Introduktion av ny katt! Hjälp!
Hej,
Jag har en katt på snart 9 månader som jag haft sen den var kattunge (han är kastrerad). Han är välrdens snällaste och jag trodde han skulle älska att få en kompis. Har nu införskaffat en 2 årig hankatt för två veckor sedan (som blev kastrerad för ca 3 veckor sedan), han är från en uppfödare så han har bott med en massa andra katter så han är van. Den nya katten är väldigt elak mot min 9 månaders hane. Nästan varje gång dem är i närheten så går han emot honom och jamar högt och flyger även på honom om inte 9 mån hinner fly så att det ligger en massa hårtussar från vår 9 månaders på golvet. Min 9 mån har även blivit så rädd när den andre hoppat på honom att han både kissat och bajsat på sig. Men ibland så har dem även nosat på varandra utan att det hänt något alls och även kunnat äta godis bredvid varandra, om de varit nära varandra brukar 2 åringen försöka bita den andre, verkar dock inte vara speciellt hårt. Men nu till min fråga, hur pass långt ska dem kunna gå i bråket innan man ska gripa in? Och hur lång tid kan det ta innan två katter blir vänner? kan det vara så att 2 åringen är extra argsint då det inte var så länge sedan han kastrerades? Som det är just nu så tycker jag väldigt synd om vår 9 månaders kille som är väldigt rädd och på sin vakt hela tiden och som blir "bortschasad" från det mesta, som t.ex så brukar han alltid sova med oss i sängen men nu är det den nya som sover där så då vågar han sig inte dit o.s.v. Självklart så vet jag att två katter inte blir vänner på en dag men eftersom dessa är första gången för mig så vet jag inte heller helt säkert hur det funkar och skulle gärna vilja ha era synpunkter på hur ni hanterar/skulle hanterat situatonen?
Det där är självklart jobbigt för dig. 2-åringen uppfattar sig säkert som den dominerande katten. Det faktum att han är nykastrerad bidrar. Det kan ta några veckor innan testosteronet försvinner ur kroppen. Men det är ändå normalt att en äldre katt kräver att en yngre ska försvinna från en viss plats. Även om den yngre råkar vara inklämd i ett hörn och inte kan försvinna och därför visar alla tecken på underkastelse så hjälper inte det. Försvinner du inte ska du ha stryk. Det är ett fullt normalt beteende. Självklart känns det jättejobbigt för dig som tagit in en 'fiende' i huset till din lille kisse.
Personligen tror jag, utan att ha någon vetenskaplig grund att luta mig på, att man ska ingripa så litet som möjligt i början. Då menar jag de första veckorna. Annars riskerar vi bara att fasen när de gör upp om reviret förlängs. Efter en tid har jag i liknande situation försökt ta till mig den bortträngda parten, men inte på exakt den plats som tidigare. Oftast har det lyckats och den starkare parten har insett att jag är starkast.
Hoppas du får fler tips från andra här inne, för det finns aldrig ett enda sätt att hantera en situation.
Medarbetare Hittekatter iFokus