Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1434 ggr
Cheapo
0

Kattunge lös i magen

Jag har en liten innekatt som heter Hedwig, 14 veckor, som enda sedan jag hämtat henne för två veckor sedan varit mer eller mindre lös i magen. Någon gång har det varit som normalt men 90% av gångerna är det löst. Jag har tittat på det för att se så att det inte är blod i det och det är det inte. Hon springer heller inte på lådan mer än normalt utan bajsar en gång om dagen.

Hon är inte påverkad av detta alls utan leker och busar med min andra katt, äter bra (hon äter orijen och mjaus mjukmat) och dricker samt sover som hon ska. Hon är även avmaskad enligt personen som jag köpte henne av. Hon har inte varit ute när hon bodde hos dom men mamman var utekatt.

När vi var och vaccinerade, chippade och hälsobesiktigade henne pratade jag med veterinären om detta och hon föreslog att jag skulle köpa pro-kolin att ge henne vilket jag har gjort nu men det har inte gett något resultat. Jag har provat att ge henne kokt torsk men det vill hon inte alls äta.

Jag har inte provat att fasta henne, ska jag göra det? Vad kan henne dåliga mage annars bero på? Jag funderar på om det är för att hon inte är van vid fodret hon äter här, men eftersom hon hade ätit lite olika foder hos personen som jag köpte henne av så kunde jag inte göra en foderövergång… :(

Någon som har erfarenhet av kattungar med dåliga magar, vad det kan bero på samt hur man kan få det att bli normalt igen?
Jag ska ge henne sista dosen pro-kolin imorgon så har tänkt att ringa till veterinären på tisdag om jag inte ser någon förbättring men tänkte att jag kunde fårga här också!

[PysselMatten]
0

Kan vara stressrelaterat…har säkert med fodret att göra i kombination utav stressen med ny miljö utan varken mamma eller syskon…

Cheapo
0

#1 Den tanken har slagit mig också, om det kan vara stressrelaterat! Då borde det ju inte vara någon fara och snart gå över kan man ju tycka? Ska kolla med vet. på tisdag när jag ringer om det kan vara stressrelaterat! Tack för svar! :)

[PysselMatten]
0

Gör det, berätta gärna hur det har gått Flört

[PysselMatten]
0

Du kan ju pröva att ge henne lite kokt torsk…det är snällt för magen Glad

MonicaLagerquist
0

Du ska inte faste en så ung katt.

Ta bort all kattmat.

Mata henne med lammfärs och kokta mosade morötter.

Ge Diarsyl enligt anvisningarna på förpackningen.

När magen är stabil så skola sakta in henne på den maten du vill att hon ska äta.Vad åt hon hos uppfödaren?Hur mår uppfödarens katter?

Det är inte alls bra att hon fått gå så länge med dålig mage.

Det kan vara någon parasit som hon fått med sig från uppfödaren.

Stolt ägare till tre La permer

Cheapo
0

#4 jag har gjort det men hon vägrar att äta det tyvär :(

[PysselMatten]
0

#6 synd…Rynkar på näsan

[PysselMatten]
0

Håll koll på att hon dricker ordentligt…gör hon inte det så är det inte bra

Cheapo
0

#5 Okej, ska absolut prova detta! Ska lammfärsen vara rå eller tillagad? Och ger man henne det tills hon är bra i magen? Ska maten vara framme hela tiden eller ska man ge henne mat flera gånger per dag?

Uppfödaren hade gett henne olika torrfoder från mataffären, alltså inga bra foder. Och de andra katterna mådde jättebra och var pigga, och jag frågade när jag hämtade henne om hon hade haft problem med magen (frågade massa annat också), och det hade hon inte.

MonicaLagerquist
0

#9 Nu är det ju för sent men inför nästa kattköp.Se till att kattungen första tiden hemma får äta samma mat som hos uppfödaren.

Äter hon färsen rå så är det mildare för magen är kokt.

Hon ska äta färsen så länge att hon är helt bra i magen och sen skolar du över henne på den maten hon ska äta sen.Blir hon sämre i magen så får du backa ett steg.

Ge mat fem-sex gånger per dag och plocka bort och kasta det hon inte har ätit upp.

[PysselMatten]
0

Vet inte om du inte så det, men TS skrev i början att uppfödaren gett olika mat till katterna….varför TS ej kunnat göra en korrekt foderövergång…Flört

MonicaLagerquist
0

#10 jo för hon skulle ha sett till att fått med sig en lista på vad uppfödaren givit och sen köpt det.

Vettiga och seriösa uppfödare skickar med mat som katten är van vid samt en lista på vad katten har ätit.

[PysselMatten]
0

Jag håller med dig…tyvärr är inte alla seriösa…

Obestämd

Det var absolut inget påhopp

AgnetaB
0

Jag har haft dålig mage på kattungar o då gett sk skonkost o när de verkligen är bra i magen superförsiktigt o  succesivt börjat gå över till annan mat. Allt detta kan ta en månad. Jag har även gett diarsanyl i några dagar-1vecka samtidigt.

Skonkost=Börjat med kokt torsk, brukar alltid äta o sedan när de börjar tröttna har jag även med skonkosten försiktig  bytt till kokt kyckling o kört på o till slut bytt till rå lammfärs. Börjar ge en tugga bara av maten jag vill de ska äta kanske morg o kväll första dagen o däremellan skonkosten .Sedan kolla noga hur de se ut i rumpan o smyg på dem så du ser om de är på lådan så du ser om magen fortfarande är ok då du byter foder annars backar du.

Tänk på att ge många små mål för är bra för magen o ge ej kylskåpskall mat.

Jag micrar några sekunder.

Gör allting succesivt o hellre för försiktigt o låt det ta tid.

Du kan prova ge morotspure (barnmat) för är stoppande ,har aldrig provat för verkar svårt få dem att äta.