Bästa sättet att banta en katt?
Hej! Fick idag hem två kastrerade killar på 6 och 7 år, varav den ena är överviktig och tydligen går upp i vikt väldigt lätt. De äter royal canin indoor, och inget blötfoder alls. Är kosten något jag borde ändra på, och isåfall till vad?
/Sandra - Sajtvärd på Dvärghamster iFokus
Byt till Mjau el Bozita blötfoder istället men försiktigt så dom inte blir dåliga i magen.
Säger som #1, pröva Mjau blötfoder. Lyckades banta ner min kompis katt till nästan halva sin vikt på det. (Han var FET!)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
RC är inte ett foder jag skulle ge och indoor/lightfoder är ren skit (ursäkta uttrycket). Blötmat tycker jag fungerar bäst, speciellt om man har katter som lätt går upp i vikt.
Vill du inte ge det så satsa på ett torrfoder med högt proteininnehåll, mycket animaliskt innehåll och ett högre fettinnehåll och reglera sen fodergivan.

Håller med de andra om att byta till enbart blötfoder och att det är viktigt att det går långsamt för annars kan magarna krascha. Man börjar med en tesked blötmat om dagen ungefär och ökar sedan successivt samtidigt som man minskar på torrfodret med motsvarande mängd.
Allra minst en månad bör det ta, men jag skulle rekommendera minst två, och verkar det som att magarna blir dåliga ändå ja då kan det ta ännu längre tid. I det här sammanhanget finns verkligen inget som heter "för långsamt", när jag gjorde den övergången för mina och exets katter så lät jag det ta ett halvår då ena katten var lite känslig för foderbyten och inte tålde allt, men så gick det utan att bajset ens blev mjukare (mer än att det gick från lite väl hårt till normalt) eller luktade mer i början också 
Det sistnämnda, att bajset blir något mjukare än normalt och luktar lite mer, är annars ganska vanligt i samband med foderbyten även om magen inte ens är i närheten av att krascha, och det brukar gå över efter några veckor.
Tack för snabba svar! Förra ägaren sa att de i djuraffären tipsat om RC, och av tidigare erfarenheter är djuraffärer inte något jag litar på så himla mycket så det ante mig att det skulle bytas ut :)
Om du väljer att testa att ge enbart blötmat och dem inte går ner så rekommenderar jag verkligen Hills R/D torrfoder. Min ena katt har jätte lätt för att gå upp i vikt (veterinären sa på skämt, att han verkar vara en katt då det räcker med att han tittar på något gott så går han upp :P) Har verkligen testat det mesta även andra veterinär bantnigs foder men Hills R/D är det ända som har funkat.. Alla mina katter äter det och på 3 veckor har 2 av 3 katterna gått ner 2 hg var. 
Den ända nackdelen är priset och att att det bara tillverkas i 5 kilos säckar.
Lycka till 
En liten följdfråga bara; de har fri tillgång till maten som det är just nu, och har varit innan.
Hur ska jag göra då?

Katter skall inte ha helt fri tillgång till mat, så har de inte i naturen!
Och katter lixom mäniskor kan äta för att ha något att göra.. speciellt om de är inomhuskatter.
"Tjocka katter: Att hantera fetma hos katt"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Min katt har fri tillgång till mat, eller så fritt det kan bli när hon inte kan ta mat själv. Hon får blötmat och jag fyller på skålen när det blir tomt. Några gånger om dagen, men det är väl ändå ganska lagom.
Hon åt Royal Canin förut och var lite överviktig på det. Sen fick jag nys om blötmat och numera ger jag Mjau eller Pussi. Vid senaste vaccinationen där hon vägdes fick jag höra att hon var i perfekt vikt.
Mina katter har för det mesta haft fri tillgång på torrfoder. Tanken va att när jag började med Hills R/D så skulle jag väga upp mängden dem skulle ha och ge 2 gånger om dagen men eftersom dem inte gillar torrfodert så jätte mycket så åt dem aldrig upp, så nu har dem fri tillgång och går ändå ner :)
När dem har nått sin målvikt så ska jag över på Eukanuba Kyckling samt Senior och då kommer jag att ge efter vad som står på påsen då dem äter massor om det är gott.