Katter iFokus

Katter

Etiketter: kattstatusdjurskydd
Läst 3300 ggr
dogs&cats
1

Leverera kattungar före 12v ålder?

Var hos ett par bekanta som köpt katt utav en privatperson, när katten tingades vid 4-5v ålder togs en handpenning ut på 200kr, resten skulle betalas vid leverans när ungarna var 12v. Nu tog uppfödaren kontakt med köparna att de fick hämta sin katt, med de var knappa 10v gamla. Köparna var givetvis tveksamma till detta men uppfödaren sa att det var ok eftersom de åt o gick på låda. Uppfödaren bodde trångt, 1 rok, med massa katter, det var iof rent o städat, men där fanns tydligen 3 stora hundar också och ytterligare 2 kullar ungar, en kull på runt 9v o en kull med nyfödda, köparna sa iaf att de var välskötta allihop.

Givetvis blev jag ju nyfiken på vem denna säljare är då denna tydligen annonserat ut många kullar på blocket, fick ett namn av köparen o jo visst var det samma person som legat bakom mååååååååååånga annonser på blocket förra året. Hur stoppar man en massproducent av huskatter? Denna personen har även annonserat ut skeppskattungar de senaste månaderna

Vad kan hända om en person säljer/köper en katt innan 12v, eller sälja/köpa får man ju, men ta den från mamman så tidigt, om det skulle komma fram?

Kattungen mina vänner köpte ser iof frisk och kry ut, men den är varken märkt eller vaccinerad, vet inte ens om den är avmaskad

[PysselMatten]
3

Man kan anmäla "uppfödaren" eftersom han bryter mot lagen när han lämnar bort kattungar som är yngre än 12V…

[PysselMatten]
1

Anmälan görs till länsstyrelsen…

dogs&cats
0

Nu tror inte jag att köparna i detta fallet vågar anmäla eftersom de är "medbrottslingar" då de tagit katten vid knappa 10v ålder

Jag vet inte om jag kan anmäla eftersom jag inte sett det själv

[PysselMatten]
0

Kan de inte be att få lämna tillbaka katten i 4 veckor och upplysa uppfödaren om att det är ett lagbrott att ta en katt före 12 V ålder?

dogs&cats
0

de har redan försökt prata med uppfödaren om detta, vad jag förstog det som, men det var uppfödaren som ville att de skulle ta katten nu, eller det var redan förra veckan, det var tydligen fler som också fått hämta sina ungar

[PysselMatten]
2

Knepig situation…jag kan inte ge fler råd än de du redan fått… Du får väl själv göra en anonym anmälan så får länsstyrelsen skicka ut någon som kollar upp det…

MonicaLagerquist
7

Gör en anmälan till Länstyrelsen.För att få sälja så där många kullar måste man hur som helst ha tillstånd.

Stolt ägare till tre La permer

Thaeri
6

Jag är rätt så säker på att den som har fått hem kattungen för tidigt inte kommer att råka illa ut om den anmäler, utan ansvaret ligger helt och hållet på uppfödaren Glad

Josefa
8

Anmäl. Lst är skyldiga till att kolla upp det hela. Både att sälja ungarna innan de är 12 veckor och att ta fler än 2 kullar på ett år utan tillstånd är olagligt. Sådana människor måste stoppas en gång för alla, om det öht ska kunna bli någon ordning på hur det ser ut i dagens "kattsverige".

Kakaokaka
5

Kan inte ge något bättre råd än vad alla har skrivit. Anmäl. :)

[klisterbomb]
3

Du kan väl anmäla henne på blocket också, " I enlighet med djurskyddslagen samt organisationerna Sveraks (Sveriges Kattklubbars Riksförbund) och SKKs (Svenska Kennelklubben) rekommendationer tillåter Blocket ingen överlåtelse av kattungar yngre än 12 veckor eller hundvalpar yngre än 8 veckor."

Förhoppningsvis får hon inte lägga upp fler annonser då, kanske.

Josefa
0

Tyvärr kan inte Blocket kontrollera hur gamla ungarna är. Kryssar de i rutan om a tt kattungarna är minst 12 veckor så kan de inte göra något.

[eskils]
3

Att en person/familj bor med tre stora hundar och tre katter med varsin kull och kanske ännu fler djur, i en enrumslägenhet, borde vara något som Länsstyrelsen har invändningar mot. Och som dessutom tar fler kullar än man får och som skiljer ungarna från mammorna för tidigt. Och skeppskatter bör det väl inte avlas på alls. Helt klart ett fall för anmälan!!

I vilken kommun är detta?

Slashignore
2

Anmäl!

Silvestris
3

1. Det går att anmäla anonymnt (men det är ju bra om det finns vittnen som kan bekräfta att kattungarna var för unga vid flytt).

2. Ansvaret ligger på uppfödaren. Det är uppfödaren som har gjort fel och särat på kattungarna och kattmamman, köparna åker inte dit för det.

Vill man få slut på massproduktion är det alltid bra att börja med en anmälan hos Lst om det finns något att anmäla. Då kan verksamheten komma att granskas närmare.