Hur ska jag få katten "intresserad"?
Jag har ett litet problem med min tjockis bäbis!
Jag bytte precis ut mina katters matskålar mot deras aktiveringsbräda samt deras foderbollar, då dem går på diet och all motion behövs verkligen ;).
Men så har vi lilla Cassano (aka melonen), som inte tycker att man ska jobba för sin mat utan han vill ha allt så bekvämt som möjligt och inte röra på sig i onödan. Han har aldrig använt någon av aktiverings "leksakerna". Han ligger gärna brevid och tittar på medans hans "rumskompisar" mer än gärna jobbar för sina torris kulor. Han har inte fått mat på hela natten och när jag satte mig i köket brevid honom en bit från aktiveringsbrädan så hörde jag hans mage kurra så hungrig är han men han rör inte den. Han snodde några kulor från Beckham när han använde bollen.
Hur ska jag få honom att börja använda aktiverings sakerna??
Alla tips mottages!!
Tack på förhand :)
Om han gillar fodret då det serveras i skål så skulle jag bara vänta ut honom. Alternativt då om han inte fattar riktigt hur han ska använda aktiveringsleksakerna så kan man ju visa honom och börja med att göra det väldigt enkelt att få fram maten, tex. ha hålet på foderbollen så stort att det trillar ur mat varje gång han puttrar på den.. Men är han bara lat så hade jag låtit honom hållas, är väl ingen vettigt funtad varelse som hellre svälter ihjäl än jobbar lite för maten?
Hungern är bästa motiivationen! Håll honom hungrig i rätt många timmar, sen lägger du godis eller mat i en vanlig gasburk (till att börja med) som du lägger ner. När han fått in tekniken så ställ burken upp så småningom. Kör så varje dag! Det kan vara träligt i början men när han väl fått in tekniken så öppnar det upp för nya aktiveringsmöjligheter och han behöver inte hållas hungrig. Jag har 1 katttjej som inte gillade att arbeta för maten. Nu har hon fått in tekniken så hon fiskar duktigt efter maten - hon har inte heller någon matskål längre utan fiskar ur sin mataktiveringsbräda, och så har hon en PET-flaska med ett par hål i som hon får greja med för att få ut godis. Försök få din katt att förstå vad det är han ska göra, det öppnar upp såna bra aktiveringsmöjligheter när han väl har fattat vad det handlar om :-) En del katter tar helt enkelt längre tid på sig att "lära" än andra :-)) Olika individer med olika intressenivå/inlärningsperiod ;-) Ge det tid och träna med honom varje dag bara så ska du se att han får in tekniken :-))