken jag vad du baserar det uttalandet på. De som satt någon typ av spårare i sina katters halsband har ju kunnat se att katterna kan gå väldigt långt, betyder det att inte de heller trivs?

Kattis12
0

Läs på om katter,orkar inte ta det här! Men det är känt sen länge,och även bevisat att katter som vantrivs helt enkelt flyttat,och inte velat vara kvar hos fd ägaren,fast försöks gjorts!Sen har jag läst om katt beteende,finns ju en hel del människor som är utbildade ang kattens beteende,även läst om människor som kan tala med djur! Även vi människor flyttar på oss om vi inte trivs! Behöver inte vara att katten inte trivs med ägaren alla gånger,utan det kan vara helt enkelt att dom inte trivs med allt runt omkring!

Niiinah92
4

#81 En katt kan ha ett revir som är flera km stort, det är alltså inget som direkt pekar på att han har "vandrat iväg". Kan ju helt enkelt vara så att tantens hus ligger inom hans revir och efter att ha upptäckt att han fick mat där så började han återkomma.

Men allt detta är spekulationer för ingen av oss vet hur det ligger till vilket gör diskussionen rätt poänglös.

[Emma--]
2

#81 Jag har läst mycket om katter men inte hört talas om detta så eftersom du vet att det t.o.m är bevisat kan du gärna säga vart man kan hitta den informationen. Vore intressant att läsa om.

Kattis12
0

Googla på kattbeteende vetare! Sen står det inte bara i böcker,och det man hör på föreläsningar,utan är ifrån verkliga livet,inget konstigt alls! Håller med ,detta är poänglöst,så tack för mej!

Kattis12
0

P/s  Kattbeteende rådgivare: Susanne Hellman Holmström  www.kattproblem.se

Kattis12
0

Niiinah: Revir det är nåt annat! Varför är det så svårt att förstå att även katter väljer att dra när de inte trivs,oavsett anledning? Tror ni inte att även katter har känslor?Bra undrar!

Kattis12
0

Och ju mer jag tänker efter nu,så handlar det ju inte om nån katt som gett sej av,utan om stöld här,enligt ägaren! Så då är det väl endast anmälan som gäller,ja jösses!

iller80
0

Jag sitter nu i precis samma situation som trådstartaren och jag är så arg och bedrövad!

Sen tycks en hel driva av er inte fatta varför man hellre placerar om katten än "ger" bort den. Ok en sådan sak som vetrinären bara, nu måste jag förklara för mina grannar att om dom matar honom fast dom vet att den inte är deras (dom har nämligen sagt att dom inte vill ha katt men kan inte hjälpa att dom bara måsta mata min katt) att om det händer katten något och den måste åka till vetrinär så kommer INTE dom att göra det, för det är JAG som ha ansvaret! Mina grannar är dessutom sjukt snåla så jag vet att dom inte kommer att göra nått.

Gäller era åsikter bara katter eller är det helt ok att snika till sig andra saker på grannens bekostnad ?! Hund tex eller vart går gränsen, ni tycker ni är djurvänner som månar om dom men jag har ingen aning om min katt får det den behöver hos grannen.

Jag erbjöd dock min granne att få katten mot kostnaden för kastreringen som utförts, detta var inte intressant då dom inte skulle ha katt bla bla bla.. så jag tog tillbaka min katt (jag frågade enbart för att jag har hans föräldrar hemma och visste inte hur flocken skulle ta det då han varit borta ett tag, men allt gick jättebra hemma och jag skulle inte egentligen vilja sälja honom)MEN nu matade dom in honom igen!!!

Så jag begriper hur TS tänker, jag älskar våran muppemisse men om dom inte slutar så överväger jag omplacering, dels för att dom räknar med att jag ska ge upp och dom ska få en gratis kastrerad katt med gott kynne, dels för att jag vet att dom inte kommer att ta kostnader för honom då han är mitt ansvar.

Så grattis ni som tycker att det är ok för jag vet att ni är som mitt grannpar antagligen, katter e ju gratis nästan bara att plocka, vem som har ansvar sen tycks ni inte ge en tanke.

[Emma--]
1

#88 Har du försökt förklara att om dom matar katten så kommer katten komma tillbaka? 

Låter ju inte som att grannarna är redo att erbjuda katten ett bra hem heller eftersom det kan innebära veterinärvård m.m

Jag är inte mycket för att ljuga, men om dom inte slutar matar av anledningen att katten återkommer dit så säg att katten börjat vara så dålig i magen?

Och hade det där varit en katt som helt saknat hem så hade dom ju tagit på sig ansvaret över katten genom att mata den.  

Håller dom katten inne när dom väl fått in den eller får den gå som den vill förresten? Håller dom den inne kan man ju börja prata om stöld.

Josefa
2

De kanske matar katten för att de vill att du ska ta ditt ansvar och se till att den inte går till dem. För som ägare är du ansvarig att se till att den inte stör andra när den går ute.

vinteralvan
4

Kan man inte lösa problemet genom att ha sina katter inne istället och gå ut på selepromenader om katten gärna vill gå ut.

Mymlan
0

Allt går att lösa bara viljan finnes.. Tyvärr väljer alltför många den enkla vägen ur..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[RMSLiners]
3

Om ni nu ska omplacera katten ge katten till tanten då när hon ändå verkar förtjust i honom och vill honom väl, på så sätt kan ni också gå dit och hälsa på katten över en fika tex och han finns fortfarande i er närhet. 

Inget jag personligen hade gjort för jag hade slagit upp en kattgård och gett katten utevistelse på så sätt men ni verkar vara inne på spåret att omplacera katten redan.

Jag ser inte det tanten gjort som fel och det är i synnerhet inte olagligt heller att vilja ett djur väl. Hade det varit stöld hade ni inte fått tillbaka katten och tanten lämnar ju gärna tillbaka den vad jag fattar det som sen att hon inte vill att den ska bli överkörd är knappast olagligt.

Rafflan
2

Ursäkta men blir så arg när jag läser om dessa j*vla katt tanter som anser att gör någon annan nåt som dem anser är fel för katten (har den ute) har dem rätt att ta den! :@

Om katten är märkt eller man vet ägaren och katten inte lider ska man ge FAN i andras djur, j*vla knäppa katt tanter…

Usch inte läst hela tråden men TS anmäl henne så hon slutar upp med dessa dumheter! :)

PS: Ts förstår att det är jobbigt att ha innekatt när man bor i hus, jag har alltid bott i hus med utekatt (och hundar), då kunde man ha fönstren öppna för vädring och dörrar öppna så hundar kunde springa ut och in som dem ville osv, jätte härligt.
Sen skaffade syrran innekatt när hon plugga och när hon kom hem på loven blev det jobbigt då man ALDRIG kunde ha dörrar eller fönster öppna, kunde inte vädra, kunde inte låta hundarna gå ut och in som dem ville, och svårt med små barn när dem ska öppna dörren och man har en rymmar katt + att denna katt kunde öppna dörrar så gick inte att stänga in honom heller om man ville vädra nåt rum.
Blev väldigt jobbigt, katten smet flera gånger men klarade sig bra och kom hem varje kväll igen, men ändå jobbigt…
Nu när jag själv bor i lgh är det mycket lättare att ha innekatt, men i hus är det jobbigt det vet jag…

Änglakatten
9

Att en kattägare ens nämner att ta bort en frisk katt är för mig så ofattbart. Att omplacera pga denna orsak är för mig samma sak som att adoptera bort sitt barn för att den plötsligt visar sig vara glutenallergiker och man måste styra om sitt liv lite. Kan inte vädra - sätt myggnät?! Det är inte svårare än så. Min katt blev plötsligt illa behandlad i området han bott och varit ute i, i ca 4 års tid. Då tog jag hem honom till mig och han blev innekatt för det var bäst för honom just nu. Jag bor i stor lägenhet längst ner och har balkongen innätad för katternas skull. Alla vill höja kattens status, men precis detta beteende gör precis det motsatta!

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

polgara
0

tänk på att tråden är ett år gammal

Änglakatten
4

#96 Jag tycker inte att det är mer ok beteende för det ;)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Hawknestgrove
3

Ja undrar hur det har gått. Bara idén, att någon vill beröva ett oskyldigt djur livet, för att någon annan person matar till sig den, ingår inte i min värld. Jag hade talat med den oförstående tanten, sagt åt henne att är det så, att du vill fortsätta mata VÅR katt, så får du vackert överta den, då den verkar ha det bra hos dig. MEn inte gratis. Summan är ju något du själv bestämmer, hemmet verkar ju inte dåligt ur kattens synpunkt. För vem har sagt att katten jublar och ropar halleluja över barn?

Du skulle också kunna köra med en vit lögn när det gäller maten och tala om att kisse är allergisk eller känslig på något sätt och absolut inte får äta annat än speciell föda, dra till med det dyraste specialfodret som finns hos vet, exemplevis Hill´s Z/D och visa påsen för tanten. Säg att kattens liv hänger på att den får just den maten. Lite fult, men då kanske hon slutar och hota med att polisanmäla henne ifall hon håller katten hos sig.

Säger som alla andra… Jag förstår inte problemet….Vädrar gör man med fönsterspärrar, eller så stänger man in kisse i ett annat rum under tiden.

Tycker det verkar vara samma mentalitet på dig, som på vissa tragiska föräldrar, som dödar sina barn plus sig själva i gräsliga vårdnadstvister.

Egoism i högsta grad. Tänk ur KATTENS perspektiv i stället.

mitzerl
3

Tråden är ett år gammal, men iller80 skrev i #88 att h*n hade ett liknande problem, men utan dödshot. Så kanske man skall adressera det nu istället för trådens förstainlägg.

Enligt #88 ville grannarna vare sig ha katt eller ta något ansvar för någon katt, så då skulle ju inte det vara något bra hem för katten. Försök tala om för grannarna att det innebär ett ansvar när man matar en katt. Vill de inte ta något som helst ansvar för katten så bör de låta bli att mata den.

Skillnaden mellan #0 och #88 är ju att "tanten" i första fallet verkade ta bra hand om katten och beredd att ta ansvar, vilket skulle vara ett bra hem för katten. Men i #88 så avböjde grannarna att köpa katten mot kastreringskostnad, så #88 har ju visat god vilja iallafall att lösa problemet. Verkar skumt med en granne som inte vill ha katt eller ta något ansvar, men ändå matar.

dinamnam
0

Hur gick det med stackars Tusse?

Man blir lite orolig för honom…

Med vänliga hälsningar 

Laila19
5

… Ni behöver inte oroa er mer…

Tusse har det bra!

Bor hos en vän till familjen och vi hälsar på honom lite då och då. Han är idag en stor vacker hankatt som trivs med livet på landet där han kan gå in och ut som han önskar.

Vi i vår familj är jätteglada att det gick att lösa så här bra, Sonen är så glad att hans älskade Tusse bor så att vi kan hälsa på, för honom så kommer Tusse altid vara hans katt.

Hela denna diskution har blivit så fel, självklart va det mitt fel från början som som skrev att jag helre avlivade Tusse än att lämna honom till henne som kallade för tanten. Men så långt som att avliva Tusse, nej glöm den tanken, det va fel av mig att skriva så jag menade det inte. (Förlåt )

Huvudsaken är att Tusse har det bra och det har han….

Kram på er och god fortsättning på det nya året!

[Emma--]
2

Skönt att det löste sig så att speciellt sonen får hälsa på sin katt.

Laila19
1

iller80

Stå på dig!

Det din granne gör är olagligt, min man kollade up detta med polisen och dom ville gärna att vi skulle ha anmält henne eftersom vi hade bevis mot henne.

Men det kändes fel att någon som inte fattat bättre ska hamna i straffregistert (som är följden). Det är lika illa enligt lagen att ta någon annas häst när den rymt från sin hage som att mata in annas katt. 

Jag fattar inte skulle en katt vara mindre värd än ett annat djur? Skulle någon ta en hund eller någons häst så skulle denna diskution aldrig finnas….  ?

Hoppas det löser sig för er också.

Lycka till!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.