Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 965 ggr
YOLO
0

Är katten för gammal för att bantas?

Hej, en kompis bad mig fråga här inne.

Hon har två katter, en hona och en hane som är några kilo överviktiga. Hon håller på att banta dem på ett royal canin veterinär foder för tjocka katter. Dem är i åldrarna 6-7 och 14 år. Hanen som är äldst har börjat fälla massor med päls varav han har börjat spy en del hårbollar och båda katternas päls har försämrats. Den äldre väger ca 3 kilo för mycket och gick upp det mesta på ett senior foder han fick tidigare, om jag förstod det rätt.

Hon undrar om det e bra att banta en så pass gammal katt med ett bantar foder?

och om hon borde ändra tillbaka fodert till senior kissen fast kanske testa ett annat märke?

OCh om det e det nuvarande fodret som orsakar allt hår avfall. Han fäller bara så mycket på våren/sommaren annars!?

Vet inte om det spelar någon roll men dem är blandraser/bondkatter

MonicaLagerquist
3

Det är aldrig för sent att banta.Fast om man ska göra det med ett bantarfoder är väl upp till var och en och jag skulle inte göra det.Bättre att ge ett vettigt artanpassat foder.tex Mjau blötmat i lagoma portioner.

Vilken ras eller om de är huskatter spelar ingen som helst roll.Ingen katt eller människa för den delen mår bra av övervikt.

Stolt ägare till tre La permer

vinteralvan
3

Lightfoder innehåller inte mycket näring. Som #1 skriver: Ge Mjau blötmat i mindre portioner istället. Men gå över långsamt så dom inte blir dåliga i magen.

YOLO
0

Taack för er kloka svar!!

Berättade vad ni skrivit. Angående den blötmaten så klarar inte hennes katters mage av den.

Dem äter pussi på burk, gourmet (tror jag det hette) och bosita (klarar mindre mängder). Pussi's blötmat e den dem klarar bäst och äter mest av.

Är det ett bra "märke" (köps på bla hemköp)?

Kan man ge enbart Pussi?

MonicaLagerquist
3

Pussi är väl inte det bästa fodret men jämfört med torrfodert så är det bättre.Ja en katt klarar sog på att äta bara Pussi.

Katter som inte är vana vid att äta bara blötmat kan behöva en lång inskolning så att magen inte pajar.

Stolt ägare till tre La permer

YOLO
1

Så då är kanske pussi är en bra början om hon bestämmer sig på att enbart köra på blötmat och sakta gå över till mjau med tiden.

Dem får blötmat 2 gånger om dagen (gissar morgon och kväll) och har fått det sen dem var bebisar.

YOLO
0

Tack för hjälpen Glad

Thaeri
2

Sen kan jag säga att Bozita är lika bra som Mjau, så tål kissen det bättre kan det vara värt att köra på det istället.