Ta med katten på bilresa
På måndag morgon ska vi åka 30 mil neråt landet med hunden och blir borta hela dagen för att komma hem sent på kvällen igen. Det jag lurar på är katten. Vilket är lämpligast, låta han vara hemma (med mat och vatten självklart) tills vi kommer tillbaka ? Kattvakt finns inte att tillgå. Eller ska vi ta med honom, vilket innebär att han måste sitta i bilen hela dagen (han har en stor flygbur i bagaget) men givetvis komma ut och sträcka på sig? Vill höra hur ni hade ställt er och gjort vid denna situation.
Är katten van att åka bil osv?
Hade det varit mina katter så hade dom fått vara hemma då dom inte är vana att bila runt ;)
#1 Ja då, han är van. Han brukar hänga på när vi bilar 100-200 mil sommarhalvåret. Sover oftast i bilen eller så ligger han och tittar på hunden. Men just nu är jag osäker eftersom vi ska vistas ute när vi är framme och ha bilen på parkering. Katten är inte så förtjust i kyla utan måste stanna i bilen då med enbart korta rastningar.
#2 aha, men då tycker Jag det är enkelt låt han stanna hemma. Det blir ju ruskigt kallt i bilen när den bara står.
Han klarar sig bra hemma till kvällen 
#3 Sant. Men sen tänker jag på detta med att de inte får lämnas ensamma ett visst antal timmar utan tillsyn. Stannar han hemma kommer han inte ha någon dom tittar till honom.
#4 Tror dock inte heller att dom får lämnas i bilen mer än vist antal (minuter, 15 kanske??) om det är under en viss grader ute. Jag är INTE helt hundra på detta. Men kanske värt att kolla upp?
Det är inte ens ett dygn, så jag tycker att han klarar att stanna hemma. Att lämna misen i en bil i minusgrader är däremot opassande.
Så lämna du honom hemma med ett litet förråd med mat och gott om vatten :)
Hemma.
Jag tycker med hemma
Tack för era svar. Då får han vara kvar hemma medan vi är iväg med hunden på träning. :)
Kissen har det nog bäst hemma.
Det låter som om det här är ett undantag, så då är det väl inget problem att låta katten vara ensam hemma. Kanske en extra låda för att det inte ska bli så otrivsamt om den ordinarie är 'full'. Och så mycket uppmärksamhet när ni kommer hem.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Lagen säger att katten ska ha tillsyn minst två gånger per dygn, men ingenting om hur långt isär de två tillfällena ska vara.
Hade katten kunnat vara med er under dagen hade han gott kunnat hänga med men att sitta i en kall bil själv låter inte som en bra lösning. Vi lämnar våra katter ensamma över dagen ibland, det är inga problem.
#13 Tänkt på det också men han brukar också följa med på slädturer men då sitter han varmt i en fäll och med fleece filtar. Det är just att gå i snö och vara helt "naken" han inte gillar. Men han får vara kvar hemma, blir nog lättast för oss också då med tanke på all utrustning mm som ska med. :)