Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2205 ggr
Gatukorsning
0

Hård i magen av fodret?

Hej!

Jag har en kastrerad katthona på 1 1/2 år som väger 4 kilo och är varken tjock eller smal. Jag uppfattar det som att hon är lite mer känslig i magen än andra katter och hon är dessutom väldigt kräsen med maten.

Vid veterinärkontroll för några månader sedan så tyckte veterinären att jag skulle ge henne Hills Science Plan - Vetessentials for neutered cats.

Detta torrfoder har fungerat bra till en början, med tanke på kattens väldigt känsliga mage så gjorde jag en foderövergång på nästan 2 veckor (kan kanske vara lite väl länge, men jag tänkte att det var bättre med längre tid än att byta för hastigt). Som blötmat får hon idag Iams eller Mjau, men ingenting ska innehålla fisk för då äter hon det helt enkelt inte. Hon gillar att småäta och har fri tillgång till maten, jag vet exakt hur mycket hon äter varje dag. Hon har tillgång till färskt vatten på flera olika ställen i lägenheten och dricker bra.

Men den senaste tiden har hon blivit väldigt hård i magen och bajsar nästan som stora "harpluppar". Jag har ringt veterinären ang detta, rådet jag fick var att ha uppsikt över katten så att hon inte är röd i rumpan och se om hon har ont när hon bajsar. Katten mår annars mycket bra och är som vanligt.

Jag vill inte mixtra för mycket med maten eftersom hon kan reagera så starkt men funderar på att blanda ut hennes torrfoder som hon har idag med något annat torrfoder för att se om det hjälper. Blötmat får hon varje kväll, men det kanske vore ett alternativ att ge henne det två gånger om dagen?

Någon som har tips som skan hjälpa mig?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

MonicaLagerquist
1

Jag skulle skippa torrfodret helt och ge henne Mjaumaten.De sorter som heter något med fisk innehåller fisk men de sorter som heter något med kött innehåller bara kött.

Du säger att hon dricker bra .Minimum för et fyra kilos katt som äter torrfoder är drygt 2 dl.Då är det minsta mängden.

Stolt ägare till tre La permer

Gatukorsning
0

Jag menade tidigare att hon har fri tillgång till torrfoder och inte till blötmat såklart, såg det nu när jag läste igen att det inte framkom tydligt.

#1 Ska jag skippa torrfodret helt tvärt, och bara ge henne blötmat  säg 3-4 gånger om dagen (i lite mindre portioner kanske?). Eller ska jag gå över lite med att ge henne blötmat oftare? Den enda mat innehållande fisk som hon äter är en Mjau-mat (sill om jag inte minns fel). Hon äter ingenting annat som innehåller fisk, skulle jag ställa tonfisk framför henne så skulle hon bara blänga på mig som om jag inte var riktigt klok och gå därifrån på  en gång.

Jag har vatten på tre olika ställen i hemmet då jag har märkt att hon dricker mer då. Men jag ska definitivt börja mäta vattenmängden ordentligt så att jag har exakt koll.Tyvärr tycker jag inte att jag har fått särskilt mycket hjälp från veterinären i detta, därför vänder jag mig hit i stället då jag vet att det finns många här med mycket kunskap.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

MonicaLagerquist
0

Eftersom att hon redan är van vid att äta blötmat så skulle jag slutat att ge torrfoder rakt av.Ge henne fri tillgång till blötmat,kolla med en vettigt våg en gång i veckan så ser du om du behöver hålla igen på maten eller ej.

Stolt ägare till tre La permer

vinteralvan
0

Skippa fisksorterna bara, katter behöver inte fisk, dom behöver kött. Jag skulle också ha slutat med torrfoder rakt av.

Gatukorsning
0

# 3 och # 4

Är det verkligen bra för en katt med känslig mage att skippa torrfodret rakt av?

Sedan så tänker jag som så att katten behöver väl ändå torrfoder, med tanke på tänderna bland annat. Blötfodret ger ju inte mycket tuggmotstånd, och eftersom kattens tänder är så fina så är väl ändå torrfodret då ganska bra för henne.

# 4 nej, fisk får hon inte. Som jag skrev tidigare så har jag någon gång försökt att ge henne mat som innehåller fisk och då blänger hon bara på mig precis som om jag inte är helt klok och förväntar mig att hon ska äta det där.

Och iom att jag har två katter i hemmet så är det lite svårt att hålla koll på vem som dricker mest iofs, de dricker ur varandras vattenskålar på nätterna men de äter inte av den andres torrmat (de har olika torrmat).

Scorpio97
2

#5 Är olika för olika katter. Känner du dig osäker så kan du sakta öka mängden blötmat och minska torrfodret.

Nja, torrfoder är rent allmänt inte bättre för tänderna är blötmat. Finns några sorter som är bättre för tänderna. Man kan ge en rå kycklingvinge en-två gånger i veckan (om katten äter det) som tandmotion istället (: Katten behöver inte äta torrfoder, blötmat är bättre.

//Jessie

Gatukorsning
0

#6 Jag har ökat mängden blötmat och hon får det nu två gånger per dag (i stället för en som tidigare). Hon äter upp ungefär hälften som hon oftast har gjort ändå, sedan tar hon en paus på någon timme eller så och äter sedan upp resten.

Jag trodde att det var bra att ge katten både torrfoder och blötfoder, det ena ska väl ändå inte behöva utesluta det andra? Det torrfoder hon får är i alla fall ett veterinärfoder, och vad jag förstår så är det inget dåligt foder heller (det består ju inte enbart av spannmål vilket en del andra torrfoder verkar göra).

Och vad jag har förstått i tidigare trådar i detta forum så verkar det som att Mjau-maten (blötfodret) ändå är ganska så bra vad gäller innehållet. Eller vore något annat blötfoder att föredra? Katten gillar Mjau-blötfodret, under förutsättning att jag mosar den lite åt henne. Annars så slickar hon bara i sig såsen och lämnar resten att torka över natten… Och som sagt så äter hon gärna torrfodret, jag kollar hennes tänder varje vecka (har en femårig hankatt med forl så lite tandkoll har jag lärt mig i alla fal) så de ser fina ut.

Scorpio97
0

#7 Mjau och Bozitas blötmat är det bästa, förutom barf då, som du kan ge. Så det är bra om du ger Mjau (:

Naturligtvis kan man ge både blötmat och torrfoder, beror ju helt på vad man vill. Helst ska då maten vara fisk-fri och så gott det går även spannmålsfri, vilket många torrfoder tyvärr inte är. Tror det är att om dom fem första ingredierna är köttprodukter, så funkar det bra. Det är förstås allra bäst om torrfodret är helt spannmålsfritt, men oftast är det potatis eller liknande för att kunna forma kulor.

//Jessie

Gatukorsning
0

# 8 Tack för svar!

Och det är ju bra att både Mjau och Bozita är svenska märken.

Applaws, Taste of the wild och Orijen är vad jag har förstått märken med högt proteininnehåll och inte så mycket spannmål. Jag vet att spannmål och potatis inte är så bra för katten i dessa mängder.

Jag har märkt att katten här hemma har blivit lite bättre i magen nu sedan jag började ge henne mer blötfoder. Hon är fortfarande hård, men som sagt så är det bättre och inte lika många "harpluppar" som tidigare. Katten visar inga tecken på att hon inte mår bra annars, men självklart är jag extra observant.

- Om jag skulle övergå till att barfa (naturligtvis mycket försiktigt och över en period) skulle jag ändå kunna ha torrfoder framme? Eller finns det någon vits med det då? Kan man ge katten av alla tre varianterna torr/blöt/barf eller blir det bara rörigt?

- angående vatten. Katten gillar som sagt att söka efter vattnet, den vattenskål som jag flyttar runt på i lägenheten är den vattenskål som hon dricker mest ur. Har även funderat på om vattenfontän skulle kunna vara ett alternativ till henne.

Får nog ta och sätta mig in i det här med barf riktigt ordentligt innan jag experimenterar allt för mycket. Än så länge fokuserar jag på blötfoder och vatten tror jag.

Scorpio97
2

#9 Har ingen riktig koll på vilka torrfoder som är bra, så det får någon annan svara på. Men det är ju viktigt att se till att katten dricker ordentligt om man ger torrfoder.

Om man ger barf så är det väl ingen riktig mening med att ge blötmat/torrfoder? Möjligtvis torrfoder som godis, men då finns det ju bättre godis att ge (exempelvis torkat kött). Eftersom man ska ge en viss mängd av allt för att få balanserade måltider, så borde det bli krångligare om man samtidigt ger torrfoder/blötmat. Så det är nog enklare att antingen satsa helhjärtat på barf, eller att köra med torrfoder/blötmat.

Många har flera vattenskålar och/eller vattenfontäner till sina katter. Dom flesta katter verkar uppskatta att ha en bit mellan vatten och matskål, och dricker även bättre ju fler vattenskålar man har (:

//Jessie

Gatukorsning
1

# 10 Tack för dina svar. Till saken hör väl att jag egentligen har bättre koll på hundar än katter då jag är uppvuxen med hundar. Mer eller mindre av en slump surfade jag in på ett katthem för 1 1/2 år sedan. Båda katterna kommer från detta NO KILL katthem där jag numera även är volontär.

Använder du dig av enbart barf? I sådana fall är jag lite nyfiken på hur gamla katterna/katten var när du började med det?

Har precis hittat till barfifokus, så nu har jag mycket att sätta mig in i eftersom jag blivit nyfiken på denna diet för katten.

Scorpio97
1

#11 Jag kör inte alls på barf (: Tyvärr. Men jag bor hemma och katterna är enligt pappret mammas, så jag har ingen talan gällande katternas mat. Men när jag flyttar hemifrån ska jag helt klart läsa på ordentligt och prova.

Hittade själv barf iFokus för ett halvår sedan ungefär och har sedan dess blivit riktigt intresserad av det. Försöker läsa på ordentligt redan nu, även om det är några år kvar tills jag kan flytta hemifrån (:

//Jessie

Gatukorsning
0

Kan uppdatera lite hur det har gått med min katthona!

Jag ger henne blötmat (mjau) två gånger om dagen, morgon och kväll, och större portioner än vad hon fått förut. Hon är ju som hon är och ganska så kräsen med maten, gillar verkligen inte förändringar. Men Mjau har hon ätit som blötmat sedan hon var liten så det funkar. Det som hon gillar bäst är när det är "xxx i sås" har jag märkt, men eftersom jag även har några tetrapack hemma med "xxx i gele" så får hon det med. Men då spär jag ut det med vatten faktiskt, vet inte hur galet det är, men det funkar. Och så mosar jag alltid blötmaten innan jag ger den till henne, för att annasr så slickar hon bara i sig såsen och lämnar resten att torka…

Har fortfarande vanliga vattenskålar framme, det bor två katter här och jag har vatten på tre ställen som jag byter ut morgon och kväll. Ser även till så att vattenskålarna alltid är rena.

Honkatten har äntligen börjat bajsa bättre! Fortfarande inte helt bra, men absolut mycket bättre än vad det var tidigare.

Men nu är hankatten lite lös i stället…men det ska jag nog råda bot på, han blir mycket lätt stressad och visar det genom att bli lös i magen. Jag tror jag vet varför han blivit lite dålig nu (lite, inte mycket) så jag ska ge det ett par dagar och se om det blir bättre. Han är dessutom en skygg/blyg katt så det är ju lite speciellt med honom.

Tack för alla råd om blötmat!